فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متاسفانه بازار سرمایه به کانال ابتدای سال ۱۴۰۲ بازگشت. هرچند ارزش این بازار درهفته جاری هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۱۵ درصد افت کرد ولی من شخصا سطح ارزندگی بازار سرمایه را نسبت به دیگر بازارها بالاتر می‌بینم. بازار سرمایه در شرایط حاضر بیش از سه میلیون واحد ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات روز گذشته با بیش از ۶۴ هزار واحد کاهش، کانال دو میلیون واحد را از دست داد. شاخص کل بورس در این روز با ۶۴ هزار و ۶۶۳ واحد کاهش تا رقم یک‌میلیون و ۹۵۶ هزار واحد سقوط کرد. همچنین شاخص کل فرابورس روز گذشته کانال ۲۶ هزار واحد را از دست داد و با ۶۷۲ واحد کاهش در محدوده ۲۵ هزار و ۸۵۰ واحد متوقف شد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت این روزهای بورس به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: متأسفانه بازار سرمایه به کانال ابتدای سال ۱۴۰۲ بازگشت. این‌درحالیست که تا هفته سوم اردیبهشت‌ماه شاخص کل ۳۰ درصد و شاخص هم‌وزن حدود ۵۰ درصد مثبت شد. ریزش سنگین این بازار دلیلی واضح و صریح دارد؛ آن‌هم بی‌تدبیری‌ها و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و غیرمسئولانه‌ توسط کارگروه‌هاست.

آقابزرگی با اشاره به بی‌اعتمادی سهامداران می‌گوید: این تصمیمات سبب بی‌اعتمادی و سلب اطمینان سهامداران شده است که خود این بی‌اعتمادی در ریزش بازار سرمایه بی‌تأثیر نیست. روز گذشته درمیان روزهای بی‌سابقه در افت بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ اگرچه شاهد امثال این روزها در گذشته بوده‌ایم. در چنین شرایطی به‌سختی ‌می‌توان دیوار اعتماد را برافراشت.

وی ادامه می‌دهد: انتظاری می‌رود در شرایط حال حاضر مانعی بر سر راه ابلاغیه‌ها و تصمیماتی قرار گیرد که نه‌تنها به ضرر سهامدار بلکه به‌طور غیرمستقیم به ضرر دولت و تولید است. از طرفی این ابلاغیه و تصمیمات سبب ایجاد بازارهای سفته‌بازی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات بورس اظهار می‌کند: پنج درصد سهام معامله‌شده مثبت و ۹۵درصد مابقی منفی است که این نمادهای مثبت شامل مواردی مانند آپشن، اوراق و امثال آن می‌شود. در این وضعیت شاهد دو هزار میلیارد تومان صف فروش و خروج هزار میلیارد تومان پول حقیقی هستیم. دلیل اصلی این اتفاقات ازنظر بنده عدم حضور بخش خصوصی و نماینده تشکل‌های خودانتظام در اتاق‌های فکر است.

فرصت بازگشت وجود دارد

فعالان در بازارهای موازی مانند طلا و ارز مدعی‌اند؛ بازار سرمایه پس‌ازاین روز سیاه توان ایستادن و بازگشت به ارزندگی دو ماه قبل را ندارد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تا حوالی آبان یا دی‌ماه ۱۴۰۲ قرمز یا خنثی خواهد بود. در مقابل برخی از تحلیل‌گران در شرایط فعلی مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها و انتشار گزارش‌های سه‌ماهه را محرک آخر برای صعودی شدن بازار سرمایه می‌دانند. آقابزرگی درمورد آینده بازار سرمایه اظهارمی‌کند: پیش‌بینی بازار سرمایه مقدور نیست زیرا این بازار به‌صورت مرتب دست‌کاری می‌شود و تغییراتی در زیرساخت‌ها، قوانین و ضوابط معاملات و... صورت می‌گیرد. شاخص کل و شاخص هم‌وزن طی روزهای اخیر هم‌سو باهم تغییر می‌کنند زیرا اراده و نحوه مدیریت شاخص کنار گذاشته شده است. از طرفی دولت در بازار سرمایه دخالت می‌کند و منظور از دخالت فقط ورود سفارش خریدوفروش نیست بلکه دخالت در نحوه تصمیم‌گیری هم بر بازار اثر می‌گذارد.

در انتها آقابزرگی خاطرنشان می‌کند: هرچند ارزش این بازار درهفته جاری هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۱۵ درصد افت کرد ولی من شخصاً سطح ارزندگی بازار سرمایه را نسبت به دیگر بازارها بالاتر می‌بینم. بازار سرمایه در شرایط حاضر بیش از سه میلیون واحد ارزش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =