محمد کشتی آرای- عضو هیات مدیره اتحادیه

محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر گفت: تقاضا برای طلا و سکه به ویژه مصنوعات کاهش یافته است. درواقع حجم معاملات در بازار طلا باتوجه به ایام محرم و صفر پایین است. مردم کمتر به دنبال خرید مصنوعات طلا هستند. درکل می‌توان گفت اکنون بازار طلا و سکه در رکود فصلی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار طلا داخلی در نیمه شهریورماه خالی از مشتری است. به گفته بسیاری از بازاریان انتظار می‌رفت به دنبال رشد نرخ ارز در روزهای اخیر و تاثیر آن بر بازار طلا و سکه تقاضا جان ‌گیرد. درمقابل گذر ارز از کانال ۴۹ هزار تومان و بازگشت سکه تمام به محدوده ۲۸ هزار تومان هم معامله‌گران را به خرید طلا سوق نداد تا رکود بازار طلا دو ماهه شود. محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر درباره میزان تقاضا در بازار طلا به خبرنگار ایراسین گفت: تقاضا برای طلا و سکه به ویژه مصنوعات کاهش یافته است. درواقع حجم معاملات در بازار طلا باتوجه به ایام محرم و صفر پایین است. مردم کمتر به دنبال خرید مصنوعات طلا هستند. درکل می‌توان گفت اکنون بازار طلا و سکه در رکود فصلی به سر می‌برد.

به اعتقاد این فعال صنفی کاهش تقاضا در بازار طلا امری طبیعی به شمار می‌رود و تا حدود ۱۰ روز آینده یعنی پایان ماه صفر تغییری در وضعیت بازار ایجاد نخواهد شد.

جدایی مسیر طلا از سکه

قیمت دلار امروز حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافت تا این اسکناس آمریکایی در بازار آزاد با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش شود. سکه، طلا، طلای ۱۸ عیار و حتی طلای دست دوم در ابتدای هفته صعودهای جزئی را به ثبت رساندند ولی روز گذشته مسیر قیمت سکه از طلا جدا شد. طلای ۲۴ عیار روز گذشته پرچم‌دار افزایش قیمت‌ها در بازار بود و قیمت هر گرم آن با حدود ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ابتدای هفته به حوالی سه میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسید. بهای هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز با افزایش جزئی یعنی ۰.۰۷ درصد با رقم دو میلیون و ۳۶۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار دست دوم نیز با افزایش ۰.۰۲۸ درصدی به قیمت دو میلیون و ۳۳۸ هزار تومان رسید.

درمقابل ربع سکه پرچم‌دار ریزش قیمت‌ها در بازار طلا بود و کاهش ۰.۴۹ درصدی را به ثبت رساند تا با بهای ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داد وستد شود. سپس نیم سکه ریزش قیمت ۰.۳۳ درصدی تجربه کرد و قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت. سکه تمام نیز مانند دیگر اعضای خانواده خود از مسیر نزولی عقب نماند و قیمت آن با کاهش ۰.۲ درصدی به ۲۸ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان رسید.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد تقاضا برای دینار و دلار در سفر اربعین و دیگر مسافرت‌های تفریحی در آخرین روزهای باقی‌مانده از تابستان، روند قیمت دلار را صعودی کرد که درنهایت این رشد قیمت اثر افزایشی بر بازار طلا و سکه گذاشت. با این‌حال دلار روز گذشته موفق به ورود به کانال ۵۰ هزار تومان نشد و به دنبال عقب نشینی نرخ ارز، سکه نیز روند نزولی در پیش گرفت؛ از آنجایی که طلا دنباله‌رو نرخ ارز و سکه است، پیش‌بینی‌های مبنی بر ریزش قیمت طلا در پایان هفته میان فعالان بازار مطرح می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =