بارش باران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت:نفوذ توده هوای سرد، تشدید فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گردوخاک در برخی استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به هشدار نارنجی‌رنگ و تشدید فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه تا بعدازظهر پنج‌شنبه اظهار کرد: این سامانه بارش‌زا با مخاطراتی نظیر بارش باران در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ همراه است.

وی افزود: دوشنبه استان‌های خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، سه‌شنبه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال شرق سمنان و ارتفاعات تهران، زنجان، قزوین و البرز درگیر این وضعیت جوی خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کزد: روز چهارشنبه نیز نیمه شمالی سمنان، شمال شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان، البرز، تهران، قم، شمال چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب اصفهان و شمال قزوین و پنج‌شنبه نیمه شمالی خراسان رضوی، جنوب اصفهان، شمال فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شرق سمنان، مازندران و گلستان مناطق اثر این شرایط را تجربه می‌کنند.

وی اضافه کرد: اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز است.

ضیاییان باتوصیه به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی در دستور کار قرار گیرد، گفت: از بعدازظهر سه‌شنبه تا بعدازظهر پنج‌شنبه با مخاطراتی همچون وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گردوخاک روبرو هستیم.

وی افزود: منطقه اثر این سامانه سه‌شنبه شمال غرب یزد، نیمه شرقی و جنوب اصفهان و شمال فارس، چهارشنبه نیمه شمالی فارس، یزد، اصفهان، مرکزی قم، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان و پنج‌شنبه کرمان، یزد، شمال فارس، اصفهان، شرق و نیمه جنوبی سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان خواهد بود.

ضیاییان گفت: اثر این مخاطره تلاطم جریان باد در کوهستان، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان، خسارت به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی است.

وی توصیه کرد: سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، احتیاط در تردد بین شهری، مستحکم کردن سازه‌های موقتی، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، محافظت از ماشین‌آلات کشاورزی، پرهیز از سم و محلول‌ پاشی باغات و مزارع خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: نفوذ توده هوای سرد طی بازه زمانی چهارشنبه تا جمعهبا مخاطراتی همچون کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد و حداکثر تا ۱۰ درجه سانتیگراد همراه است.

وی گفت: چهارشنبه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و زنجان، پنج‌شنبه استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، سمنان، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان و جمعه استان‌های خراسان جنوبی و کرمان با این سامانه درگیر خواهند بود. اثر این مخاطره کاهش نسبی دما، افت فشار گاز، افزایش مصرف انرژی و خسارت به محصولات و ماشین‌آلات زراعی و باغی خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =