• ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 46023
  • readingTime: ۳ دقیقه
سیم کارت

تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شماره‌های رند ۰۹۱۲ را با ارزش بیش از ۱ کیلوگرم طلا برای فروش آگهی می‌کنند، ولی آیا این قیمت ها واقعی است؟

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- سعید غفاری: «خاص، تکرار نشدنی، اصیل و بی نظیر»؛ فروشندگان سیم کارت در فضای مجازی از این واژه‌ها برای توصیف شماره‌های گران قیمت استفاده می‌کنند. قیمت چند صد میلیونی یا شاید چند میلیاردی سیم‌کارت‌ها گاهی غیرقابل باور است و در میان آنها خطوط ۰۹۱۲ بالاترین قیمت را دارند. اگر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم قیمت بعضی از سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲ بالاتر از ۱ کیلوگرم طلا است.

یکی از فروشندگان سیمکارت می‌گوید کد تهران یعنی طلا، فقط کافی است شماره‌های ۰۹۱۲ رند شود و یا به قول فروشنده از یک کد اصیل باشد. به سه شماره پس از ۰۹۱۲ کد سیم‌کارت می‌گویند و کد سیم‌کارت هر چه قدیمی‌تر باشد سیم‌کارت اصیل‌تر است! در میان کدها نیز ۱۱۸ و ۱۱۷ اصالت بالایی دارند. برای سیم‌کارت ۰۹۱۲ کد ۲ نیز گران‌قیمت است. برای مثال چند فروشگاه اینترنتی سیم کارت ۰۹۱۲۲۱۲۲۲۱۲ را با قیمتی بین ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند. تعدادی از خطوط رند ۰۹۱۲ نیز قیمت ندارند، بلکه به صورت حراج خرید و فروش می‌شوند ولی خطوط ۰۹۱۲ حتی اگر چند شماره رند داشته باشند نیز با قیمت چند صد میلیونی معامله می‌شوند.

شماره ۰۹۱۲۱۱۴۶۰۹۰ یا شماره ۰۹۱۲۱۱۹۸۳۰۰ هر کدام با قیمتی بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند. قیمت سیم‌کارت‌هایی با کد ۱ بالاتر از سایر سیم‌کارت‌هاست. حتی اگر پیش شماره ۰۹۱۲ نباشد نیز قیمت کد یک نجومی است. در بازار سیم‌کارت‌ها پس از ۰۹۱۲ خطوطی با پیش شماره ۰۹۱۳ قیمت بالایی دارند و سپس ۰۹۱۱ و ۰۹۱۴ قرار می‌گیرند. سیم‌کارت‌های ۰۹۱۳ با کد ۱۱۸ یکی از گران‌قیمت‌ترین خطوط بازار است.

آیا این خطوط با قیمت‌های اعلامی به راحتی خرید و فروش می‌شوند؟ یکی از سیم‌کارت فروشان به خبرنگار ایراسین گفت: خرید و فروش خط تا قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان معقول است و زیاد اتفاق می‌افتد ولی بالای ۳۰ میلیون و به خصوص بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان کمتر معامله می‌شود. یکی از سیمکارت‌فروشان بنام اصفهانی در این‌باره گفت: خطوط با این قیمت سال‌ها آگهی می‌شوند ولی فروش نمی‌رود. بعضی از خطوط نیز فقط در میان اشخاص خاصی دست به دست می‌شوند وگرنه شاید یک نفر در سال هم متقاضی برای خرید سیم‌کارت با قیمت ۱ میلیاردی نداریم. بازار خرید و فروش سیم‌کارت در شهر تهران به مراتب پرشورتر از اصفهان است و فروشندگان نیز در تهران بازار بهتری دارند. گفت‌گوها نشان می‌دهد شرکت‌های معتبر از اصلی‌ترین خریداران سیم‌کارت‌های رند هستند. یک موبایل فروش دراین‌باره گفت: شرکتی که چند صد میلیون تومان برای بیل‌برد و تبلیغات هزینه می‌کند باید دست‌کم یک سیم‌کارت رند برای معرفی خود داشته باشد. ولی در بازار سیم‌کارت فقط بحث رند نیست و براساس یک قانون نانوشته هر چه کدها قدیمی‌تر باشند قیمت بالاتری دارند.

شماره ۰۹۱۲ با کد ۱۱۹ یا ۲۱۲ به مراتب قیمت بالاتری نسبت به یک سیم کارت با کد ۸ و ۹ ولی شماره رند دارند، زیرا به تعبیر فروشنده اصیل‌ترند. یک فروشنده در این باره گفت: کد اصیل نشان دهنده اصالت کسب و کار یا صاحب سیم‌کارت است به همین دلیل گران‌تر است. بسیاری از دارندگان این خطوط عقیده‌ دارند سال‌ها قبل در زمان ثبت‌نام خط بدون هیچ قاعده‌ای به یکی کد ۱ رسید و دیگری کد ۳! ولی امروز قیمت آنها از زمین تا آسمان متفاوت است. ولی آیا این خطوط با همین قیمت نجومی توسط سیم‌کارت فروشان خریداری می‌شود؟

دو سیم‌کارت فروش تهرانی در گفت‌وگو با ایراسین مدعی‌شدند سیم کارت ۰۹۱۳ با کد ۱۱۸ را با قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی می‌خرند. سیم‌کارت‌های ۰۹۱۳ با کد ۱۱۱ و ۱۱۹ نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان مشتری نقدی دارد و سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲ را در محل قیمت‌گذاری می‌کنند. البته قیمت سیم‌کارت‌های کارکرده به مراتب کمتر از این است.

برخی از فعالان بازار سیم کارت اعتقاد دارند سیم‌کارت در سال‌های اخیر به یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است چرا که هم به نوسانات نرخ دلار واکنش کمی نشان می‌دهد و هم اینکه با توجه به خاصیت حراج‌گونه معاملات سیم کارت، برای دوری از محدوده نظارتی اداره مالیات، گزینه جذابی است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =