فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ارزش ذاتی شاخص کل بورس، سه تا سه میلیون و ۵۰۰ واحد است که به دلیل دستکاری بازار شاخص بالا نمی‌رود و اجازه رشد به شاخص داده نمی‌شود. با این اوصاف تغییر محسوسی در وضعیت بورس در اسفند ۱۴۰۲ ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نماگرهای سهام تالار شیشه‌ای در اولین روز هفته جاری طی یک روند نزولی در جایگاه پایین‌تری قرار گرفتند تا روند بازار در آخرین روزهای بهمن ماه ۱۴۰۲ شباهتی به بهمن سال گذشته نداشته باشد. در حالی که تصور می‌شد قطار نزولی بازار سرمایه متوقف نمی‌شود و بورس با شاخص کمتر از دو میلیون واحدی به استقبال آخرین ماه سال ۱۴۰۲ برود، روند بازار در روز یکشنبه بیست و نهم بهمن ماه تغییر کرد تا چهره بورس پس از چهار روز سبز شود. اگرچه شاخص بازار سرمایه در آخرین روز بهمن ماه نیز اندکی بر ارتفاع خود افزود ولی به اعتقاد اهالی بازار سرمایه معاملات در بازار بی‌جان دنبال می‌شود. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز با تاکید بر بی‌رمقی بورس درباره پیش‌بینی وضعیت بازار در یک ماه پایانی سال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اکنون موضوع مدنظر دولت تأمین نقدینگی و جبران بخشی از کسری بودجه کشور است و به دنبال این موضوع با اقداماتی نظیر نرخ اوراق، گواهی سپرده عام بالای ۳۰ درصد و دست بردن در سود سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی اختلالاتی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: باتوجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه و فرارسیدن روزهای پایانی سال که بیش از ۲۰ روز کاری دیگر نخواهیم داشت، به نظر بنده بعید به نظر می‌رسد تغییر محسوسی در وضعیت بورس در سال ۱۴۰۲ ایجاد شود.

ارزش ذاتی شاخص کل بیش از سه میلیون واحد است

آب رفتن ارزش شاخص کل در سال ۱۴۰۲

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ دو هزار و ۶۱۰ واحد نسبت به روز کاری قبل از آن بالاتر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۷۱ هزار و ۱۳۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش چهار هزار و ۵۸۹ واحدی در رقم ۷۲۷ هزار و ۳۰۴ واحدی ایستاد. بررسی معاملات روز گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد فولاد، شستا و بوعلی نمادهای سبز پوش بورس بوده و بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس ایفا کردند. آقا بزرگی درباره رشد شاخص کل بازار سرمایه در روز گذشته توضیح می‌دهد: نکته قابل توجه ارزش شاخص کل بازار سرمایه است. اگرچه عدد این شاخص بر روی تابلو حدود دو میلیون واحد است ولی ارزش ذاتی آن بیشتر از این رقم برآورد می‌شود. ارزش شاخص کل بازار سرمایه باتوجه به افزایش سود، رشد فروش و درآمد شرکت‌ها و همچنین رکود در سایر بازارها، حوالی سه تا سه میلیون و ۵۰۰ واحد است. در حقیقت فعالان بازار با تغییر این فاکتور انتظار رشد بازار سرمایه را دارند، همانطور که ما انتظار داریم با رشد قیمت دلار، بهای سکه نیز بالا رود زیرا تمامی بازارها در اقتصاد با یکدیگر مرتبط هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش بالای شاخص کل بورس بیان می‌دارد: بنده معتقدم ارزش ذاتی شاخص کل بورس بیش از سه میلیون واحد است که به دلیل دستکاری بازار شاخص بالا نمی‌رود و اجازه رشد به بورس داده نمی‌شود. بنابراین بنده تغییر محسوس و چرخش یا تغییر روند خاصی برای بازار سرمایه تا انتهای سال پیش‌بینی نمی‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =