روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه بیشتر از محرک، به اعتماد نیاز دارد. اگر تا انتهای سال نرخ ارز ثابت بماند و تجدید ارزیابی شرکت‌ها صورت نگیرد، بورس در محدوده فعلی نوسان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین هفته دی ماه با صعود بازار سرمایه شروع شد تا شاخص کل به ارتفاع خود بیافزاید. ولی اواسط هفته ورق بازار برگشت و با عقب‌نشینی نماگرهای سهامی تالار شیشه‌ای همراه شد تا پرونده بازار سرمایه در دی ماه با رنگ سرخ و و بوی نزول بسته شود. از نگاه بازیگران بازار سرمایه، بورس در فاز درجا زدن قرار گرفته و نماگرهای تالار شیشه سوخت لازم برای صعود را ندارند؛ به اعتقاد آن‌ها اتفاق خاصی تا انتهای سال در بازار سرمایه رخ نمی‌دهد و شاید تنها شاهد رشد تک سهم‌ها باشیم. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این موضوع به خبرنگار ایراسین می‌گوید: عوامل بنیادینی برای درجا زدن بازار تا انتهای سال وجود دارد که ازجمله آن‌ها باید به بحث تجدید ارزیابی‌ها اشاره کرد زیرا انتشار اخبار تجدید ارزیابی شرکت‌ها با شور و شوق بازار همراه شد. ولی متأسفانه هلدینگ‌ها تمایلی به بروزرسانی دارایی خود نشان نمی‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص عدم تمایل مدیر هلدینگ‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی خود توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیل این موضوع بازده پایین شرکت‌ها نسبت به دارایی آن‌هاست. اکنون شرکت‌ها بازده بالایی را ثبت می‌کنند زیرا ارزش دارایی آن‌ها بالا نیست؛ برای‌نمونه ارزش دفتری ساختمان یا زمین آن‌ها برای هر مترمربع حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزیابی شده ولی محصول صادراتی خود را با دلار حدود ۴۰ هزار تومانی عرضه می‌کنند و در چنین شرایطی ثبت بازدهی بالاتر از بورس آمریکا طبیعی است!

وی اضافه می‌کند: متأسفانه شرکت‌های بورسی تنها بازار اولیه را مورد توجه قرار می‌دهند و به بازار سرمایه نگاه ابزاری دارند؛ درحالی که باوجود هزاران سهام‌دار باید به بازار ثانویه نیز اهمیت دهند تا مردم از قیمت واقعی سهام خود اطلاع پیدا کنند.

درجا زدن بورس درپی رشد نرخ بهره و ریسک بالا

طبق توضیحات شریعتی رشد نرخ بهره عامل دیگری برای عدم رشد و بلاتکلیفی بازار سرمایه تا انتهای سال محسوب می‌شود، وی در این خصوص بیان می‌دارد: متأسفانه نرخ بهره رشد پیدا کرده و حتی در معاملات اوراق اخزا به بالاتر از ۲۹ درصد رسیده است. زمانی‌که صندوق‌های درآمد ثابت در این محدوده معامله می‌شوند، طبیعتاً سرمایه‌گذار تمایلی برای ورود به بازار پرریسک ندارد. شایان ذکر است که این ریسک بازار از سمت عوامل بنیادی، شرکت‌ها یا ناشی از افزایش قیمت‌ها نیست.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص دلیل دیگر درجا زدن بورس می‌گوید: سرمایه‌گذار در شرایط فعلی به سمت دارایی‌ها بدون ریسک و خارج از عرضه قانون‌گذار می‌رود. بازار سرمایه در دست قانون‌گذار است و هر زمان که اراده کند شلاقی سهام می‌فروشد، یا نرخ بهره مالکانه را افزایش می‌دهد و یا نرخ خوراک و انرژی را بالا می‌برد. این موضوع دلیل اصلی عقب ماندن بازار سهام از بازارهای موازی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز است.

سازمان بورس و ارز دو ناجی بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به هفته گذشته در ایستگاه پایین‌تری ایستاد و به سطح دو میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۴۴ واحد رسید. دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فراورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها دیروز اعلام و همین مسئله باعث افت دماسنج بازار شد. روز گذشته نمادهای هلدینگ تاپیکو، شستا، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، مپنا، ایران‌خودرو و بانک ملت قرمزپوش بودند و به ترتیب بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. شریعتی درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار می‌کند: بازار اعتماد خود را از دست داده است و اکنون بیشتر از محرک به اعتماد نیاز دارد. بازار نیازمند اعتمادسازی از سوی ناشران، سیاست‌گذار و قانون‌گذار است. بازارهای سرمایه در سراسر دنیا در شرایط ثبات به آرامش دست پیدا می‌کنند و رشدی منطقی را به ثبت خواهند رساند. درمقابل هنگامی که تنش وجود داشته باشد، ریسک بالا می‌رود و سرمایه گذاری پایین می‌آید. اکنون ما در این مرحله قرار داریم.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه نرخ ارز و سازمان بورس را دو ناجی بازار سرمایه معرفی می‌کند و بیان می‌دارد: امیدواریم سازمان بورس باتوجه به ابزار و قدرت‌های خود، هلدینگ‌ها را مجبور به تجدید ارزیابی کند زیرا اگر نرخ ارز ثابت بماند و تجدید ارزیابی صورت نگیرد، به احتمال زیاد بازار سهام نیز در محدوده فعلی تا انتهای سال نوسان می‌کند. درمقابل تغییر نرخ ارز یا تجدید ارزیابی هرکدام محرکی برای بازار است و شرایط را تغییر خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =