بیت کوین

قیمت بیت‌کوین هفته گذشته سقف تاریخی جدیدی رسید و به اعتقاد شماری از اهالی بازار سرمایه صعود کریپتو سقوط بازار سرمایه ایران را به دنبال دارد و این در حالی است که کارشناس بازار سرمایه بر این باور است بورس محرک‌های خاص خود را دارد و کریپتو محرک مثبت یا منفی این بازار تلقی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت بیت‌کوین روز سه شنبه پانزدهم اسفند ۱۴۰۲ سقف تاریخی جدیدی یعنی ۶۹ هزار و ۳۲۴ دلار را ثبت کرد. به اعتقاد فعالان بازار پادشاه ارزهای دیجیتال به لطف تأیید اخیر قانون‌گذاران ایالات‌متحده در مورد وجوه قابل معامله در مبادلات مرتبط با بیت‌کوین جان دوباره گرفت. البته بیت کوین پس از دستیابی به سقف تاریخی خود طی یک روند اصلاحی در شانزدهم اسفند ماه به کانال ۵۹ هزار دلار عقب نشینی کرد. با این وجود این رمز ارز محبوب پس از اصلاح قیمتی به روند صعودی خود بازگشت و اکنون در کانال ۶۷ هزار دلار نوسان می‌کند.

بیت‌کوین محرک منفی بورس ایران نیست

اگرچه رشد کریپتو سبب خرسندی سرمایه‌گذاران زیادی شد ولی شماری از اهالی بازار سرمایه مدعی‌اند صعود کریپتو سقوط بازار سرمایه ایران را به دنبال دارد. به اعتقاد آن‌ها بازار سرمایه پس از هر بار هاوینگ بیت‌کوین مانند سال ۹۹ بر مدار نزول قرار می‌گیرد و بزودی باید منتظر کوچ سرمایه‌گذاران به کریپتو بود. به تعبیر آنها، بازار سرمایه سال ۹۹ روند صعودی قوی داشت ولی با آغاز هاوینگ بیت کوین ورق برگشت و بورس نزولی شد. برخی از فعالان بازار بر این باورند بازار سرمایه هر چهار سال یک مرتبه در آستانه هاوینگ نزولی می‌شود.

در مقابل علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری کریپتو بر بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: تحلیل من این است سرمایه‌گذاران در بازار کریپتو با بازار سرمایه متفاوت هستند، به عبارتی این دو بازار شرایط و ماهیت متفاوتی دارند و به تبع هر کدام سرمایه‌گذاران خاص خود را جذب می‌کنند. ریسک سرمایه گذاری در کریپتو به مراتب بیشتر از بورس ایران است و این بازارها دو گروه متفاوت از سرمایه‌گذاران را می‌طلبند.

کدیور اضافه می‌کند: در واقع کریپتو و بورس ارتباط چندان و یا تنگاتنگی با یکدیگر ندارند و فکر نمی‌کنم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال کوچ کنند.

بیت‌کوین محرک منفی بورس ایران نیست

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه در پایان معاملات چهارمین روز هفته گذشته همراه با کریپتو به مسیر صعودی بازگشت و شاخص کل با رشد ۱.۵ درصد معادل ۳۲ هزار و ۶۳ واحد در سطح دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. با این حال بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته وارد فاز اصلاحی شد و شاخص کل در روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ شش هزار و ۴۹۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۳۸ واحد عقب نشینی کرد. کدیور با اشاره به صعود شاخص کل در هفته اخیر توضیح می‌دهد: برآورد شخصی من این است فارغ از هر نوسانی در بازار ارزهای دیجیتال، بورس محرک‌های خاص خود را دارد و کریپتو محرک مثبت یا منفی این بازار تلقی نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =