به گزارش ایراسین، براساس گزارشی که کارلوس مادیروس، معاون اجرایی عملیات شرکت معدنی واله، در گفتوگو با رویترز ارائه داد، این شرکت برزیلی توافقی با کاترپیلار و Sotreq امضا کرده است تا تا سال ۲۰۲۸، تعداد کامیونهای معدنی خودران خارج از جاده خود را در مجتمع «سیستم شمالی» ( Northern System) پنج برابر افزایش دهد.
مادیروس دراینباره گفت: «این قرارداد، گام دیگری در راستای برنامه بزرگتری است که برای بهکارگیری گسترده کامیونهای خودران در سراسر مجموعه داریم.»
طبق اعلام وی، تعداد کامیونهای خودران واله از ۱۸ دستگاه در پایان امسال به ۹۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
کاهش انتشار آلاینده، بهبود ایمنی و جهش بهرهوری
به گفته مادیروس، اجرای این برنامه در سیستم شمالی، بزرگترین منطقه تولید سنگآهن و مس واله منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده، ارتقای ایمنی عملیاتی و افزایش قابلتوجه بهرهوری خواهد شد. بخش عمده این توسعه از طریق تبدیل کامیونهای متعارف موجود به مدلهای خودران انجام میشود.
در حال حاضر واله حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کامیون معدنی خارج از جاده در سیستم شمالی به کار میگیرد که ترکیبی از مدلهای خودران و معمولی است.
کامیونهای خودران فعلی ظرفیت حمل ۳۲۰ تُن دارند، اما قرارداد جدید شامل مدلهای ۴۰۰ تُنی نیز میشود که گامی مهم در افزایش مقیاس عملیات خودران است. جزئیات مالی قرارداد اعلام نشده، اما واله تاکنون حدود ۲۱۰ میلیون دلار در برنامه کامیونهای خودران خود تا پایان ۲۰۲۴ سرمایهگذاری کرده است.
برنامه خودرانسازی کامیونها در واله از سال ۲۰۱۸ و در معدن بروکوتو (Brucutu) در ایالت میناسژرایس آغاز شد؛ جایی که این شرکت قصد دارد ناوگان خودران خود را بیش از پیش گسترش دهد.
پیامدهای راهبردی گسترش ناوگان خودران واله برای صنعت معدنکاری جهان
اقدام واله برای پنجبرابر کردن ناوگان کامیونهای خودران تا سال ۲۰۲۸ تنها یک پروژه توسعهای نیست؛ بلکه نشانهای از تغییر الگوی جهانی در معدنکاری هوشمند محسوب میشود. این تحول چند پیامد کلیدی برای صنعت جهانی معدن از جمله؛ افزایش ناوگان خودران در منطقه «سیستم شمالی»، که از بزرگترین ذخایر سنگآهن جهان است، نشان میدهد که صنعت معدن در حال حرکت به سمت کاهش حضور فیزیکی نیروی انسانی در محیطهای عملیاتی پرخطر است. این روند میتواند استانداردهای جدیدی برای ایمنی شغلی تعریف کند. کامیونهای خودران به دلیل حرکت یکنواخت، عدم توقفهای غیرضروری و خطای انسانی کمتر، افزایش قابلتوجهی در بهرهوری و کاهش هزینهها ایجاد میکنند.
واله با این سرمایهگذاری بلندمدت، موقعیت خود را در رقابت جهانی سنگآهن تقویت میکند. ورود کامیونهای خودران ۴۰۰ تنی به چرخه عملیاتی واله، نشاندهنده بالغ شدن فناوری خودران در مقیاس فوقسنگین است. این موضوع سایر شرکتهای معدنی را نیز به سمت پذیرش سریعتر این فناوری سوق میدهد و تقاضا برای ماشینآلات مجهز به سیستم خودران را افزایش خواهد داد.
یکی از محورهای مهم در سرمایهگذاری خودرانسازی، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و مصرف سوخت است. این اقدام با استانداردهای نوین ESG (حاکمیت شرکتی، محیطزیست و مسئولیت اجتماعی) سازگار بوده و جذابیت سهام واله را نزد سرمایهگذاران بینالمللی افزایش میدهد. حرکت واله، رقیبان منطقهای و جهانی از جمله بیاچپی، ریوتینتو و شرکتهای معدنی در آمریکای لاتین و آفریقا را تحت فشار قرار میدهد تا در مسیر معدنکاری هوشمند سرمایهگذاری بیشتری انجام دهند. این تحول میتواند سطح رقابت و هزینهیابی در صنعت معدنکاری را تغییر دهد.
ارسال نظر