فردین آقا بزرگی

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین گزینه پیش‌روی مسئولان اقتصادی برای مقابله با تورم و حجم افسار گسیخته نقدینگی، هدایت آن به سمت بازار سرمایه به جای جریان سفته‌بازی در بازار مسکن و خودرو است. علاوه‌بر این هدایت نقدینگی شکوفایی بورس را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته از منفی به مثبت تغییر مسیر داد اما همچنان روزهای کم رونقی را پشت سر می‌گذارد. بررسی رفتار خریداران و فروشندگان در بازار از کاهش هیجانات حکایت می‌کند. در پایان معاملات روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد سه هزار و ۴۱۵ واحدی به سطح دو میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۶۴ واحد رسید و شاخص هم‌وزن بورس با صعود سه هزار و ۸۴۵ واحدی تا پله ۷۲۷ هزار و ۹۶۱ واحدی پیش رفت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند معاملات بورس تهران در این دو ماه پایانی سال برخلاف بازارهای موازی مانند طلا و ارز رفتار می‌کند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های بازار سرمایه به تصمیمات و اصرار مسئولان اقتصادی کشور برای نشان دادن عملکردی مبنی بر کنترل تورم، حجم نقدینگی و امثال آن باز می‌گردد. این دسته سیاست‌ها ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد و سوابق گذشته نشان می‌دهد این سیاست‌ها کارایی نداشته و به نوعی شکست خورده تلقی می‌شود؛ با چنین برنامه‌ریزی‌های غیرکارشناسی شده به نتیجه مطلوب اقتصادی دست نخواهیم یافت.

وی ادامه می‌دهد: این روزها از بازار سرمایه برای انتشار اوراق مسکن، ضرب سکه و… استفاده می‌شود و سوال این است مگر بازار سرمایه ما چقدر ظرفیت دارد؟ فعالان اقتصادی انتظار دارند میان بازار سرمایه و متولی در بازار پول و سرمایه هماهنگی وجود داشته باشد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه البته نباید از شرایط سیاسی بین‌المللی چشم‌پوشی کرد زیرا تأثیر مستقیمی بر تمام بازارهای سرمایه دنیا می‌گذارند. آقابزرگی در این‌باره توضیح می‌دهد: تنش‌های نظامی و منطقه‌ای تبعاتی بر بازار سرمایه دارد که افت و خیزهای ناگهانی بازار گواهی بر این موضوع است.

نقدینگی باید به سمت بورس هدایت شود

بازار سرمایه قابلیت پیش‌بینی ندارد

از نگاه تعدادی از فعالان بازار سرمایه متغیرهای تأثیرگذار بورس قابلیت پیش‌بینی‌پذیری ندارند و سرمایه‌گذار قادر به ارزیابی قیمت دارایی‌ها نیست. آقابزرگی نیز غیرقابل پیش‌بینی بودن بورس را سد راه صعود بازار می‌داند و اظهار می‌کند: حدود یک سال از اخبار و وعده وعیدهایی پیرامون ایجاد قابلیت پیش‌بینی پذیری در بازار سرمایه می‌گذرد. ولی کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های آتی اعم از انتشار اوراق، سیاست‌های انقباضی و انبساطی، نرخ بهره بین بانکی یا سیاست‌گذاری در بازار صورت نمی‌گیرد. زمانی که فعالان بازار از برنامه‌های پیش‌رو و تصمیمات بانک مرکزی خبری نداشته باشند، بازار نوسانی و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر بنده بهترین گزینه پیش‌روی مسئولان اقتصادی برای مقابله با تورم و حجم افسار گسیخته نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم کشور ما، هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه به جای جریان سفته بازی در بازارهای مسکن و خودرو است. علاوه‌بر این هدایت نقدینگی شکوفایی بورس را به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =