بندر

سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تجهیز بنادر کشور با هدف افزایش عملیات بندری خبر داد و گفت: با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر مانند راه‌آهن و راهداری، برنامه ارتقای ظرفیت لجستیک و حمل یکسره تدوین و الزامات اجرای آن فراهم شده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایران، سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه ارتقای بنادر را در شمال و جنوب کشور به‌طور همزمان، راهبرد توسعه تجاری عنوان کرد و اظهار کرد: در حال حاضر، دریای خزر مسیر خرید و واردات غلات به کشور است و از سوی دیگر مناسبات تجاری مهمی با کشورهای حاشیه خزر داریم، به همین جهت حل مشکلات و معضلات خزر مانند لایروبی و مدیریت کاهش تراز آب دریا در دستورکار قرار گرفته است.

وی یکی از رویه‌های ارتقای انجام عملیات در خزر را افزایش ظرفیت حمل بار، مسافر و گردشگری عنوان کرد و افزود: این رویه‌ها در قالب تشکیل کنسرسیوم مشترک با روسیه پیش می‌رود.

سرمایه‌گذاری در چابهار بدون وقفه

توسعه بندر چابهار موضوع دیگری بود که مدیرعامل سازمان بنادر در نشست با خبرنگاران به آن اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی در خصوص تمدید معافیت چابهار از تحریم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این بندر هیچ‌گاه متوقف نشده و کشور هند به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در این بندر، تعهدات خود را انجام داده و ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری هند در چابهار محقق شده است.

سال ۲۰۱۸، آمریکا با درخواست هند، افغانستان و برخی کشورهای ذی‌نفع از حضور در چابهار، این بندر اقیانوسی را از تحریم‌ها معاف کرد؛ اخیراً و پس از فعال شدن اسنپ‌بک، آمریکا از تحریم چابهار خبر داده بود، اما در مدت زمان کمی این کشور دوباره تمدید معافیت تحریمی چابهار را اعلام کرد. انتقال بار از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین تجارت کشورهای محصور در خشکی در شمال ایران و افغانستان از مسیر چابهار، تحریم این بندر را در عمل با عدم استقبال این کشورها مواجه کرده است. هند، شریک اصلی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است، این کشور در سال ۲۰۱۹ قراردادی ۱۰ ساله برای توسعه چابهار با ایران امضا کرده است.
با این حال، رسولی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری هند در چابهار به‌صورت کامل انجام شده است، اظهار کرد: علاوه بر هند، بندر چابهار با سرمایه‌گذاری‌های مختلف خارجی و داخلی در حال توسعه است.

وی گفت: تخلیه و بارگیری کانتینری در چابهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد دارد، این بندر در حال حاضر به کارگاه بزرگ عملیات عمرانی تبدیل شده و تجهیزات جدید در این بندر در حال نصب است.
بندر چابهار مسیر اتصال کشورهای جنوب با کریدور چندوجهی تجاری چین-آسیای مرکزی اروپاست. اتصال ریلی این بندر که به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تا آخر امسال، انجام می‌گیرد، توسعه همه‌جانبه چابهار را سرعت می‌بخشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: عملیات اجرایی منطقه لجستیک پس‌کرانه این بندر بزودی آغاز شده و اتصال ریلی آن به زاهدان تا پایان سال به انجام خواهد رسید.

ارتقای سه بندر به نسل ۳

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از نشست با اصحاب رسانه، از اجرای ارتقای سه بندر به بنادر نسل ۳ خبر داد و گفت: ارتقای این بنادر طبق قانون برنامه هفتم توسعه است.

اقتصاد دریامحور؛ عامل کاهش ناترازی‌ها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین با اشاره به اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور، از تدوین برنامه تحول اجرای این سیاست‌ها خبر داد و گفت: اقتصاد دریا محور، منبع رفاه نسل‌های آینده و عامل کاهش ناترازی‌هاست، دستگاه‌های مختلفی در آن وظیفه و مأموریت دارند و همه باید دست به دست دهند تا یک تمدن دریایی ایجاد شده و از کل ظرفیت‌های دریایی کشورمان بویژه ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل به‌خوبی استفاده شود.

ورود بزرگ‌ترین لایروب خزر به ایران

رسولی در ادامه با اشاره به برنامه لایروبی بنادر شمالی و جنوبی با هدف ارتقای عملیات بندری کشور، بیان کرد: بزرگ‌ترین لایروب خزر وارد کشور شده و در حال فعالیت است. طبق برنامه در نظر داریم ۵ کشور حوزه دریای خزر با هم‌افزایی اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا لایروبی دریای خزر و همچنین مدیریت چالش کاهش تراز دریا بهتر اجرا شود. با این لایروبی، بندر آستارا امسال بعد از یک وقفه طولانی بازگشایی شد، از فروردین لایروبی بندر آستارا آغاز شد و در تیرماه اولین کشتی در این بندر پهلو گرفت. همچنین در جنوب، لایروبی کانال بندر بوشهر و بنادر کوچک استان و لایروبی دهانه اروند و خارج‌سازی مغروقه‌ها در دست انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =