قهوه

قیمت قهوه روبوستا در بازارهای اروپایی سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت و اکنون در بالاترین قیمت تاریخی معامله می‌شود، در بازار کاکائو نیز قیمت‌ها ۳ برابر سقف یک سال قبل رشد کرده‌اند ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این افزایش قیمت‌ها به بازار داخلی ایران نرسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پاییز ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شد به دلیل افزایش تولید قهوه قیمت‌ها در این بازار با آغاز سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند ولی نه تنها قیمت قهوه کاهشی نشد بلکه قهوه روبوستا سقف تاریخی خود را شکست و اکنون با بالاترین قیمت در طول تاریخ معامله می‌شود.

رشد بی‌سابقه قیمت قهوه روبوستا پس از انفجار قیمتی کاکائو

در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۳ سقف تاریخی قیمت قهوه روبوستا شکسته شد. پیش از آن بالاترین قیمت قهوه روبوستا در محدوده ۲۷۰۰ دلار به ازای هر تن قرار داشت ولی هفته گذشته قهوه روبوستا با قیمت ۳۷۴۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تنش‌ها در خاورمیانه و تأخیر در تحویل محموله‌ها در کنار افزایش قیمت‌ها منجر به رشد تاریخی قیمت قهوه شده‌است. رالی صعودی قیمت قهوه روبوستا با انفجار قیمت کاکائو در بازارهای جهانی همراه بود.

پس از انتشار اخبار منفی از کاهش تولیدات و سپس بیماری‌های مختلف محصولات کاکائو در ساحل عاج و غنا قیمت کاکائو با شدت زیادی صعودی شد. کاکائو یک سال قبل با قیمتی کمتر از ۳ هزار دلار درهر تن معامله می‌شد و سقف تاریخی آن در محدوده ۵ هزار دلار قرار داشت ولی اکنون قیمت کاکائو تا ۹۹۰۰ دلار در تن افزایش یافته‌است.

رشد بی‌سابقه قیمت قهوه روبوستا پس از انفجار قیمتی کاکائو

با وجود رشد قیمت قهوه و کاکائو در بازارهای جهانی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد این موج صعودی قیمت‌ها در بازار ایران تأثیری نداشت. گفت‌وگو با قهوه‌فروشان سطح شهر نشان می‌دهد قیمت قهوه در ماه‌های گذشته ثابت بود و بیشتر از نرخ دلار متأثر می‌شود. یک عمده‌فروش قهوه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: افزایش قیمت قهوه روبوستا بیشتر مربوط به کشورهای اروپایی است و ما در ایران از نظر موجودی مشکلی نداریم، قیمت‌ها با نوسانات ارزی افزایش می‌یابد. قیمت کاکائو نیز برخلاف بازارهای جهانی در ایران ثابت مانده‌است. رویترز در گزارشی از کاهش شدید موجودی کاکائو در بسیاری از بنادر اروپا و آمریکا خبر داد، این مسئله قیمت نهایی کاکائو را افزایش می‌دهد ولی در ایران قیمت کاکائو طی ماه‌های گذشته ثابت بود. مدیر پخش یکی از تولیدکنندگان شکلات و کاکائو دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: مهر ماه ۱۴۰۲ قیمت‌ها را افزایش دادیم و از آن زمان قیمت‌ها ثابت بود. قیمت جهانی کاکائو نسبت به آخرین افزایش قیمت آن در بازارهای داخلی بیش از ۲ برابر افزایش یافته‌است. در بازار نوروزی برخی از تولیدکنندگان قیمت انواع کاکائو را با تخفیف ۳۰ درصدی به فروش می‌رساندند. تولیدکنندگان مدعی‌اند موجودی کاکائو در کشور بالاست و روند افزایشی قیمت‌ها دیرتر به بازار داخلی می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =