نادربذرافشان

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی طلا، رکود و کاهش تقاضا در بازار طلای داخلی از عوامل تاثیرگذار بر بازار به شمار می‌روند که می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش قیمت‌ها شوند. تقاضا در بازار طلا بسیار کاهش یافته است و درمجموع شاهد کاهش یا افزایش قیمت چشمگیری در بازار نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت طلا و سکه در هفته دوم مردادماه متوقف شد و بررسی میدانی نشان می‌دهد با هجوم دلار به سقف ۴۹ هزار تومان، بازار طلا نیز روند افزایشی در پیش گرفت. صعود نسبی قیمت‌ها در بازار فلز زرد به تعبیر فعالان بازار دور از انتظار بود زیرا میزان تقاضا در ماه‌های محرم و صفر کمتر از همیشه پیش‌بینی می‌شود؛ به اعتقاد این افراد شوک افزایش نرخ ارز بر صعودی شدن قیمت‌ طلا و سکه بی‌تأثیر نبود و باید دید فاز صعودی در این بازار طی روزهای آینده ماندگار است یا خیر؟

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت طلا و سکه از ابتدای سال جاری کاهش معقولی را تجربه کرد. ولی نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی طلا، رکود و کاهش تقاضا در بازار طلای داخلی از عوامل تأثیرگذار بر بازار به شمار می‌روند که می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش قیمت‌ها شوند. درکل احتمال نوسان یک تا سه‌درصدی قیمت طلا و سکه در دو ماه محرم و صفر وجود دارد.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان دهه اول مردادماه به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۲۴ عیار سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نرخ سکه امامی نیز به کانال ۲۹ میلیون تومان بازگشت تا با بهای ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریدوفروش شود. همچنین قیمت نیم‌سکه به ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ربع به ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش یافت. در مقابل بهای جهانی طلا افزایشی تجربه نکرد و هر اونس ۱۹۴۵ دلار به فروش می‌رسد.

رکود بازار طلا دامن‌گیر بخش تولید شد

فعالان بازار طلا معتقدند بلاتکلیفی قیمت طلا و عدم قابلیت پیش‌بینی این بازار منجر به رکود و کاهش تقاضا شده است و مردم مانند گذشته به دید سرمایه‌گذاری به طلا نمی‌نگرند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به ضرر بخش تولید در پی کاهش تقاضا در بازار طلا می‌گوید: تقاضا در بازار طلا بسیار کاهش یافته است و درمجموع شاهد کاهش یا افزایش قیمت چشمگیری در بازار نخواهیم بود. اگرچه بخش تولید ما از ابتدای سال متحمل آسیب و ضرر بسیاری شده است. امیدواریم با اتمام ماه‌های محرم و صفر به سمت تقویت تولید و تقاضا در بازار طلا حرکت کنیم و مردم به خرید طلا و مصنوعات آن روی بیاورند.

بذرافشان با تأکید بر اهمیت بخش تولیدی طلا بر اقتصاد کشور، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم در آینده نزدیک رونق به صنعت تولید طلا بازگردد زیرا این بخش نقش بسزایی در حوزه ارزآوری و صادرات در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر ایفا کرده است. تقویت تقاضا در بازار طلا و سکه می‌تواند در جبران آسیب متحمل شده به بخش تولید تأثیرگذار باشد و امیدواریم شرایط مطلوب بر بازار طلا و سکه و صنعت تولید حاکم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =