• ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
  • کد خبر: 47779
  • readingTime: ۳ دقیقه
کیوان جعفری طهرانی

براساس اعلام انجمن آهن و فولاد چین CISA، تولید فولاد این کشور در سال آینده بین یک تا پنج میلیون تن کاهش خواهد یافت و چین در سال ۲۰۲۴ به علت افزایش تقاضای داخلی صادرات فولاد خود را کاهش خواهد داد که این یک خبر خوب و فرصت مناسب برای صادرکنندگان فولاد کشور است

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات: قیمت محصولات بالادستی فولاد طی ماه‌های گذشته روند صعودی پیدا کرد. این موضوع نگرانی‌های دولت چین را به همراه داشته و در نهایت منجر به استفاده چینی‌ها از روش‌های رادیکالی برای کنترل بازار مانند کنترل قیمت توسط رگولاتورها شد. با این وجود این روش‌ها چندان تاثیری نداشت زیرا از موجودی سنگ آهن در این کشور کاسته شده و درمقابل تقاضا برای سنگ آهن و مواد اولیه در بنادر چین افزایش چشمگیری یافته است. درنتیجه نبود تناسب در عرضه و تقاضا سبب ایجاد یک جو هیجانی در این کشور شد و از طرفی فولادسازهای چینی از قیمت بالای مواد اولیه چندان راضی نیستند زیرا حاشیه سود آن‌ها کمتر از قبل است. اگرچه بازارهای چین ۱۵ روز قبل از تعطیلات سال نو چینی مصادف با روز شنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) تعطیل خواهد شد، درست مشابه اتفاقی که در نیمه‌ دوم اسفندماه در ایران رخ می‌دهد و فعالیت‌ها تجاری محدود می‌شود؛ ولی پیش‌بینی‌ها از تداوم روند صعودی و حفظ قیمت فعلی قیمت سنگ آهن طی یک ماه آینده حکایت می‌کند.

براساس داده‌های منتشر شده در این کشور وضعیت قیمت‌ فولاد درمقایسه با مواد اولیه بحرانی‌تر است زیرا تقاضای مصرف فولاد در زمستان کاهش می‌یابد و شاهد افزایش صادرات فولاد توسط چین به ویژه در ماه‌های نوامبر، سپتامبر و اکتبر هستیم؛ تاجایی‌که رکورد جدیدی از افزایش صادرات فولاد در ماه نوامبر ثبت شد. طبق آمارها چین در نوامبر مصادف با یازدهم ماه میلادی حدود هشت میلیون تن فولاد صادر کرد که بیانگر هشت درصد افزایش ماهانه است. همچنین صادرات فولاد توسط چین در طول ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری میلادی از ژانویه تا نوامبر ۸۲ میلیون و ۶۵۰هزار تن برآورد شده که رکورد قابل توجهی است. اگر بر فرض صادرات فولاد چین در ماه دسامبر را هم حدود هشت میلیون تن در نظر گیریم، میزان صادرات فولاد این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ میلیون تن خواهد بود که رکورد بالایی است. البته پیش‌تر در چین در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد رکورد ۱۰۰ میلیون تنی صادرات نیز بودیم که پس از آن در سال ۲۰۱۸ و با شیوع بیماری کرونا این میزان به حدود ۵۰-۵۵ میلیون تن کاهش یافت. اگرچه چین از سال گذشته مجدد تمرکز خود را روی صادرات قرار داده است ولی شواهد حاکی از آن است چین برای سال ۲۰۲۴ برنامه کاهش صادرات فولاد را دنبال خواهد کرد و براساس اعلام انجمن آهن و فولاد چین CISA، تولید فولاد این کشور در سال آینده بین یک تا پنج میلیون تن کاهش خواهد یافت، در مقابل مصرف فولاد چین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت؛ درنتیجه چین این کسری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تنی را از محل کاهش صادرات تامین خواهد کرد و میزان صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۷۵ الی ۸۰ میلیون تن محدود خواهد شد. با این اوصاف چین در سال ۲۰۲۴ به علت افزایش تقاضای داخلی از میزان صادرات فولاد خود می‌کاهد که این یک خبر خوب و فرصت مناسب برای صادرکنندگان فولاد کشور است.

تحلیل‌گران بین‌المللی پیش‌بینی‌های متفاوتی در رابطه با سنگ‌آهن ارائه می‌دهند که این اعداد در سال ۲۰۲۴ از سال ۲۰۲۳ نیز بالاتر خواهد بود. درمقابل من معتقدم در آغاز سال چینی آینده یعنی ۲۰۲۴، احتمال افزایش قیمت‌ها به‌ویژه بهای مواد اولیه چرخه زنجیره فولاد بالاتر از نرخ فعلی امکان‌پذیر نیست و دولت در راستای کنترل روند صعودی قیمت‌ها اقدام خواهد کرد تا بازار به یک تعادل نسبی برسد. هرچند در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش صادرات فولاد میانی به کشورهای جنوب شرق آسیا به دنبال افزایش صادرات توسط چین بودیم ولی در سال ۲۰۲۴ فرصت جبران برای فولادسازان کشور وجود دارد. از طرفی سال میلادی جدید احتمال کاهش تنش‌های تجاری-اقتصادی و حتی جنگ سردی بین چین و آمریکا وجود دارد و این اتفاق خود به خود باعث تاثیر مثبتی روی بازار کامودیتی از جمله آهن و فولاد می‌گذارد. با این حال معتقدم ریسک ژئوپلیتیکی خاصی در منطقه نیست و باید دید که در سال جدید چینی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد زیرا تمامی این اتفاقات در شمار عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =