حسن حسین نیا

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط فعلی بازار سرمایه، بی‌ثباتی است و بازار نمی‌داند چه روندی را به خود می‌گیرد. بازار پس از سقوط شدید در هفته‌های اخیر، روند خاصی پیدا نکرده و یک روز نوسانات منفی و روز دیگر نوسانات مثبت را تجربه می‌کند. همچنین در روزهای گذشته زیر بازار گرفته شده؛ به عبارتی بازارساز امکان افت یا صعود سنگین به بازار را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته اخیر دو خبر تاثیرگذار از بهارستان به تالار بازار سرمایه انتقال یافت و بر نوسان روزانه بازار تاثیر گذاشت. طبق تصمیم نمایندگان مجلس وزارت نفت موظف به واگذاری سهام پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های خود در بازه زمانی مصوب شورای ملی تامین مالی شد. ولی خبر مهم‌تر و سرنوشت‌ساز برای بازار سرمایه، ابطال مصوبه نرخ خوراک صنایع پتروشیمی بود. اگرچه اخبار مطلوبی از مجلس به تالار سعادت آباد رسیده ولی فعالان بازار سرمایه معتقدند بازار آن‌طور که باید رشد نکرده و حداقل انتظارات بازگشت شاخص کل به سطح دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود. حسن، حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: شرایط فعلی بازار سرمایه، بی‌ثباتی است و بازار نمی‌داند چه روندی را به خود گیرد. بازار پس از سقوط شدید در هفته‌های اخیر، روند خاصی پیدا نکرده و یک روز نوسانات منفی و روز دیگر نوسانات مثبت را تجربه می‌کند.

حسین‌نیا با اشاره به تلاش بازار سرمایه برای حفظ محدوده‌ای مشخصی توضیح می‌دهد: بازار روند خاصی ندارد ولی در روزهای گذشته زیر بازار گرفته شده؛ به عبارتی بازارساز امکان افت یا صعود سنگین به بازار را نمی‌دهد. اکنون بازار درصدد حفظ محدوده فعلی است و در کلیت حالت نوسانی پیدا کرده است.

نبض بازار سرمایه در دست معاملات آپشن!؟

برخی از فعالان بازار سرمایه نسبت به معاملات آپشن ابراز نگرانی می‌کنند و طبق ادعای این افراد به نظر می‌رسد این ابزار در سال ۱۴۰۲ پیشران بازار سرمایه است و نبض بازار را در دست دارد. حسین‌نیا در این‌باره اظهار می‌کند: انتظارات در رابطه با معاملات آپشن طی ماه‌های گذشته بالا بود. درمقابل شاهد صورت‌های مشهودی در زمان سررسید نمادهای مهمی مثل سایپا، خودرو و شستا بودیم؛ بدین صورت‌که حقوقی‌ها از فروش برای سودآوری و سودسازی خود در معاملات آپشن بهره می‌برند.

وی ادامه می‌دهد: تعریف استراتژی در معاملات آپشن خوب است ولی اینکه در سررسیدها باتوجه به اینکه دارندگان موقعیت به نوعی معاملات مشکوک به ثبت می‌رسانند، انتقاداتی را به دنبال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید نیاز نظارت بر معاملات آپشن، اضافه می‌کند: امیدواریم ناظر با نظارت خود به این مسئله دقت داشته باشد که نحوه معاملات حقوقی‌های دارای موقعیت بالا باید رصد شود. درعین حال باتوجه به اینکه شرکت‌های بازار سرمایه ما، شرکت‌های بزرگی هستند ولی درصد سهام‌داری ما درمقایسه با سطح معاملات در دنیا، سایز کوچک است؛ در این شرایط بهتر است یک تعریفی برای سقف موقعیت فروش گرفتن ارائه شود تا شاهد دستکاری در مکانیزم بازار نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =