کدیور

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: زمانی‌که شرایط هیجانی بر بازار حاکم شود، خبر اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌های بورسی حتی قبل از انجام، تاثیر قابل توجهی در قیمت سهام شرکت‌ها خواهد داشت. به اعتقاد من احتمالا طی ماه‌های آینده روند افزایشی در بازار ارز مشاهده خواهیم کرد. به دنبال آن شاخص‌کل در بلند مدت اعدادی بسیار بالاتر از سه ‌میلیون واحد را خواهد دید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری قله دو میلیون و ۵۵۰ واحد را فتح کرد تا تحلیلگران در آن زمان از احتمال ادامه روند صعودی بورس و دستیابی به کانال‌های بالاتر از سه میلیون واحد بگویند. ولی شاخص کل به‌یک‌باره با افزایش قیمت خوراک و گاز صنایع بزرگ ریخت و کانال دو میلیون واحد را در هفته اول مردادماه از دست داد. به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس این سازمان در خصوص قانون برنامه پنج‌ساله هفتم کشور پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده است که به‌موجب آن تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی‌ها برای شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان الزامی شود. به اعتقاد بعضی از کارشناسان اجباری شدن تجدید ارزیابی منجر به رشد بازار سرمایه می‌شود و بازار به‌روزهای طلایی اردیبهشت‌ماه بازخواهد گشت.

با این اوصاف آیا اجبار در تجدید ارزیابی شرکت‌ها صعودی شدن بورس را به دنبال دارد؟ علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اگر شرایط بازار سهام با همین روند رکودی فعلی پیش‌ رود، لزوماً اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌های بورسی نمی‌تواند تأثیری بر روند بازار داشته باشد. ولی اگر شرایط بازار سرمایه روند صعودی پیدا کند؛ به عبارتی یک شرایط هیجانی ایجاد شود مانند وضعیتی که در سال ۹۸ و ۹۹ و یا اواخر سال گذشته و اوایل سال ۱۴۰۲شاهد آن بودیم؛ این تجدید ارزیابی می‌توانند روند را تغییر دهد.

کدیور ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم زمانی که شرایط هیجانی بر بازار حاکم شود، خبر این تجدید ارزیابی حتی قبل از انجام، تأثیر قابل‌توجهی در قیمت سهام شرکت‌ها خواهد داشت. این تأثیر به‌ویژه در شرکت‌هایی با میزان تجدید ارزیابی بالا بیشتر خواهد بود.

بررسی وضعیت بازار سرمایه از رکود معاملات و درجازدن شاخص کل حکایت می‌کند تاجایی‌که حجم معاملات در اغلب روزها زیر ۱۰ میلیارد برگه سهم است. در مقابل اکثر سهام‌ حدود دو سه ماه قبل در سطح ارزندگی بالا قرار داشتند و تحلیلگران وعده صعود چشمگیر شاخص کل را می‌دادند. کدیور در مورد پیش‌بینی مسیر پیش‌رو بازار سرمایه توضیح می‌دهد: تا زمانی که دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کند، به اعتقاد من شاخص کل بازار سرمایه نیز در محدوده دو میلیون واحد درجا می‌زند. ولی برآورد شخصی من این است احتمالاً طی ماه‌های آینده روند افزایشی در بازار ارز مشاهده خواهیم کرد. به دنبال صعود نرخ ارز، شاخص کل در بلندمدت، اعدادی بسیار بالاتر از سه ‌میلیون واحد را خواهد دید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین رمضانی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    خب دلار بره بالا اینقدر همه چیز میره بالا که سود ما تو بازار سرمایه فایده نداشته باشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =