خودرو اروپا

کمیسیون اروپا در آستانه بررسی مجدد ممنوعیت فروش خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی (ICE) از سال ۲۰۳۵ قرار دارد؛ اقدامی که تحت فشار خودروسازان اروپایی و کشورهای آلمان و ایتالیا مطرح شده و می‌تواند بزرگ‌ترین عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از سیاست‌های سبز در پنج سال گذشته باشد. صنعت خودرو هشدار می‌دهد که عقب‌ماندگی فناوری، کمبود زیرساخت شارژ و رقابت فزاینده چین و آمریکا، این بازار را به رقابتی پیچیده و پرچالش تبدیل کرده است.

به گزارش ایراسین، رویترز العام کرد که کمیسیون اروپا در حال آماده‌سازی برای بررسی مجدد ممنوعیت فروش خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی (ICE) از سال ۲۰۳۵ است. این تغییر ممکن است بزرگ‌ترین انحراف اتحادیه اروپا از سیاست‌های سبز خود در پنج سال گذشته باشد.

براساس منابع آگاه، بروکسل در حال بررسی گزینه‌هایی برای به تعویق انداختن این قوانین به مدت پنج سال یا کاهش محدودیت‌ها به طور نامحدود است. این اقدام تحت فشار آلمان، ایتالیا و برخی از خودروسازان بزرگ اروپایی صورت می‌گیرد.

قانون‌گذاری فعلی، که در سال ۲۰۲۳ تصویب شده است، ایجاب می‌کند که تنها خودروهای بدون آلایندگی از سال ۲۰۳۵ در اتحادیه اروپا به فروش برسند. اما خودروسازان معتقدند که انتقال به خودروهای برقی کندتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، پیش می‌رود. این کندی به دلیل قیمت‌های بالا برای مصرف‌کنندگان، زیرساخت ناکافی شارژ و تقاضای ضعیف از سوی مصرف‌کنندگان است. در عین حال، رقابت فزاینده‌ای از سوی تولیدکنندگان چینی و آمریکایی وجود دارد. صنعت خودرو بر لزوم رویکرد چندفناوری تأکید دارد که اجازه ادامه استفاده از خودروهای هیبریدی، سوخت‌های الکتریکی و زیستی را می‌دهد.

انتقادهای شدید از تجدید نظر در قوانین از سوی برخی کشورها و بازار

در عین حال، تجدید نظر در این قوانین با انتقاد شدید از بخش‌هایی از بازار و برخی دولت‌ها روبه‌رو شده است. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، از کمیسیون اروپا خواسته است که از تضعیف ممنوعیت خودداری کند و هشدار داده است که این تصمیم می‌تواند منجر به تأخیر در سرمایه‌گذاری‌ها، از دست رفتن مشاغل و تضعیف برنامه‌ها برای ساخت صنعت خودروهای برقی قوی در اروپا شود. همچنین، سازمان‌های محیط‌زیستی بر این نکته تأکید دارند که عقب‌نشینی از هدف ۲۰۳۵ موجب تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران و دورتر شدن اتحادیه اروپا از اهداف اقلیمی خواهد شد.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا پیشنهادات خود را در آینده نزدیک ارائه دهد. این پیشنهادات ممکن است شامل کاهش اهداف انتشار گازهای گلخانه‌ای، تشویق برای ناوگان‌های شرکتی و ایجاد دسته‌های جدید قانونی برای خودروهای کوچک برقی باشد.

لازم به ذکر است که در گزارش اخیر یوروفر، پیش‌بینی‌ها برای روند تولید در صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ بهبود یافته و کاهش ۳.۸ درصدی به جای کاهش پیش‌بینی‌شده قبلی ۴.۳ درصدی در نظر گرفته شده است. با وجود این بهبود جزئی، چشم‌انداز کلی این صنعت همچنان ضعیف باقی مانده است، زیرا مشکلات ساختاری مداوم و خطرات خارجی بر آن تأثیر می‌گذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =