واکسیناسیون کودکان

با شتاب گیری روند واکسیناسیون در جهان یکی از پرسش های مهم واکسیناسیون کودکان است. اینکه چه کشورهایی برنامه واکسینه کردن کودکان را اجراء کردند و ما چه برنامه ای برای واکسیناسیون کودکان داریم؟

 به گزارش ایراسین، درحالی‌که با افزایش سرعت واکسیناسیون ضد کووید-۱۹ کشورهای بیشتری در جهان واکسینه کردن دست‌کم ۷۰ درصد افراد بزرگسال خود را تمام کرده‌اند، یا در حال اتمام آن هستند، واکسیناسیون رده سنی زیر ۱۲ سال و انتخاب دُز واکسن مناسب برای آن‌ها رفته‌رفته به موضوع بحث و اولویت کشورها تبدیل‌شده است. شیوع  واریانت‌دلتا، که قدرت سرایت بیشتری دارد، و همین‌طور لزوم بازگشایی مدارس در محیطی امن دولت‌ها را مجاب کرده است که واکسیناسیون کودکان را جدی‌تر بگیرند.

https://media.irasin.ir/d/2021/10/21/4/25716.jpg

 سازمان جهانی بهداشت چه می‌گوید؟

 سازمان بهداشت جهانی(WHO)‌تأکید کرده است که واکسیناسیون جمعیت بزرگسال کشورهای فقیر، فوریت بیشتری از واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کشورهای ثروتمند دارد و از کشورهای بزرگ غربی خواسته است واکسن‌های خود را بیشتر به کشورهای فقیر و درحال‌توسعه اختصاص دهند. سازمان بهداشت جهانی(WHO)‌تأکید کرده است که واکسیناسیون جمعیت بزرگسال کشورهای فقیر، فوریت بیشتری از واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کشورهای ثروتمند دارد و از کشورهای بزرگ غربی خواسته است واکسن‌های خود را بیشتر به کشورهای فقیر و درحال‌توسعه اختصاص دهند.

بااین‌حال این سازمان درباره واکسیناسیون کودکان به لحاظ علمی اظهارنظر قاطعی نکرده و گفته است این مسئله بستگی به  «مسائل و تغییرات اپیدمیولوژیک و شواهد مربوط به امنیت و بی‌عارضه بودن واکسن در این گروه سنی» است. از نظر علمی سازمان بهداشت جهانی تنها واکسن فایزر برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تائید شده و تاکنون هیچ واکسن کرونایی برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز نیست. بریتانیا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای واکسیناسیون کودکان زیر۱۲سال ندارد و در بیشتر کشورهای اروپایی واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۵ ساله‌ها آغازشده است و هنوز تصمیم قاطعی برای واکسیناسیون کودکان خردسال اتخاذ نشده است.

اما چین در خردادماه به واکسن سینوواک برای کودکان ۳ تا ۱۷ سال، مجوز اضطراری صادر کرد. این واکسن هرچند برای بزرگسالان در بیش از ۵۰ کشور جهان تأییدشده، اما تاکنون فقط چین آن برای کودکان بالای ۳ سال مجاز دانسته است.

https://media.irasin.ir/d/2021/10/21/4/25712.jpg

در ایران اگرچه مدتی است که واکسیناسیون ۱۳ میلیون دانش‌آموز ۱۲تا۱۸ سال با دریافت واکسن سینوفارم و پاستوکووک آغاز شده است اما هنوز تصمیم برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲سال اتخاذ نشده است.

هنوز در بین متخصصان، اجماع نظری درباره واکسیناسیون کودکان با توجه به واکسن‌های موجود در کشور نیست! و در این زمینه هم نباید تعجیل کرد. شاید مجبور شویم در سیاست واکسیناسیون کودکان تجدیدنظر کنیم چراکه کیفیت و کمیت واکسیناسیون کودکان نیازمند مطالعات وسیع‌تر و یافته‌های متقن است. 

در همین ارتباط مسعود یونسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار می‌کند: برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال هنوز زود است تصمیم بگیریم؛ چراکه واکسن مورد نیاز این طیف بایستی بسیار بی عارضه باشد و هنوز مطالعات و یافته‌ها چنین واکسنی را معرفی نکرده است.

وی اضافه می‌کند: افراد سالمند در صورت مبتلا شدن به کرونا با عوارض بیشتری همراه می‌شوند و خطر مرگ‌ومیر در این گروه سنی بالاست بنابراین با چشم‌پوشی از عوارض ناخواسته برای حفظ حیات به این طیف از جمعیت واکسن تزریق می‌شود. اما بهتر است برای کودکان که به مراتب خطر مرگ‌ومیر آن‌ها با بیماری کرونا کمتر است به همان میزان واکسن بی عارضه تری انتخاب شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان می‌کند: برای واکسیناسیون کرونا در جمعیت بالای ۱۲ سال یک ونیم تا دوماه زمان نیاز است تا به ایمنی برسیم بنابراین توصیه می‌شود واکسن‌های موجود برای واکسینه کردن این طیف از جمعیت مورد استفاده قرار گیرد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این خصوص به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هنوز در بین متخصصان، اجماع نظری درباره واکسیناسیون کودکان با توجه به واکسن‌های موجود در کشور نیست! و در این زمینه هم نباید تعجیل کرد. شاید مجبور شویم در سیاست واکسیناسیون کودکان تجدیدنظر کنیم چراکه کیفیت و کمیت واکسیناسیون کودکان نیازمند مطالعات وسیع‌تر و یافته‌های متقن است. 

 هنوز به دلایلی که کاملاً روشن نیست، به نظر می‌رسد کودکان از دست کرونا فرار می‌کنند و یا عفونت شدید نمی‌گیرند ؛چراکه سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال آماده مبارزه با عفونت‌های ویروسی است و در صورت ابتلا به انواع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند بنابراین شاید بهترین راه‌حل این باشد که در معادله واکسیناسیون کرونا، اولویت به بزرگسالان اختصاص یابد تا با یافته‌های قابل استناد و مطالعات مطمئن و سبد واکسیناسیون قابل اعتماد واکسیناسیون کودکان در کشور دنبال شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =