کامبیز کاظم پور

نوسانات نرخ ارز چقدر در کار واردکنندگان موثر است؟ کامبیز کاظم‌پور یک واردکننده در پاسخ به این سوال گفت: برای واردکننده دارای نمایندگی رسمی از یک شرکت معتبر حمایت‌های بانکی و حمایت شرکت مادر اهمیت دارد و نرخ ارز مسئله‌ای حل‌شدنی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوسانات نرخ ارز طی سال‌های گذشته بنگاه‌های اقتصادی مختلف کشور را آزار داد. اگرچه برخی مدعی اند نوسانات ارزی برای بعضی از فعالان اقتصادی مانند صادرکنندگان و واردکنندگان اتفاق خوبی است و آنها از رشد نرخ ارز حمایت می‌کنند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات ارزی با اخلال در کار واردات و صادرات همراه بوده‌ است. بعضی از واردکنندگان عقیده دارند رشد نرخ ارز منجر به کاهش تقاضا در بازار داخلی می‌شود، ضمن اینکه با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید واردکنندگان تحت ثاتیر قرار می‌گیرد ولی گفت‌وگو با بسیاری از واردکنندگان نشان می‌دهد مسئله نرخ ارز برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

کامبیز کاظم‌پور، واردکننده و مدیرعامل شرکت فراماشین جهان گستر در مورد تاثیر نرخ ارز برای واردات به خبرنگار ایراسین گفت: نرخ ارز برای واردکنندگان رسمی و دارای نمایندگی یک مسئله فرعی است ولی برای واردکنندگان زیر پله‌ای اهمیت زیادی دارد. این واردکننده معتقد است برای همکارانش مسائل مهمتری نسبت به نرخ ارز وجود دارد. کاظم‌پور ادامه‌داد: برای واردکننده دارای نمایندگی رسمی از یک شرکت معتبر حمایت‌های بانکی و حمایت شرکت مادر اهمیت دارد و نرخ ارز مسئله‌ای حل شدنی است.

کاظم‌پور مدعی‌است نوسانات ارزی برای واردکنندگان غیررسمی همیشه اهمیت زیادی دارد. واردکنندگان غیررسمی یا به اصطلاح زیر پله‌ای که می‌خواهند فقط یک جنس وارد کنند روی نرخ ارز حساسیت زیادی دارند. در کنار شرکت‌های رسمی و دارای نمایندگی افراد مختلفی به اشکال متفاوت واردات انجام می‌دهند. عملکرد این افراد نیز کاملا در چهارچوب قانون انجام می‌شود ولی نسبت به دسته اول رسمیت کمتری دارند. ضمن اینکه حجم کار آنها نیز نسبت به شرکت‌های دارای نمایندگی کمتر است. کاظم‌پور می‌گوید نوسان نرخ ارز برای این دسته از واردکنندگان اهمیت بالایی دارد، درحالی‌که واردکنندگان امروز درگیر معضلات به مراتب بزرگتری هستند. کاظم‌پور در این‌باره گفت: وضعیت مالیات‌ها و بحث ممیزی برای واردکنندگان چالش برانگیز است به خصوص اینکه در سال جاری تشدید شده‌است.

سیاست‌های مالیاتی سال جاری با انتقاد برخی از فعالان اقتصادی کشور مواجه شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیاست‌ها فقط مربوط به بخش های تولیدی نیست، بلکه صادرکنندگان و واردکنندگان را نیز شامل می‌شود. فعالان اقتصادی از جمله اعضای اتاق بازرگانی نیز بارها در مورد این سیاست‌ها صحبت کرده‌اند مانند بهرام شکوری رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران که در این باره به ایراسین گفت: دولت نباید به فکر افزایش مالیات و به دنبال آن رشد درآمدهای خود باشد بلکه باید بر روی مسائل هزینه‌ها کار کند زیرا دولت باید کوچک شود. با این حال سیاست‌های مالیاتی جدید با قدرت در حال اجراست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =