جانجان

احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون با شرایط رکودی در بازار سرمایه مواجه هستیم و نشانگر اصلی این رکودها کاهش چشمگیر ارزش معاملات است. در سناریو بدبینانه من، محدوده یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد کف بازار سرمایه است که پس از آن حرکت روبه بالا استارت می‌خورد. من فکر می‌کنم شاخص کل بازار سرمایه حداکثر در شهریورماه به کف برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در جریان معاملات هفته گذشته افت معنادار حدود ۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد. به اعتقاد تحلیلگران بازار سرمایه شایعه توقف فعالیت بورس کالا اهرم فروش‌ در هفته گذشته بود تا بورس را قرمز پوش کند. احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون با شرایط رکودی در بازار سرمایه مواجه هستیم و نشانگر اصلی این رکودها کاهش چشمگیر ارزش معاملات است. میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه دو ماه قبل حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که از این ارزش کاسته شده و ارزش معاملات فعلی به حوالی چهار تا پنج میلیارد تومان رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: فضای بورس به فضای نامطمئنی تبدیل‌شده که انتشار خبر بررسی امکان‌سنجی یا عواقب حذف بورس کالا به این نااطمینانی‌ها دامن می‌زند. وی توضیح داد: این خبر یا اقدام به‌نوعی سردرگمی دولت را نشان می‌دهد و کنار گذاشتن بورس کالا همانند تیشه به ریشه زدن ساختارهای استاندارد کشور است. اکنون تمامی کشورهای دنیا از چنین ساختاری استفاده می‌کنند و اگر قرار برکنار گذاشتن ساختاری استاندارد یعنی بورس کالا باشیم، شاهد بازگشت رانت‌بازی خواهیم بود.

جانجان در ادامه افزود: بورس کالا در دست وزارت صمت است و وزارت صمت با کنترل عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری عملاً خروجی این بازار را در دست دارد. حالا اگر قرار باشد ما یک رفتار شفاف و استاندارد را کنار بگذاریم، رانت و عواقب آن به بازارهای مختلف راه می‌یابد؛ برای مثال اکنون هر فردی که سیمان بخواهد، به‌راحتی در بورس کالا تقاضای خرید می‌دهد و بدون نیاز به ارائه مدارک و پروسه‌های طولانی با قیمت تعیین‌شده سیمان برای پروژه عمرانی خود تهیه می‌کند. در مقابل بازار سیمان در گذشته در اختیار افراد محدودی قرار داشت که قادر به تبانی و قیمت‌گذاری بودند و با افزایش قیمت‌ها، با یکدیگر رقابت منفی می‌کردند نه مثبت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید بورس کالا را به‌جای حذف، گسترده‌تر کنیم، بیان داشت: صنایع پتروشیمی و فولادی نیز باید مانند سیمان در بورس کالا قیمت‌گذاری و خریدوفروش شوند. درواقع اگر این اتفاق در خصوص تمامی کالاهای حاضر در بورس کالا بیافتد، ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

جانجان اضافه کرد: خریدوفروش در بورس کالا سبب شفاف‌سازی می‌شود و من نوعی اگر به فولاد نیاز داشته باشم به‌راحتی خرید خود را در بورس کالا ثبت می‌کند و به فرد سومی مراجعه نخواهم کرد. لذا کالاها بدون کوچک‌ترین دلال‌بازی به قیمت خریداری و فروخته می‌شود . همچنین کنار گذاشتن بورس کالا در شمار سیاست‌هایی قرار می‌گیرد که تأثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

شاخص کل در مسیر رویارویی با کف

حال و هوای بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل تغییر کرد و کار خود را با رشد شاخص کل به پایان رساند؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۱۹ هزار و ۷۶۰ واحد رشد کرد و شاخص کل در یک‌قدمی دو میلیون واحد یعنی در سطح یک‌میلیون و ۹۹۳ هزار واحد ایستاد. بااین‌حال اهالی بازار سرمایه از افت شاخص و ادامه‌دار بودن ریزش نماگرهای تالار شیشه‌ای می‌گویند. جانجان در این خصوص توضیح داد: من فکر می‌کنم اصلاح بازار سرمایه طولانی شده و شرایط برای دلار نیز به همین صورت است زیرا نرخ ارز باید یک رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی تجربه کند و به ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان برسد. بورس نیز یک کانال ساید را تشکیل خواهد داد که در آن رنج می‌زند تا حرکت رو به بالای خود را آغاز کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال ریزش بورس گفت: در سناریو بدبینانه من، محدوده یک‌میلیون و ۸۰۰ تا یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار واحد کف بازار است که پس‌ازآن حرکت رو به بالا استارت می‌خورد. اگرچه شماری از تحلیلگران معتقدند بازار شرایط بدی پیش‌رو دارد و شاخص کل به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد افت می‌کند ولی نرخ دلار برای شاخص ۱.۶ میلیون واحدی، دلار ۳۶ هزارتومانی است. انتظار نمی‌رود حتی با توافق دلار نرخ ۳۶ هزار تومان را ببیند. لذا من تئوری شاخص ۱.۶ میلیون واحدی واحد را کاملاً رد می‌کنم.

وی در انتها افزود: من بعید می‌دانم حتی شاخص کل نزدیک به یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شود. درمجموع اگر بازار اصلاح طولانی تجربه کند، من فکر می‌کنم شاخص کل بازار سرمایه حداکثر در شهریورماه به کف برخورد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =