روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شرایط فعلی و رکودی بازار سرمایه طبیعی است زیرا تمامی بازارها موازی با یکدیگر حرکت می‌کنند و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. ولی با نزدیک شدن به انتهای سال خرید تجار صورت می‌گیرد و بازار سهام با چاشنی تجدید ارزیابی‌ها میزبان رونق خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته به صورتی رقم خورد که شاخص کل برخلاف آخرین روزهای آذرماه رفتار کند و با شروع دی ماه قسمتی از مسیر رفته در پاییز را بازگردد. این روند کاهش بورس تا آخرین روز کاری هفته گذشته ادامه داشت و شاخص کل بازار سرمایه با کاهش ۱۲۹۶ واحدی در سطح دو میلیون و ۱۷۷ هزار و ۴۵۵ واحد ایستاد. افت‌ بازار سرمایه سهام‌داران این بازار را دلسرد کرده است و افرادی که پیش‌تر در سمت خرید ایستاده بودند، در روزهای ابتدایی زمستان تصمیم به نقد کردن سهام خود گرفتند. درمقابل از نگاه شماری از کارشناسان نوسانات کاهشی در بورس چندان چشمگیر نیست و هر لحظه انتظار بازگشت بازار و آغاز روندی صعودی وجود دارد؛ به اعتقاد آن‌ها تمامی بازارهای کشور از مسکن و خودرو گرفته تا طلا و ارز در شرایط رکودی قرار گرفته‌اند و بازار سرمایه از این رکود مستثنی نیست. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر رکود بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: حجم معاملات در بازار سرمایه نشان از رکود یا رونق این بازار دارد. زمانی‌که حجم معاملات در حدود پنج هزارمیلیارد تومان است، بازار در شرایط رکودی قرار دارد. درمقابل ارزش معاملات بین پنج تا هفت هزار میلیارد تومان نشان از رونق نسبی و بیش از هفت تا هشت میلیارد تومان بیانگر رونق بورس است.

رونق یا رکود بورس در آیینه ارقام تالار شیشه‌ای

میانگین ارزش معاملات هفته اول دی ماه حدود پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. شریعتی درباره ارزش معاملات بورس توضیح می‌دهد: ارزش معاملات در هفته گذشته حدود پنج هزار میلیارد تومان بود. ازطرفی تمامی بازارهای موازی بایکدیگر حرکت می‌کنند و بر یکدیگر تاثیرگذارند، شرایط فعلی و رکود بر بازار سرمایه طبیعی است. درواقع زمانی‌که بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی را درپیش گرفته و اصطلاحا نرخ موثر سود سپرده‌های بانکی نزدیک به ۳۰ درصد رسیده است؛ سرمایه‌ کمتر به سمت بورس حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: به بیان ساده فرد مشاهده می‌کند که قیمت دلار در بازار آزاد ثابت است درنتیجه از ارزش پول کم نخواهد شد، از طرفی با سپرده‌گذاری می‌تواند تقریبا ۳۰ درصد سود سالانه داشته باشد. در چنین شرایطی سرمایه‌های به سمت بازار ریسک‌پذیری مانند بورس راه پیدا نمی‌کند.

زمستان بازار سرمایه رو به افول

برخی از کارشناسان معتقدند سطح دو میلیون واحدی شاخص کل، سطح حمایتی قوی به حساب می‌آیند و جای نگرانی برای سهام‌داران نیست زیرا بازار با توقف در این محدوده و جذب سرمایه‌ها ریتم صعودی به خود خواهد گرفت. شریعتی نیز آینده بازار را این چنین پیش‌بینی می‌کند: به نظر من کم کم در بازارهای دیگر نشانه‌های رونق و گردش پول را خواهیم دید زیرا سیستم بانک مرکزی از انتهای آبان ماه کمی تغییر کرده و انبساطی‌تر عمل می‌کند. ازطرفی با نزدیک شدن به انتهای سال خرید تجار صورت می‌گیرد و بازار سهام با چاشنی تجدید ارزیابی‌ها رونق را مشاهده خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =