• ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
  • کد خبر: 51468
  • readingTime: ۲ دقیقه
سکه جدید

سکه‌های طلا در سال ۱۴۰۲ بازدهی مثبتی به ثبت رساندند، قیمت ربع سکه با رشد بیش از ۲۸ درصدی بالاترین بازدهی را داشت و نیم سکه با افزایش قیمت ۲۵.۴ درصدی کمترین رشد قیمت بازار سکه را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند قیمت انواع سکه طلا در بازارهای داخلی طی سال ۱۴۰۲ صعودی بود و بارها سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشتند. تقاضا برای سکه از فروردین ماه افزایش یافت ولی با نزدیک شدن به اواسط سال اندکی کمتر شد تا اینکه با آغاز زمستان ۱۴۰۲ تقاضا برای سکه اوج گرفت تا انواع مختلف سکه در طول اسفندماه موفق به شکست سقف تاریخی خود شوند. بازدهی سالانه قیمت انواع سکه به قرار نمودار زیر است:

۱۴۰۲ سال پر سود بازار سکه

در سال ۱۴۰۲ رشد قیمت ربع سکه از سایر سکه‌ها بیشتر بود. فروردین ماه هر ربع سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان معامله می‌شد، سپس تا کانال ۹ میلیون تومان ریزشی شد و در نهایت سال را با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پایان رساند. با این رشد قیمت، حباب ربع سکه به بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. فعالان بازار نظر مثبتی به ادامه روند صعودی قیمت ربع سکه دارند. محمد قاسمی یکی از فعالان بازار به خبرنگار ایراسین گفت: حدود نصف قیمت ربع سکه حباب است ولی نمی‌تواند منکر تقاضای بالا برای ربع سکه شد.

نیم سکه در مقابل ربع سکه کم‌تقاضاتر است و به دنبال آن حباب قیمت نیم سکه بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان تعیین می‌شود. بازدهی قیمت نیم سکه در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۵ درصد رسید. قاسمی در مورد چشم‌انداز نیم‌سکه در سال ۱۴۰۳ گفت: نیم سکه در رشد قیمت کندتر از ربع سکه و تمام سکه است به همین دلیل محبوبیت کمتری در بازار دارد ولی اگر جو حاکم بر بازار طلا مثبت باشد قیمت نیم سکه نیز صعودی خواهد شد.

سکه طرح قدیم یا سکه بهار آزادی در میان سکه‌ها با کمترین حباب معامله می‌شود. قیمت این سکه در انتهای سال به ۳۶ میلیون تومان رسید ولی حباب آن کمتر از ۵ میلیون تومان است با این حال بازدهی قیمت سکه طرح قدیم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۷ درصد بود. در نهایت سکه بانک رفاه یا سکه امامی به بازدهی نزدیک به ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

قیمت سکه امامی توسط منابع مختلفی اعلام می‌شود و بسیاری از فعالان بازار سکه بانک رفاه را ملاک اصلی خود قرار می‌دهند. قیمت این نوع سکه در هفته پایانی سال به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسید و به دنبال آن حباب سکه امامی بیش از ۷ میلیون تومان است. امسال حباب قیمت سکه امامی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. در نخستین روزهای سال سکه امامی تنها ۳ میلیون تومان حباب داشت و طی چند مرحله کاهش قابل توجهی کرد ولی در انتهای سال به بیش از ۷ میلیون تومان رسید.

قاسمی فعال بازار طلای اصفهان در مورد حباب سکه در سال ۱۴۰۳ گفت: سقف حباب سکه نزدیک به ۱۰ میلیون تومان است که در سال ۱۴۰۱ دیدیم ولی بعید نیست به زودی سقف جدیدتری به ثبت برساند. بانک مرکزی در هفته‌های پایانی سال از عرضه سکه بدون حباب قیمتی خبر داد ولی در فرآیند حراج قیمت سکه توسط بانک مرکزی نیز قیمت سکه با حباب بالایی شناسایی شد. برای مثال خریداران ربع سکه را با حباب بیش از ۴ میلیون تومان خریدند. قاسمی در این باره گفت: به نظر من قیمت کشف شده در حراج بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت سکه در سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا نمی‌کند شاید در کوتاه مدت افت داشته باشیم ولی در بلند مدت خبری از کاهش قیمت نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =