• ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
  • کد خبر: 49160
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

هفته پایانی ماه ژانویه با ریزش دسته‌جمعی قیمت فلزات صنعتی و انواع انرژی همراه شد. نفت برنت ابتدای هفته در سودای کانال ۸۴ دلار بود به محدوده ۷۷ دلار برگشت، فلز روی نیز ۴.۷۹ درصد از قیمت خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کامودیتی‌ها هفته پایانی ژانویه را ریزشی سپری کردند. قیمت‌انواع انرژی، فلزات صنعتی و فلزات گران‌بها با شدت زیادی ریزشی بود درحالی‌که در روز آغازین هفته پیش‌بینی می‌شد افزایش تنش‌ها منجر به رشد قیمت نفت شود ولی اخبار سیاسی مثبت به خصوص در روز پایانی هفته شرایط را تغییر داد تا قیمت‌ها با سرعت زیادی کاهشی شوند. برآیند هفتگی کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با پرچم‌داری انرژی

انس طلا در بازار ریزشی هفته گذشته همراه با تعدادی از مواد غذایی مانند شکر و گندم برآیند مثبتی به ثبت رساندند. انس طلا هفته گذشته را با قیمت ۲۰۱۸ دلار آغاز کرد، سپس تا ۲۰۶۵ دلار پیش‌روی کرد ولی معاملات پایان هفته را با قیمت ۲۰۳۹ دلار تمام کرد. با وجود رشد قیمت طلا، برآیند قیمت سایر فلزات گران‌بها نزولی بود. در بازار فلزات صنعتی نیز فلز روی با بازدهی منفی ۴.۷۹ درصدی سنگین‌ترین ریزش هفته را به ثبت رساند و پس از آن نیکل و آلومینیوم قرار می‌گیرند.

ثبات نرخ بهره توسط فدرال رزرو خبر خوبی برای فلزات صنعتی نبود. با وجود چشم‌انداز مثبت نسبت به کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ ولی بانک‌مرکزی‌چین و آمریکا همچنان نرخ بهره را ثابت نگه داشته‌اند. در چین به تازگی سیاست‌های انبساطی جدیدی به مرحله اجرا رسیده است ولی نرخ بهره ثابت است و واکنش فلزات به این خبر منفی بود. ضمن اینکه بازار فلزات به اخبار بخش مسکن چین حساسیت بالایی دارد و این هفته اخبار خوبی از بخش مسکن چین منتشر نشد. انتظار می‌رود با آغاز تعطیلات سال نو چینی نوسانات بازار فلزات صنعتی کاهش پیدا کند ولی در بازار انرژی شرایط متفاوت است.

افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را با شدت زیادی صعودی کرد، اوایل هفته نیز نفت به کانال ۸۴ دلار رسید ولی کاهش تنش‌ها در نهایت منجر به سقوط نفت برنت به کانال ۷۷ دلار شد.

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با پرچم‌داری انرژی

هفته گذشته قیمت نفت برنت ۶.۸۱ درصد کاهش پیدا کرد. نفت خام نیز به کانال ۷۲ دلار عقب‌نشینی کرد تا بازار انرژی یک دست ریزشی شود. بنزین با ریزش قیمت ۷.۸۹ درصدی سنگین‌ترین ریزش هفته را به ثبت رساند. قیمت گاز طبیعی نیز ۳.۷۷ درصد کاهش پیدا کرد ولی قیمت گاز در اروپا و انگلیس صعودی بود. امسال علاوه بر اخبار سیاسی و تنش‌های موجود، شرایط آب‌وهوایی متغیر مهمی در تعیین قیمت گاز بود. دمای هوا برخلاف زمستان‌های گذشته کاهش پیدا نکرد تا تقاضا برای گاز پایین باشد. با این حال هواشناسی کاهش دما را در ماه فوریه پیش‌بینی می‌کند.

بسیاری از تحلیل‌گران عقیده دارند تولیدکنندگان بزرگ انرژی به خصوص نفت مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها در هفته پیش‌رو خواهند شد. به هرحال اگر محدوده ۷۵ دلار برای نفت از دست برود باید منتظر نفت ۷۳، ۷۲ و سپس ۶۹ دلاری در هفته‌های آینده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =