فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شاخص سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ واحدی در کوتاه مدت محتمل است. زمان دقیق این صعود قابلیت پیش‌بینی ندارد ولی هر روز که می‌گذرد ما به این نقطه نزدیک‌تر می‌شویم و سوابق بورس گواهی براین صعود است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پس از روزهای متوالی صعود شاخص کل، بازار سرمایه روز گذشته عطش بیشتری برای رشد و سبزماندن پیدا کرد. جریان دادوستدهای بورس تهران روز گذشته به صورتی پیش رفت که شاخص کل با افزایش ۴۲۱۹ واحدی به رقم دو میلیون و ۲۱۱ هزار و ۸۵۶ واحد دست یافت و ارزش روز بازار سرمایه به بیش از هفت میلیون و ۶۸۱ هزار میلیارد تومان رسید. ولی اوضاع شاخص کل هم‌وزن متفاوت دنبال شد و تقابل عرضه و تقاضا در این دسته از سهام، درنهایت کاهش ۱۷۲۰ واحدی را برای شاخص کل هم‌وزن رقم زد تا این شاخص در محدوده ۷۶۲ هزار و ۸۹۹ واحدی متوقف شود. اهالی بازار سرمایه باتوجه به فراز و نشیب‌های بورس طی ماه‌های گذشته گام‌های محتاطانه‌تری برمی‌دارند و بعضی از آن‌ها مدعی‌اند بررسی رفتار بازار طی ماه‌های اخیر نشان از نزول در روزهای آتی دارد. درمقابل برخی خروج رقم قابل ملاحظه‌ای پول از صندوق‌های درآمد ثابت و صعود قیمت کامودیتی‌ها را گواهی برای موج قدرتمند صعودی بازار سرمایه می‌دانند. بااین وجود سرنوشت بازار سهام در سه ماه پایان سال چگونه خواهد بود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اولین نکته قابل‌توجه جدای از اثرات متغیرهایی مانند نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و یا ثابت بودن نرخ ارز، مقایسه شرایط پذیرش نقدینگی در بازارهای مختلف است. شرایط در بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا یا دیگر بازارهای سرمایه‌ای به گونه‌ای رقم خورده که پس از یک دوره دو ساله، در اوج قیمت‌هایی که در ابتدای سال جاری داشتیم، این بازارها اشباع بودند و به نظر من بازار خودرو و مسکن همچنان در این نطقه قرار دارد. لذا به قول تکنیکالیست‌ها ما یک واگرایی را در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم که این شرایط به طور معکوس برای بازار سرمایه در سال ۹۹ وجود داشت.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: اکنون ارزش دلاری بازار ما از ۳۰۰ میلیارد دلار به کمتر از سطح ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که این موضوع یکی از نشانه‌های رشد بازار سرمایه از نظر بنده است. همچنین ما شاهد جهش ۳۰ درصدی در شاخص کل و جهش ۵۰ درصدی در ۴۰ روز کاری ابتدای سال ۱۴۰۲ بودیم. متاسفانه با سازکارهای مختلف و اظهارنظرهای نامتعارف، مردم سرخورده شدند؛ تاجایی که در اردیبهشت سال جاری شاهد بازگشت شاخص از حوالی دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به کمتر از دو میلیون واحد بودیم.

رنگ رخسار بورس نشان از صعود دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از سهامداران از رشد اخیر بورس، بازدهی قابل قبولی کسب کرده‌اند و شماری از بازیگران بازار سرمایه معتقدند با انتشار اخبار فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌های دیگر، تب‌وتاب صعود بازار بالا خواهد رفت. آقابزرگی با اشاره به پتانسیل بازار سرمایه برای روندی صعودی، توضیح می‌دهد: روند ثابت سایر متغیرها مانند رشد اقتصادی و افزایش محسوس حجم نقدینگی تا آستانه هفت هزار و ۲۰۰ همت، گواهی برای رشد بازار سرمایه است. برخی از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه طی سال‌های گذشته به میزان مشخصی بازدهی ثبت کرده و اکنون باید دوران رکود را سپری کند. درمقابل بنده برخلاف نظر این دوستان معتقدم نشانه‌ها و پتانسیل رشد بازار سرمایه وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی رقم فراتر از سه میلیون واحدی برای شاخص کل بازار سرمایه بیان می‌دارد: من شخصا اعتقاد دارم شاخص سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در کوتاه مدت محتمل است. هر روز که می‌گذرد ما به این نقطه نزدیک‌تر می‌شویم. ولی بنابه دستکاری‌ و دخالت‌های دولت به صورت خواسته و ناخواسته از طریق عوامل خود حتی سازمان بورس، زمان دقیق این صعود قابلیت پیش‌بینی ندارد.

آقابزرگی در انتها خاطرنشان می‌کند: ارزش شاخص کل در پایان سال جاری سه میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است. دقت بفرمایید من پیش‌بینی نمی‌کنم بلکه سوابق ۵، ۱۰ و ۲۰ ساله بورس گواهی بر این صعود است و با استناد بر این سوابق، پتانسیل رشد بازار سرمایه وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =