• ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
  • کد خبر: 49498
  • readingTime: ۲ دقیقه
ETF

دارایی‌ها تحت مدیریت ETF‌های کامودیتی‌محور در سال‌ ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ افزایش یافت ولی همزمان با آغاز سیاست‌های انقباضی در بانک‌های مرکزی، این دارایی‌ها نزولی شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دارایی‌های تحت مدیریت ETF‌های کامودیتی‌محور در طول ۲ سال گذشته کاهشی بود و جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد شاید این دارایی‌ها در ماه‌های آینده سقوط قابل ملاحضه‌ای داشته‌باشند. در سال ۲۰۱۶ دارایی ETF های کامودیتی‌محور رشد قابل ملاحظه‌ای داشت این روند در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ تشدید شد تا دارایی‌ها در این دسته ETF به شدت صعودی شود. ولی در زمانی که ارزش این ETF ها در اوج خود قرار داشت ناگهان ریزشی شدند.

کاهش دارایی ETFهای کامودیتی محور

سقوط دارایی‌ها در ETF های کامودیتی محور همزمان با سیاست‌های مهار تورم در کشورهای بزرگ جهان از جمله آمریکا و اروپا آغاز شد. مشکلات پس از همه‌گیری کویید در کنار جنگ و روسیه و اوکراین تورم در بسیاری از کشورهای جهان را صعودی کرد. تورم در آمریکا به ۹.۷ درصد رسید. کشورهای اروپایی نیز یکی پس از دیگری در نرخ تورم رکورد جدیدی به ثبت رساندند تا بانک‌های مرکزی به ناچار برای مهار تورم دست به دامان سیاست‌های انقباضی شوند. همزمان با اجرای سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره قیمت کامودیتی‌ها نیز با شدت زیادی سقوط کرد.

قیمت فلزات گران‌بها به جز طلا در طول ۲ سال گذشته کاهشی بود. برای مثال قیمت انس نقره از سطح بالاتر از ۲۲ دلار تا کانال ۱۸ دلار کاهشی شد. قیمت تیتانیوم نیز در یک سقوط تاریخی از کانال ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم به کمتر از ۶ دلار رسید. این ریزش قیمت در بازار سایر فلزات نیز دیده می‌شود. قیمت مس با وجود خوش‌بینی‌های فراوان از بالای ۱۰ هزار دلار تا کمتر از ۸ هزار دلار کاهش پیدا کرد. قیمت فلز روی در طول دو سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ریزش داشت، نیکل بیش از ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داد و آلومینیوم از سطح ۳ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۳۰۰ دلار کاهش یافت. ولی در بازار انرژی و مواد غذایی شرایط متفاوت است.

قیمت انواع مواد غذایی نسبت به نقطه اوج پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین کاهش پیدا کرده است. برای مثال قیمت گندم از سطح بالای هزار دلار به کمتر از ۶۰۰ دلار رسید. ولی باید توجه داشت نسبت به دوره اوج دارایی‌ها در ETF های کامودیتی‌محور، سطح قیمت بسیاری از مواد غذایی بالاتر است در مواردی مانند شکر و کاکائو نیز قیمت‌ها افزایش یافته است. شرایط در بازار انرژی نیز شبیه به مواد غذایی و محصولات کشاورزی است. سیاست‌های انقباضی با سقوط قیمتی بسیاری از کامودیتی‌ها همراه شد و در ادامه ارزش دارایی‌ها در ETFهای کامودیتی محور کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =