• ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
  • کد خبر: 41278
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

با اینکه کارشناسان بارها به مردم تاکیدکرده‌اند با پول مازاد و با هدف بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند و رعایت نکردن این موضوع در ریزش‌های قبلی بورس برای زندگی افراد زیادی تراژدی به بار آورده‌ است ولی باز هم افرادی با نقدینگی ضروری خود سرمایه‌گذاری پرریسک انجام می‌دهند. چرا سرمایه‌گذاران بزرگ درس عبرت نمی‌گیرند؟ فردین آقابزرگی در پاسخ به این سوال گفت: وسوسه و طمع باعث چنین رفتارهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه از اواسط اردیبهشت‌ماه نزولی شد و اکنون پس از چند ماه بسیاری از سهام شرکت‌های سودده و بزرگ کشور نیز بیش از ده‌ درصد از ارزش خود را ازدست‌داده‌اند، هم‌زمان با این اتفاق کابران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به از دست دادن بخش بزرگی از نقدینگی خود خبر می‌دهند. کاربری دراین‌باره نوشت: قرار بود بعد از ماه محرم و صفر مراسم عروسی بگیرم، پول عروسی را در بورس گذاشتم و نصف ارزش آن از دست رفت، حالا چه کار کنم؟ " کاربر دیگری نوشت: "پول رهن‌ خانه‌ام را به بورس آوردم حالا نمی‌توانم یک اتاق رهن کنم. "

در میان نظرات افراد زیادی مدعی‌اند پول وام، بدهی و یا با فروش دارایی‌ها در بورس سرمایه‌گذاری‌ و در ادامه زیان کردند. آن‌ها گاهی با جملات احساسی از وضعیت بد خود پس از ریزش بورس می‌گویند مانند خانمی که مدعی است پول جهیزیه خود را سهم‌ خریده و نصف ارزش آن ازدست‌رفته‌ است، ولی آیا بورس مقصر این زیان‌هاست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌کدام از پلن‌های سرمایه‌گذاری ورود پولی به‌غیراز پس‌انداز غیرقابل نیاز را به بازارهای مالی تائید نمی‌کند و طی سال‌های گذشته نیز پارها مسئولین و کارشناسان از مردم خواسته‌اند با پس‌انداز غیرضروری در بازار سرمایه‌ حضور پیدا کنند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه‌ دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: روزانه افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که مثلاً پولم را ۴ ماهه یا بازه زمانی کوتاه‌تری در بورس بگذارم ولی همیشه می‌گویم من این نوع سرمایه‌گذاری را بلد نیستم! زیرا باید با مازاد نقدینگی در بورس سرمایه‌گذاری کنید نه پولی که چند ماه دیگر به آن نیاز دارید.

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از زیان‌بخش بزرگی از دارایی خود خبر می‌دهند باهدف بازه‌های کوتاه‌مدت در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. احمدجانجان کارشناس بازار سرمایه‌ دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: متقاضی می‌گوید دو ماه دیگر چک دارم و این دو ماه فرصت سرمایه‌گذاری دارم، چه سهمی بخرم؟ یا شخصی کرایه‌خانه یا پول عروسی‌اش را آورده تا کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کند که اصلاً درست نیست.

بااینکه کارشناسان پارها به مردم تأکید کرده‌اند با پول مازاد و با هدف بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند و رعایت نکردن این موضوع در ریزش‌های قبلی بورس برای زندگی افراد زیادی تراژدی به بار آورده‌ است ولی باز هم افرادی با نقدینگی ضروری خود سرمایه‌گذاری پر ریسک انجام می‌دهند. چرا سرمایه‌گذاران بزرگ درس عبرت نمی‌گیرند؟ آقابزرگی در پاسخ به این سؤال گفت: وسوسه و طمع باعث چنین رفتارهایی می‌شود، بورس قمار نیست ولی وقتی از محل بدهی یا نقدینگی غیرپس‌انداز ورود می‌کنند مانند قماربازی‌ می‌ماند که می‌بازد ولی مدام ریسک را بزرگ‌تر می‌کند تا زیان جبران شود.

ریزش قیمت یکی از فازها در هر بازار مالی است، قیمت‌ها در بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهان نیز در بازه‌های زمانی دچار ریزش‌های بزرگی شده‌ است ولی در ایران پس از هر بار ریزش شاخص کل افرادی بدون توجه به تجربه قبلی بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. جانجان کارشناس بازار سرمایه‌ دراین‌باره می‌گوید: این اتفاقات همیشه بوده و تکرار خواهد شد، وقتی شاخص کل از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فراتر برود نیز دوباره برخی با همین نقدینگی به سهام ورود می‌کنند ولی باید به گذشتگان نگاه کنند و بدانند ممکن است سرمایه آن‌ها خیلی سریع نابود شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =