• ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
  • کد خبر: 50143
  • readingTime: ۱ دقیقه
کامودیتی

هفته گذشته قیمت گاز طبیعی، نفت و فلزات صنعتی به دلیل افت شدید تقاضا کاهش پیدا کرد ولی قیمت کاکائو به دنبال مشکلات تولید با رشد ۱۵ درصدی سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت و گاز در طول هفته گذشته نزولی بود، فلزات صنعتی نیز همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند ولی روند صعودی کاکائو و بعضی از مواد غذایی بازار کامودیتی‌ها را شوکه کرد. قیمت کاکائو در طول هفته گذشته نیز ۱۵ درصد افزایش یافت و به سقف قیمتی جدیدی رسید. امروز کاکائو به بالاترین قیمت در طول تاریخ معامله می‌شود. نوسانات هفتگی سایر کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

کامودیتی‌ها خیره به کاکائو

شرایط آب‌و هوایی برای تولیدکنندگان بزرگ کاکائو سطح تولیدات را با شدت زیادی کاهش داده است و به دنبال آن ذخایر کاکائو جهان در وضعیت بحرانی قرار دارد تا کاکائو سقف تاریخی خود را بشکند. قیمت کاکائو تنها در طول ۱ ماه گذشته بیش از ۳۷ درصد افزایش یافت.

کامودیتی‌ها خیره به کاکائو

اینکه روند صعودی کاکائو تا کجا ادامه دارد؟ پاسخ تحلیل‌گران متفاوت است، هر روز اخبار جدیدی از کاهش سطح تولیدات منتشر می‌شود. در بازار سایر مواد غذایی مانند گندم نیز این هفته قیمت‌ها افزایشی شد ولی گندم، ذرت و سویا از نظر سطح تولیدات با مازاد عرضه مواجه‌اند. بازار انرژی نیز در زمستان سال جاری با مشکل بزرگ مازاد عرضه مواجه بود.

قیمت گاز طبیعی در آمریکا پس از کاهش شدید تقاضا و زمستان گرم‌تر از حد معمول برمدار کاهش قرار گرفت. گاز طبیعی در طول ۱ ماه گذشته حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و اکنون در کف قیمتی مهمی قرار دارد.

کامودیتی‌ها خیره به کاکائو

اگر گاز طبیعی در این کف قیمتی با افزایش تقاضا مواجه نشود شاید به کمترین قیمت در طول تاریخ سقوط کند. قیمت نفت نیز مانند گاز طبیعی نزولی است. هفته گذشته هر بشکه نفت برنت با کاهش بیش از ۲ درصدی به سطح ۸۱ دلار رسید. نفت خام نیز معاملات هفتگی را در کانال ۷۶ دلار به پایان رساند. بازار نفت در طول ماه‌های گذشته روند صعودی یا نزولی قوی نداشت. نفت برنت در سطح ۸۰ دلار تا ۸۴ دلار صعودی می‌شود و در این محدوده با عرضه به کف ۸۰ دلار بازمی‌گردد.

کاهش تقاضای نفت از سوی چین یکی از اصلی‌ترین دلایل افت قیمت‌ها عنوان می‌شود. شرایط رکود اقتصادی در چین تقاضا برای نفت و انواع فلزات را کاهش داده است. اگرچه هفته گذشته قیمت فلز نیکل بیش از ۷ درصد افزایش یافت ولی قیمت بسیاری از فلزات صنعتی نزولی بود. در بازار فلزات گرانبها نیز طلا رشد کرد ولی قیمت نقره حدود ۲ درصد کاهش یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =