هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: الزام به تجدید ارزیابی اقدامی مثبت از سوی سازمان بورس است و باید ادامه یابد تا تمامی شرکت‌های بزرگ تا کوچک تجدید ارزیابی کنند. البته اینکه شرکت‌ها از چه قسمت‌هایی تجدید ارزیابی می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در روزهای گذشته وارد فاز صعودی شد. روز گذشته به ارتفاع شاخص کل بورس ۴۴ هزار و ۲۷ واحد افزوده شده و به سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۲۲۷ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۹ هزار و ۹۳۸ واحدی در ایستگاه ۷۴۱ هزار و ۳۸۹ واحد توقف کرد. اگرچه بورس در روزهای اخیر از مسیر خود سربلند بیرون آمده است ولی آیا بازار سرمایه در شرایط رکود بازارهای موازی به روند صعود خود ادامه می‌دهد؟ هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بله، رکود بازارهای دیگر ارتباطی با بازار سرمایه ندارد. درنگاه کلی گاهی دراقتصاد شرایطی رخ می‌دهد که تنها یک بازار مورد اقبال قرار می‌گیرد یا برعکس فقط یکی از بازارها در شرایط رکود بازارهای دیگر، افت پیدا می‌کند؛ برای نمونه در این مدت در بازار طلا یا ارز ثبات نسبی وجود داشته ولی قیمت‌ها در بازار خودرو فروریخت یا روند بورس اصلاحی و منفی بود.

تاثیرگذاری دلار بر روند بورس

از نگاه شماری از کارشناسان اخباری پیرامون بحث تجدید ارزیابی‌ دارایی شرکت‌ها سوخت بازار سرمایه برای صعود موقتی را فراهم می‌کند ولی رابطه بازار سرمایه و نرخ دلار مهم است و تا زمانی که قیمت دلار افزایش نیابد، نمی‌توان انتظار رشد بورس را داشت. عمیدی در این‌باره بیان می‌دارد: این دیدگاه درست نیست. اگر دقت کنید شاخص فعلی بورس در محدوده‌ای قرار گفته که دلار در بازار آزاد با بهای حدود ۲۷ هزار تومان خریدوفروش می‌شد؛ به عبارت‌دیگر زمانی که دلار حدود ۲۷ هزار تومان بود، شاخص ما حوالی دو میلیون و ۱۰۰هزار واحد قرار داشت. اکنون دلار در بازار آزاد نزدیک به ۵۰ هزار تومان است درمقابل شاخص بازار سرمایه در همان رقم ثابت مانده است.

بورس تا پایان سال

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه تا پایان سال بورس میزبان اتفاق‌های مثبتی خواهد بود، عمیدی در این خصوص توضیح می‌دهد: درخصوص بازار سرمایه تا پایان سال مباحثی مطرح خواهد شد که ابتدا باید به تاثیر نرخ ارز اشاره کرد؛ دولت هرسال نرخ خود را اعلام می‌کند و این موضوع بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. بحث دیگر صورت گرفتن معاملات خاصی در صندوق توسعه خواهد بود و سپس باید عملکرد عملیاتی شرکت‌ها را مورد توجه قرار داد که باوجود تمامی معضلات شرکت‌ها عملکرد خوبی را به ثبت رساندند.

سایه‌روشن الزام تجدید ارزیابی‌ها بر سر بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تابستان سال جاری از پیشنهاد این سازمان در خصوص قانون برنامه پنج ساله هفتم کشور به مجلس خبر داد که جزئیات این پیشنهاد نشان می‌دهد تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی‌ها برای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان الزامی خواهد شد. مسئولان سازمان بورس به تازگی جلسه‌ای با ناشران درخصوص تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها برگزار کرده‌اند و براین اساس تجدید ارزیابی محدود به هیچ طبقه خاصی از دارایی‌ها نبوده و متناسب با ظرفیت و شرایط هر ناشر اوراق بهادار و رعایت صرفه و صلاح سهام‌داران، امکان‌پذیر است. برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی سبب شفافیت بیشتر عملکرد شرکت‌ها و حقیقی‌تر شدن گزارشات مالی آن‌ها می‌شود که قدمی موثر برای رشد بازار سرمایه به حساب می‌آید. عمیدی نیز با تایید این موضوع می‌گوید: اکنون میزان ارزش بازار به شدت پایین است و ارزش فعلی سهام متناسب با ارزش دارایی‌ها نیست. شمار زیادی از سهام‌داران از وضعیت دارایی شرکت‌ها یا اطلاعاتی نداشته و یا مدیران علاقه‌ای به به‌روزکردن اطلاعات شرکت ندارند زیرا بازه فعالیت آن‌ها سنجیده می‌شود. درحقیقت بازدهی پایین با ارزش دفتری پایین دارایی‌ها به نوعی همخوانی دارد ولی زمانی که این ارزش دفتری به روز شود و بازدهی پایین باشد، مدیر باید در قبال این بازدهی پایین پاسخ‌گو باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: متاسفانه این اتفاق طی سال‌های متوالی در شرکت‌ها رخ داده و مدیران بابت بازدهی پایین با چنین ارزش دارایی‌ها مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند. لذا الزام به تجدید ارزیابی شرکت‌ها برای همه مدیران یک زنگ خطر است و باید پاسخگو باشند.

عمیدی با اشاره به اینکه تجدید ارزیابی پتانسیل شرکت‌ها را بیشتر می‌کند، توضیح می‌دهد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تعداد زیادی از فرآیندهای قانونی را تسهیل می‌بخشد و به بانک‌ها برای حداقل کفایت سرمایه کمک می‌کند. از سوی دیگر شرکت‌ها با تجدید ارزیابی می‌توانند از امکان معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. همچنین وضعیت بروزرسانی دارایی‌ها شفافیت بیشتری ایجاد می کند و نگاه منفی مردم نسبت به بازار سرمایه مبنی بر غیرشفاف بودن بازار را تاحدودی بهبود می‌بخشد.

این کارشناس بازار سرمایه تجدید ارزیابی شرکت‌ها را قدمی در راستای کاهش تورم در کشور می‌داند و در این مورد اظهار می‌کند: در بعضی از کشور با ابرتورم، برنامه‌ای به عنوان حسابرسی تورمی ایجاد شده است. مطابق با این برنامه شرکت‌ها باید دارایی‌های خود را اتوماتیک بروزرسانی کنند که اقدامی موثر برای کنترل تورم به حساب می‌آید. متاسفانه این برنامه در کشور ما اجرا نمی‌شود. اکنون دارایی بعضی از شرکت‌های ما شامل یک زمین فقط با ارزش یک میلیون تومان است و سال‌ها شرکت تجدید ارزیابی نکرده است.

عمیدی اضافه می‌کند: درمجموع تجدید ارزیابی اقدامی مثبت از سوی سازمان بورس است و باید ادامه یابد تا تمامی شرکت‌ها بزرگ تا کوچک تجدید ارزیابی کنند. البته تجدید ارزیابی مشمول سرفصل‌هایی مانند سرمایه‌گذاری‌ها، دارایی‌های ثابت، ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد می‌شود که بعضی از سرفصل‌ها مانند هزینه استهلاک‌دار برای سهامدار کارایی ندارد. درمقابل تجدید ارزیابی مربوط به زمین و ساختمان با ضریب صفر در مباحثی مانند مالیاتی برای سهامدار و سرمایه‌گذاری جذاب است. درنتیجه اینکه شرکت‌ها از چه قسمتی‌های تجدید ارزیابی می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =