• ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
  • کد خبر: 32110
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می کند؛

آیا رشد بازار سرمایه ادامه‌دار است؟

شاخص کل بورس دوباره به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت
بورس

شاخص‌کل بورس در دقایق ابتدایی معاملات امروز بار دیگر وارد کانال ۱.۶ میلیون واحد شد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند در صورت تثبیت شکست مقاومت معروف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، بازار سرمایه وارد فاز صعودی دیگری خواهد شد.

به گزارش ایراسین، آبان ماه با اوج گرفتن نوسانات ارزی در بازار آزاد و ورود نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار و سپس ۴۰ هزار تومان، شاخص کل بورس نیز صعودی شد تا اینکه چهارشنبه هفته گذشته با ثبت عدد یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحد موفق به شکست مقاومت روانی خود شد ولی تغییر در ریاست بانک مرکزی و وعده کنترل نرخ دلار توسط رییس جدید بانک مرکزی باعث شد تا شنبه و یکشنبه این هفته بار دیگر شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگردد. اگرچه در معاملات روز سه‌شنبه شاخص دوباره به کانال ۱.۶ میلیون واحد بازگشت ولی برخی از سرمایه‌گذاران منتظر این هستند که جایگاه شاخص‌کل در کانال ۱.۶ میلیون واحد حفظ شود تا نقدینگی تازه‌ای وارد این بازار کنند.

فرزین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه دراین باره به ایراسین گفت: "با توجه به رشد حجم نقدینگی، نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی، فریز کردن نرخ ارز قابل اجرا نیست و اگر شوکی وارد شود مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود. " آقابزرگی شوک وارد شده به بازار سرمایه در ابتدای هفته را ناشی از صحبت های رییس کل بانک مرکزی دانست.

آیا مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار در نهایت شکسته خواهد شد؟ کارشناسان پاسخ یکسانی برای این سوال ندارند. برخی معتقدند اکنون شرایط برای شکست این مقاومت مهیا نیست. آقا بزرگی در پاسخ به این سوال گفت:"من انتظار دارم بازار سرمایه تا پایان سال صعودی باشد و رکورد تاریخی شاخص کل شکسته شود. " فعالین زیادی از رکورد شکنی شاخص کل بورس در آینده‌ای نزدیک سخن می‌گویند زیرا به تعبیر آنها بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به حال نسبت به سایر بازارها بازدهی کمتری داشته است.

بیش از دو سال از ریزش تاریخی بازار سرمایه در مرداد ۹۹ می‌گذرد و از آن زمان تا به حال قیمت‌ها در بازار سکه، دلار، خودرو و مسکن سقف‌های قیمت سال ۹۹ را شکسته‌اند و در مواردی بیش از ۵۰ درصد با رشد قیمت همراه بوده‌اند ولی شاخص بورس تهران نه تنها سقف مرداد ۹۹ را نشکست بلکه تا هفته گذشته برای گذشتن از مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نیز ناتوان بود. آقابزرگی در این‌باره گفت: " قیمت‌ها در بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن را تا حدودی حبابی می‌بینم ولی بورس نسبت به بازارهای مختلف عقب ماندگی دارد و باید این عقب ماندگی را جبران کند. " از نظر این فعال بازار سرمایه بازدهی شرکت‌های بورسی، سودآوری و عدم کاهش در حاشیه سود در اغلب صنایع از جمله محرک‌های رشد بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۱ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =