کرونا

این روزها صحبت از بازگشایی مدارس در آبان ماه و سفرهای گردشگری است که با عادی‌انگاری نسبت به کرونا همراه شده، این درحالی است که متخصصان از بروز موج ششم کرونا در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

به گزارش ایراسین، تا چند روز پیش تنها ۶ شهرستان در کشور و در نقشه کرونا به رنگ قرمز بودند و طی ۲ روز گذشته این تعداد به ۹ شهرستان رسید. تاکنون ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا به کشور وارد شده است و با فاکتورگیری از واکسن‌هراسی و مانع‌تراشی برای تزریق واکسن، برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جامعه فاصله داریم؛ شواهد نشان می‌دهد با سردشدن هوا، موج ششم کرونا کشور را فرا بگیرد و این تصور عجولانه از بین رفتن کرونا، تنها می‌تواند به موج ششم کرونا شتاب ببخشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش هم گفته است که مدارس کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز از اول آبان‌ماه فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند و این بازگشایی شامل همه مدارس دولتی و غیر دولتی در همه مقاطع تحصیلی می‌شود و مدارس استثنایی نیز براساس شیوه‌نامه جداگانه‌ای بازگشایی خواهند شد.

این درحالی است که آذرکیوان امیرپور، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با احتیاط بیشتری به خبرنگار ایراسین می‌گوید: امیدواریم تا اواسط آبان‌ماه دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند و بتوانیم از مقطع متوسطه دوم و با تعداد کم بازگشایی مدارس را آغاز کنیم.

آیا زنگ ها برای موج ششم کرونا به صدا درآمده است؟

این شیوه شتاب زده عادی انگاری کرونا را نه تنها در بازگشایی مدارس می توان جستجو کرد بلکه در مسافرت ها و سفرهای گردشگری هم می توان ردی از آن پیدا کرد. اینکه خیلی از مردم هم فکر می کنند با دریافت دو دز واکسن به کرونا مبتلا نمی شوند و بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ماسک در سطح جامعه در تردد هستند.

یکی از همین شهروندان، مردی میانسالی است که به همراه خانواده اش به بازار بزرگ امام (ره) آمده است. او به خبرنگار ایراسین می گوید: دو بار به کرونا مبتلا شدیم و واکسن هم دریافت کردیم و نگرانی از مبتلا شدن به کرونا نداریم.

او با لبخندی ادامه می دهد: نمی دانستیم که تا زمانی که بیش از ۸۰ درصد جامعه واکسینه نشوند احتمال ناقل شدن وجود دارد و سعی می کنیم باز هم دستورالعمل های بهداشتی و ماسک را رعایت کنیم تا دیرتر درگیر موج ششم کرونا شویم.

آیا زنگ ها برای موج ششم کرونا به صدا درآمده است؟

آیا زنگ ها برای موج ششم کرونا به صدا درآمده است؟

یونسیان: برای واکسینه شدن ۶۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۲ سال نیازمند ۱۳۰ میلیون دز واکسن هستیم و امیدواریم تمام جامعه هدف برای دریافت واکسن متقاعد شوند اما با روند کنونی برای رسیدن به ایمنی جمعی دو ماه فاصله داریم. 

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار ایراسین می گوید: تجربه موج های گذشته نشان می دهد که نمی توان برآورد زمانی دقیقی از پیک احتمالی ششم داشت. چراکه هنوز پیک چهارم تمام نشده بود دچار پیک پنجم شدیم. مدل های موجود تنها می تواند نشان دهد که در یک موج چه تعداد از افراد جامعه درگیر می شوند اما به طور دقیق نمی دانیم در آبان ماه دچار موج ششم کرونا می شویم یا در ماه های دیگر.

او تصریح می کند: متاسفانه باز هم تجربه نشان داده است که با کاهش موارد ابتلا به کرونا، زود مغرور می شویم و رفتارهای بهداشتی را ترک می کنیم. ما باید نگران موج ششم باشیم و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک مانع از ظهور این موج در آینده نزدیک شویم.

یونسیان تسریع روند واکسیناسیون را در کشور به فال نیک می گیرد و اظهار می کند: برای واکسینه شدن ۶۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۲ سال نیازمند ۱۳۰ میلیون دز واکسن هستیم و امیدواریم تمام جامعه هدف برای دریافت واکسن متقاعد شوند اما با روند کنونی برای رسیدن به ایمنی جمعی دوماه فاصله داریم که اگر تا آن زمان موج ششم کرونا رخ ندهد اتفاق خوبی است.

او می افزاید: اگر تا دوماه آینده با همکاری مردم به ایمنی جمعی دست یابیم چنانچه موجی هم رخ دهد با مرگ ومیر کمتری همراه خواهد شد.

آیا زنگ ها برای موج ششم کرونا به صدا درآمده است؟

سوری: تا چند روز آینده، نسبت به حذف محدودیت‌های کرونایی به شیوه قبلی اقدام شود و نسبت به جایگزینی آن با طرح هوشمند، شرایط تغییر یابد تا کم کم وارد شرایط عادی شویم که نیازمند فرایندی با مطالعه و سنجیده است و نباید شتاب زده دست به اقداماتی زد.در همین ارتباط، حمید سوری، دبیر کمیته کشوری اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا به خبرنگار ایراسین می گوید: متاسفانه هنوز در کشور، روزانه با مرگ ۲۰۰ نفر مبتلا به کرونا مواجه هستیم و توزیع این مرگ و میرها در مناطق مختلف کشور متوازن نیست.

او اضافه می کند: مناطق غرب و شمال غرب بیشترین کانونهای درگیری کرونا هستند و با تسریع روند واکسیناسیون می توانیم به اثربخشی واکسن کرونا امیدوار باشیم.

سوری براین باوراست تا چند روز آینده، نسبت به حذف محدودیت‌های کرونایی به شیوه قبلی اقدام شود و نسبت به جایگزینی آن با طرح هوشمند، شرایط تغییر یابد تا کم کم وارد شرایط عادی شویم که نیازمند فرایندی با مطالعه و سنجیده است و نباید شتاب زده دست به اقداماتی زد.

او می افزاید: موج ششم کرونا معلول رفتارهای بهداشتی است و قطعا با کاهش دستورالعمل های بهداشتی ما وارد موج ششم می شویم چراکه واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند مانع از بروز موج بعدی شود و چه بسا هنوز هم تا ایمنی جمعی فاصله داریم.

طغیان کرونا در برخی از مناطق کشور شرایط کرونایی را در موج ششم، سخت و دشوار می کند؛ چراکه تجربه سویه دلتا در موج پنجم ثابت کرد که بسیار سریع و طاقت فرسا جامعه می تواند چندین ماه سخت و تلخ را طی کند. آمار بالای ابتلا و فوتی‌ها در موج پنجم، ما را چنان دچار عادی انگاری کرده که آمار مرگ ۲۰۰ نفر در روز هم آه از نهادمان بیرون نمی آورد. به هرحال کرونا از بین نرفته و به ما بسیار نزدیک است؛ با سویه های جهش یافته. قطعا واکسن می تواند به مهار این شرایط کمک کند اما اقداماتی نظیر ترویج سفر و بازگشایی مدارس نیازمند شکیبایی بیشتری است چراکه زنگ ها برای موج ششم کرونا در کشور به صدا درآمده است!

عاطفه علیان؛ خبرنگار ایراسین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =