• ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
  • کد خبر: 49469
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

کامودیتی‌ها در آستانه تعطیلات سال نو چینی بیشتر نزولی شدند. سقوط گاز به پایین‌ترین قیمت در طول سه سال گذشته و کاهش دسته‌جمعی قیمت فلزات صنعتی در واکنش به اخبار منفی از اقتصاد چین مهمترین حواشی بازار در طول هفته گذشته بود.

‌به گزترش خبرنگار ایراسین، فته اول ماه فوریه همزمان با سقوط ۱۰.۵۹ درصدی نرخ گاز، قیمت نفت برنت ۶.۳۱ درصد افزایش یافت. قیمت‌ها در بخش بزرگی از بازار کامودیتی‌ها کاهشی بود ولی در نیمه سبز بازار قیمت مواد غذایی و انواع نفت رشد قابل ملاحظه‌ای به ثبت رساندند. در بازار انرژی دو دستگی میان نفت و گاز هفته پرنوسانی ساخت، در بازار فلزات گران‌بها و فلزات صنعتی تقاضای چندانی نبود تا بازار یک‌دست کاهشی باشد ولی در بازار مواد غذایی قیمت‌ها فاز صعودی داشتند. نوسانات هفتگی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به قرار نمودار زیر است:

سقوط گاز در هفته صعود نفت

گاز در آمریکا به پایین‌ترین قیمت از سال ۲۰۲۰ رسید. کاهش شدید تقاضا برای گاز در کنار افزایش تولید عمده‌ترین دلایل کاهش قیمت گاز عنوان می‌شود. دمای هوا در زمستان امسال نسبت به سال‌های قبل بالاتر بود و همین مسئله تقاضا برای گاز را کاهش داد. این هفته قیمت گاز در کشورهای اروپایی نیز نزولی شد. در اروپا قیمت‌گاز بیش از ۷ درصد و در انگلیس بیش از ۸ درصد کاهش پیدا کرد.

سقوط گاز در هفته صعود نفت

هفته گذشته قیمت گاز در آمریکا به ۱.۸۲ دلار در میلیون BTU رسید و همچنان چشم‌انداز مثبتی از رشد قیمت‌ها وجود ندارد در مقابل قیمت نفت برنت با صعود چشمگیری به کانال ۸۱ دلار بازگشت. هفته گذشته برای لحظاتی قیمت نفت برنت بالاتر از ۸۲ دلار نیز معامله شد ولی در پایان معاملات نفت برنت در کانال قیمتی ۸۱ دلار جاخوش کرد. نفت خام نیز با صعود ۶.۳۱ درصدی به کانال ۷۶ دلار رسید.

صعود نفت در مقابل سقوط گاز بازار انرژی را دو دسته کرد ولی در بازار فلزات گران‌بها و فلزات صنعتی قیمت‌ها یک دست ریزشی شدند. انس طلا در این هفته با کاهش ۰.۷۷ درصدی به ۲۰۲۲ دلار رسید. قیمت نقره نیز نزولی بود. ضمن اینکه داده‌های منفی از بخش مسکن چین منجر به ریزش قیمت فلزاتی مانند قلع، روی، سرب، آلومینیوم و سایر فلزات صنعتی در طول هفته گذشته شد. فلز روی بیش از ۶ درصد قیمت خود را از دست داد تا پرچم‌دار ریزش فلزات صنعتی باشد در حالی که بازار مواد غذایی هفته پرتقاضایی را سپری کرد.

هفته گذشته قیمت برنج، شکر، کاکائو و روغن افزایش پیدا کرد، در بخشی از بازار نیز قیمت سویا و گندم اندکی کاهش یافت ولی کاهش قیمت‌ها کمتر از ۱ درصد بود. قیمت شکر پس از افزایش سنگین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ طی ماه‌های گذشته آرام گرفته بود ولی قیمت شکر دوباره فاز صعودی گرفته است. سیاست‌مداران غربی نسبت به افزایش قیمت شکر احساس نگرانی می‌کنند زیرا کاربرد بالای شکر در صنایع غذایی تورم کلی را متأثر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =