• ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 42133
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار خودرو

سوت‌وکور، ساکت، راکد و بی‌روح، گویی واسطه‌ها در بازار خودرو آب شده و در زمین فرو رفته‌اند! بازار خودرو در تابستان جاری از نفس افتاد زیرا فصل کم نوسانی بود و قیمت‌ها ثبات نسبی پیدا کرده‌اند. با این حال تقاضا در بازار کاهش یافته‌ است و بازاریان معتقدند این رکود مطلق ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو از سال ۹۷ درپی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بحران‌های زیادی را پشت سرگذاشت و خودروها از داخلی گرفته تا مونتاژی و وارداتی هر روز رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت می‌رساندند ولی دولت با گذشت حدود پنج سال واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار قرارداده تا با افزایش عرضه، این بازار رنگ آرامش و ثبات ببیند. طبق آخرین اخبار منتشر شده از سوی وزارت صمت، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تدوین و به دولت ارسال شده است؛ این آیین‌نامه در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد تا خودروهای کارکرده با سرعت بیشتری وارد کشور شوند. همچنین وزارت صمت از واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور خبر داد. درمقابل بررسی‌ها نشان می‌دهد انتشار خبر واردات اتومبیل‌های کارکرده بازار خودرو را به کما فرو برده و معاملات در بازار به صفر رسیده است.

بازار مهمان دارد

سوت‌وکور، ساکت، راکد و بی‌روح، گویی واسطه‌های خودرو آب شده و در زمین فرورفته‌اند! فعالان بازار مدعی‌اند اگرچه اتومبیل‌های کارکرده با کندی و بدون برنامه‌ای مشخص وارد کشور می‌شوند ولی بازار را به چالش کشانده تا وارد فاز رکودی شود و اگر حجم معاملات را نفس‌های بازار بدانید، بازار خودرو از نفس افتاده ‌است! مشاهدات میدانی بازار خودرو از ریزش تقاضا حکایت می‌کند و کم‌تر کسی زیر بار خرید خودرو می‌رود. این ‌روزها از پیر و جوان گرفته تا بیشتر فعالان بازار همه از واردات خودرو می‌گویند، خریداران برای خرید دست نگه‌داشتند و بر این باورند با ورود اتومبیل‌های کارکرده قیمت‌ها به یک‌باره خواهد ریخت؛ به اعتقاد این افراد «بازار خودرو مهمان دارد، مهمانانی خوش‌قدم!»

درمقابل واسطه‌گران بازار خودرو نظری متفاوت دارند و مدعی‌اند این خوش‌بینی عمر چندانی ندارد زیرا قیمت خودرو در ماه‌های آتی با افزایش نرخ ارز، بالا خواهد رفت. به گفته آن‌ها هنوز تکلیف تامین ارز خودروهای وارداتی مشخص نیست و دولت برنامه‌ای برای تخصیص ارز به واردات اتومبیل در سامانه نیما ندارد. درمجموع نمی‌توان به ریزش قیمت‌ها امیدوار بود زیرا وضعیت واردات باوجود مشکلات ارزی قابل پیش‌بینی نیست.

قیمت‌ها سردرگم مانده‌اند

گفتگو با فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت‌ها سردرگم مانده‌ است و بعضی روزها روند ریزشی در پیش می‌گیرد که این ریزش در بازار خودروهای خارجی محسوس‌تر است؛ برای نمونه گاهی قیمت اتومبیل‌های وارداتی بازار تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز افت پیدا می‌کند. درمقابل روز بعد قیمت‌ها بدون هیچ دلیل یا خبری بالا می‌رود. براساس بررسی‌های میدانی تا چندماه قبل تحولات بازار ارز و بازارها موازی در کنار اتفاقات سیاسی بیشتری تاثیر را بر بازار چهارچرخ‌ها داشتند ولی اکنون شرایط تغییر کرده و آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست. با این حال بسیاری دست از خرید و فروش کشیده‌اند تا تکلیف خودروهای وارداتی کارکرده معلوم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =