• ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 50496
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

کامودیتی‌ها هفته پایانی ماه فوریه را صعودی سپری کردند. قیمت نفت برنت به کانال ۸۳ دلار بازگشت، گاز طبیعی کف قیمتی مهم خود را از دست نداد و انس طلا بار دیگر به سقف تاریخی خود بازگشت در مقابل قیمت مواد غذایی نزولی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کامودیتی‌ها در ماه فوریه کارنامه مثبتی ندارند و برآیند قیمت بسیاری از آنها نزولی است ولی هفته پایانی ماه فوریه روزهای پرتقاضایی برای کامودیتی‌ها شد. به خصوص در بازار انرژی پس از کاهش دمای هوا در کشورهای مختلف جهان قیمت گاز و نفت رشد کرد، در بازار فلزات با افزایش تقاضا از سوی چین پس از تعطیلات قیمت‌ها صعودی بود ولی در بازار مواد غذایی قیمت‌ها به روند نزولی چند هفته قبل خود ادامه داد. نوسانات هفتگی قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

صعود کامودیتی‌ها در سردترین هفته سال

بازار انرژی با پرچم‌داری نفت هفته مثبتی را به پایان رساند. قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات هفتگی به بیش از ۸۳ دلار و ۳۰ سنت رسید. اگرچه برآیند هفتگی و ماهانه قیمت نفت مثبت است ولی بارها برای عبور از سطح ۸۳ دلار ناتوان بوده است.

صعود کامودیتی‌ها در سردترین هفته سال

آیا نفت این بار موفق به عبور از سطح مقاومتی پیش‌رو می‌شود؟ فعالان بازار پاسخ یکسانی برای این سوال ندارند ولی معتقدند اگر نفت از این محدوده عبور کند تا کانال ۹۰ دلار مانع تکنیکالی دیگری ندارد. اخبار آتش‌بس احتمالی در خاورمیانه در مقابل کاهش تولید نفت اوپک از عمده‌ترین متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت نفت است. در حالی که کاهش دمای هوا در هفته گذشته اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌گاز بود.

صعود کامودیتی‌ها در سردترین هفته سال

قیمت گاز طبیعی در آمریکا طی ماه‌های گذشته نزولی بود و به کف تاریخی مهمی رسید. این هفته با کاهش دمای هوا و افزایش تقاضا برای گاز قیمت در این کف حمایت شد و نزدیک به ۸ درصد افزایش یافت. این جو افزایش تقاضا در بازار فلزات صنعتی نیز مانند انرژی وجود داشت تا قیمت بسیاری از فلزات صعودی شود.

قیمت آلومینیوم، قلع، روی و نیکل افزایش یافت، برآیند قیمتی بسیاری از فلزات مانند نیکل در ماه فوریه منفی است ولی چینی‌ها تقاضای زیادی برای این دسته از فلزات در طول دو هفته گذشته به ثبت رسانده‌اند. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها در تلاش برای جبران ذخایر فلزات مصرف شده در طول تعطیلات ۸ روزه ماه فوریه هستند. با این حال روند کلی قیمت فلزات صنعتی نزولی است. این فلزات طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از قیمت خود را از دست داده‌اند. هفته پایانی ماه فوریه قیمت طلا و نقره نیز صعودی بود و طلا بار دیگر به سقف تاریخی بازگشت.

صعود کامودیتی‌ها در سردترین هفته سال

در ماه‌های پایانی از سال ۲۰۲۳ انس طلا سقف تاریخی خود در محدوده ۲۰۷۰ تا ۲۰۸۰ دلار را شکست و سپس ریزشی شد. هفته گذشته انس طلا دوباره به این محدوده برگشت و معاملات هفتگی را در قیمت ۲۰۸۳ دلار به پایان رساند. گزارش‌ها از افزایش موجودی طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورهای بزرگ خبر می‌دهد. در مقابل این تب افزایش تقاضا و رشد قیمت، بازار مواد غذایی به دور از این مسائل کم نوسان است. هفته گذشته قیمت بیشتر مواد غذایی کاهش پیدا کرد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد شرایط خوب آب و هوایی با افزایش تولید و مازاد عرضه همراه بود به همین دلیل چشم‌انداز مثبتی از رشد قیمت مواد غذایی در آینده نزدیک وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =