خودرو

علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: دلالان از بازار خودرو به سبب رکود حاکم خارج شده‌اند. قیمت تمامی خودروها در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و اکنون روند نزولی در بازار پابرجاست. با این‌حال مشخص نیست تا چه زمانی این روند ادامه دارد و پیش‌بینی روند آتی ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو در نیمه شهریورماه نیمه‌تعطیل شد زیرا حجم معاملات کاهش محسوسی یافت. به اعتقاد فعالان این بازار برای واسطه‌گران نیز جذابیتی ندارد و آن‌ها به بازار ورود نمی‌کنند؛ به همین دلیل قیمت‌ها در محدوده کوچکی نوسان دارند و بررسی‌های میدانی از ثبات قیمت تمامی خودروهای داخلی درهفته جاری حکایت می‌کند. بازاریان عقیده دارند بازارهای مختلف تا پایان شهریورماه کم‌نوسان می‌ماند ولی قیمت‌ها در طول پاییز به‌شدت صعودی یا نزولی خواهد شد. در مقابل بازار خودرو بلاتکلیف مانده و آینده آن به واردات گره خورده است. علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در توصیف وضعیت فعلی بازار خودرو به خبرنگار ایراسین گفت: بازار خودرو راکد است که علت اصلی این موضوع به واردات باز می‌گردد. اکنون تمامی بازیگران بازار چشم انتظار خودروهای وارداتی هستند و از حجم معاملات به شدت کاسته شده است.

واردات خودروهای کارکرده به کشور بیش از چهار دهه گذشته ممنوع بود که درنهایت دولت و مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای صفر و کارکرده را در سال جاری مجاز اعلام کردند. همچنین سازمان ملی استاندارد سخت‌گیری برای واردات خودروهای کارکرده‌ها را کنار گذاشت تاجایی که پیش از تهیه آیین‌نامه ورود دست ‌دوم‌ها توسط هیئت دولت، دستورالعمل استانداردی را منتشر کرد. با این وجود فعالان بازار معتقدند دولت در راستای واردات خودرو حرکت آهسته و لاک‌پشتی دارد که منجر به رکود سنگین بازار خودرو شده است.

خروج دلالان از بازار

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اختلاف قیمت تولیدات ایران‌خودرو، سایپا و حتی مونتاژی‌ها از کارخانه تا بازار آزاد کاسته شده است؛ برای نمونه کوییک‌آر که در کارخانه ۲۵۶ میلیون تومان فاکتور می‌شود، اکنون در بازار ۳۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان توضیح ‌داد: قیمت تمامی خودروها در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته و همچنان قیمت‌ها رو به پایین است. اکنون دلالان از بازار خارج شده‌اند و بازار به سبب رکود حاکم برای این افراد جذابیتی ندارد.

جلوانی اضافه کرد: بعضی از این واسطه‌گران شمار زیادی خودرو احتکار کرده‌ بودند و در انتظار افزایش قیمت‌ها و فرارسیدن زمان مناسب برای عرضه این اتومبیل‌ها به بازار به سر می‌بردند ولی خوشبختانه قیمت‌ها افزایشی پیدا نکرد. سوداگران نیز با تداوم روند ریزشی، اقدام به عرضه این خودروها در بازار کرده‌اند که خریداری وجود ندارد.

چشم‌وهم چشمی قیمت‌ها از کارخانه تا بازار آزاد

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به تازگی از احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو خبر داد؛ بنابر محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید بین ۳۵ تا ۳۸ درصد قیمت خودروها افزایش یابد و اکنون سازمان حمایت و خودروسازان در انتظار تایید افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت هستند. با این وجود این سوال مطرح می‌شود آیا افزایش قیمت کارخانه‌ای سبب رشد بهای خودرو در بازار آزاد می‌شود؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان درباره پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو بیان داشت: اکنون روند نزولی در بازار پابرجاست. اگرچه نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد که تا چه زمانی این روند ادامه دارد. قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ تا به امروز ریزشی بوده و کمتر روند افزایش به خود دیده ولی پیش‌بینی روند آتی ممکن نیست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان رضایی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    الان آرامش قبل طوفانه بذارید مردم بفهمند وارداتی در کار نیست اون موقع قیمت ماشینارو ببینید هرکی می خاد باید الان بخره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =