کدیور

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه به یک محرک قوی مانند نرخ ارز نیاز دارد. اگر نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ در بازار غیررسمی افزایش پیدا کند، بورس روند صعودی پایدار و قابل توجهی را طی ماه‌های آینده تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته اول اسفند ماه، شاخص کل بورس هشت هزار و ۷۲۲ واحد نسبت به روز کاری قبل از آن بالاتر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۵۴ هزار و ۷۳۹ واحد رسید. افزایش ارتفاع شاخص کل بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های مختلف، عملکردی هم‌جهت با شاخص کل به ثبت رساند و با افزایش چهار هزار و ۹۱۷ واحدی در پله ۷۱۴ هزار و ۱۷۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص کل فرا بورس نیز با رشد ۱۴۶ واحدی به سطح ۲۴ هزار و ۴۵۰ واحد صعود کرد. فولاد، کگل و شپنا به عنوان نمادهای سبز پوش بورس بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بازار سرمایه داشتند. به اعتقاد اهالی بازار سرمایه اگرچه وضعیت بازار تا حدودی بهتر شده ولی کلیت بورس مشابه با هفته‌های اخیر است و حجم پایین معاملات و بی‌رمقی داستان تکراری این بازار به حساب می‌آید. علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس و چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار سرمایه به یک محرک نیاز دارد تا یک روند صعودی پایدار و قابل توجهی را طی ماه‌های آینده تجربه کند. این محرک می‌تواند اقتصادی یا غیراقتصادی باشد، به عبارتی نوع محرک مهم نیست و صرف وجود آن اهمیت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارز به عنوان محرکی برای رشد بورس در سال آینده توضیح می‌دهد: به نظر بنده نرخ ارز اصلی‌ترین محرک برای حرکت این بازار به شمار می‌رود. اگر نرخ ارز در ماه‌های آینده در بازار غیررسمی افزایش پیدا کند و روند صعودی نرخ ارز مقطعی نباشد، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ به واسطه این محرک قوی رشد چشمگیری خواهد شد. در مقابل اگر بانک مرکز در کنترل یا تثبیت نسبی نرخ ارز موفق شود، روند بازار سرمایه ضعیف و مطابق شرایط فعلی خواهد بود.

افزایش نرخ دلار فرصتی برای صعود بورس در ۱۴۰۳ / بازار سرمایه به محرک نیاز دارد

با این وجود شماری از کارشناسان مدعی‌اند وضعیت بازار سرمایه در طول سال جاری از بی‌اعتنایی این بازار به نرخ دلار حکایت می‌کند چرا که دلار در سال جاری ۵۰ هزار تومانی را در بازار غیر رسمی پشت سر گذاشت ولی جنب و جوش در بازار سرمایه مشاهده نشد. به اعتقاد آن‌ها شاخص کل بازار سرمایه در زمان دلار حدود ۲۵ هزار تومانی در بازار غیر رسمی در حوالی دو میلیون واحد نوسان می‌کند و اکنون تناسبی بین نرخ دلار و شاخص کل وجود ندارد. کدیور در این خصوص بیان می‌دارد: تناسب داشتن شاخص با نرخ ارز بحث دیگری است و در نبود تناسب بین شاخص کل و نرخ ارز در شرایط فعلی شکی نیست. ولی بورس جهت ترک محدوده فعلی و ثبت روند صعودی چشمگیری، نیازمند تغییر نرخ ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: اکنون بازار سهام با توجه با نرخ فعلی ارز در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد. با این حال اگر نرخ دلار در بازار غیر رسمی سال آینده در محدوده ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بماند، شرایط بازار سهام نیز تغییر نخواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =