هومن عبیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: کف‌سازی مناسبی در بازار انجام شد و سهام منطقه‌ حمایتی خود را حفظ کرده‌ است. اکنون بازار در منطقه امنی قرار دارد و می‌تواند نقطه‌ای برای رشد و استارت بازار باشد. امیدواریم با آغاز شهریور، وضعیت بازار بهتر شود و بازار به مدار صعودی بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس اوراق بهادار در اولین روز کاری هفته جاری روند کاهشی به خود گرفت و اکثر نمادهای شاخص‌ساز قرمز شدند. شاخص کل روز گذشته نیز روند نزولی خود را ادامه داد و با کاهش حدود ۱۸ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۹۷۸ هزار واحد ایستاد. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کف‌سازی بازار، درباره روند فعلی بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: کف‌سازی مناسبی در بازار انجام شد و سهام منطقه‌ حمایتی خود را حفظ کرده‌اند؛ به‌عبارتی اکنون بازار در منطقه امنی قرار دارد و می‌تواند نقطه‌ای برای رشد و استارت بازار باشد. البته عواملی مانند ارائه گزارشات سه ماهه مناسب از سوی شرکت‌ها به کمک بازار آمد تا مانع ریزش بیشتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: بحث دیگر قیمت دلار است که بررسی روند آن در بازار آزاد از حفظ کف قیمتی ۴۸ هزار تومان حکایت می‌کند؛ یعنی در اوج اخبار مثبت و خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات و آزاد شدن مطالبات دلاری ما در کشورهای دیگر، نرخ دلار به زیر ۴۸ هزار تومان نیامد تا این محدوده کف قیمتی برای ارز درنظر گرفته شود. در نتیجه ارائه گزارشات خوب و کف‌سازی دلار می‌تواند این نوید را دهد که بازار سرمایه در پایین‌ترین سطح ارزشی خود قرار گرفته و پایین‌تر از این نخواهد رفت.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه نزدیک شدن به زمان انتخابات را باید عامل یا نشانه سومی برای برگشت و رشد بازار سرمایه دانست؛ عمیدی توضیح می‌دهد: طبق روال سال‌های انتخابات، بازار در زمان انتخابات تکان می‌خورد. امسال نیز ما در سال انتخابات هستیم و احتمال سنت‌شکنی کم است؛ درنتیجه طبق روال و رویه کلاسیک بازار می‌تواند روند صعودی به خود گیرد. همچنین کسانی که قصد ورود به بازار را داشتند، با مشاهده قیمت‌های مناسب فعلی کم‌کم وارد بازار خواهند شد.

فروش‌های مصنوعی سد راه رشد بازار سرمایه

شماری از فعالان بازار مدعی‌اند حقوقی‌ها اجازه صعود به بازار سرمایه به ویژه سهام تاثیرگذار را نمی‌دهند. عمیدی با تاکید بر این موضوع اظهار کرد: یک‌سری از حقوقی‌های بازار درحال خراب کردن سهام هستند؛ برای‌نمونه سهامی بیش از ۴۰ درصد ریزش داشته است و حقوقی پس از این ریزش اقدام به فروش می‌کند. درواقع فروش آن‌ها از جنس آزار سهم است و برای فروش رقابت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه بخاطر ارزندگی بازار، خریدار برای سهام حقوقی‌ها وجود دارد ولی این نوع حرکت حقوقی‌ها اجازه رشد بازار از منطقه فعلی را نمی‌دهد. حال اینکه حقوقی‌ها با چه استدلال و دلیلی دست به چنین فروش‌هایی می‌زنند، مشخص نیست. پیش‌تر این اتفاق در نماد سایپا افتاد که با اعتراض سهام‌داران و نظارت‌های ناظر معاملات سایپا سروسامان گرفت. این فشار فروش مصنوعی باعث آشفتگی و ایجاد جو منفی می‌شود. با این حال هر فرد اختیار خریدوفروش مال خود را دارد ولی نهادهای نظارتی باید با فروش‌های مشکوک برخورد کنند.

پیش‌بینی بورس در روزهای آتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد با از بین رفتن انگیزه خریداران به جهت ریزشی بودن بازار در هفته جاری، در هفته آینده نیز باید شاهد ظهور فروشندگان در بازار سرمایه باشیم. درمقابل عمیدی درباره پیش‌بینی وضعیت آتی بازار توضیح می‌دهد: بازار سرمایه درمقایسه با بازارهای موازی اصلاح زمانی قیمتی بیشتری گذارنده که سبب زیان سرمایه‌گذاران شده است. درمقابل در بازارهای دیگر با خواب سرمایه مواجه بودیم. من فکر می‌کنم به زودی این گپ پر می‌شود و بازار به مدار صعودی بازگردد. باتوجه به رویه فعلی بازار امیدواریم با آغاز شهریور، وضعیت بازار بهتر شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمزه غفاری آذر IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    6 3
    من نمیدانم تکنیکالیستها ، چارتیستها و نوسانگیرها چه استراتژی در پیش دارند. الان به چی فکر می کنند .اما توصیه بنده به سرمایه گذاران در بازار سرمایه این است که خیلی از نمادها به کف و مرحله حمایت رسیده اند و بعید است دوباره به روند کاهشی ادامه دهند. لذا فرصت خوبی است که به صورت پلکانی شروع به خرید و سرمایه گذاری بلند مدت اقدام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =