• ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
  • کد خبر: 20598
  • readingTime: ۲۶ دقیقه
رئیسی رئیس جمهور

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: گزارش‌هایی که از مراکز آماری داریم حاکی از این است که تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از ایبِنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سومین گفتگوی تلویزیونی با مردم در آستانه یکصدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که خود شما به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران به عملکرد یکصد روزه دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.

دولت بازآفرینی اعتماد از دست رفته در جامعه را وظیفه خود می‌داند

رئیسی افزود: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم از گذر زمان خوب مطلع و آگاهند. مردم هم شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه هست و بود و هم از شرایط اقتصادی و مالی و وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی مطلع بودند. از همه مهم‌تر، امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و این از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف و مسائل پیش روی دولت صیانت از جان مردم بود، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت مسأله تامین واکسن و تامین شرایطی بود تا با مردم در برابر مشکلات معیشتی همراهی و نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد. در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که از بین مسایل پیش‌روی دولت، اولین مسأله، موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هم شما و هم مردم عزیز به یاد دارید که در آن روزها، روزانه حدود ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند، تصریح کرد: عزیزان بسیاری را از دست دادیم؛ این از مسائلی بود که هم برای ما و هم برای مردم تبدیل به غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدیم یا در ارتباط با مشکلات تخصیص ارز بود یا اینکه عنوان می‌شد کشورها به دلیل مشکلات تحریم به ما واکسن نمی‌دهند.

واکسیناسیون عمومی را از اولویت‌های دولت قرار دادیم 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از بیش از ۳۰ میلیون واکسن خریداری شده ۵ میلیون واکسن بیشتر تحویل نشده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط مساله واکسیناسیون عمومی را اولویت‌های دولت قرار دادیم و امروز خدا را شاکریم که هم آمار ابتلا و هم آمار فوتی‌ها کاهش جدی پیدا کرده است. باید در این رابطه اول خدا را شاکر باشیم و بعد هم از مردم عزیزمان که خوب مساعدت کردند و بعد هم از کادر بهداشت و درمان که در کشور خوب کار کردند سپاسگزاری کنیم.

رئیسی گفت: امروز در صدمین روز دولت باید اعلام کنم که بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. دوز اول و دوم و الان بعضی‌ها دوز سوم را می‌زنند. باز هم باید اقداماتی کنیم که از جان مردم صیانت شود. به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم که شرایط فراهم شده که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، شرایط بازگشایی فضای کسب و کارها آماده شده و فعالیت بیش از صد هزار کسب و کار تعطیل شده دو مرتبه آغاز شد، اما حتماً همه باید مراعات کنند، چون ممکن است باز موج دیگری در پیش داشته باشیم. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه ضرورت دارد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشورهای اطراف ایران درباره واکسیناسیون، تاکید کرد: امروز شرایط کشور و بسیاری از شهرها در زمینه واکسیناسیون وضعیت خوبی است و چند شهر وضعیت خاصی دارند.

از مردم برای همکاری در زمینه واکسیناسیون ممنونیم

 آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت در مسأله واکسیناسیون عمومی موفق عمل کرده و در این رابطه از سوی مردم تقدیر شده است، بیان داشت: البته ما از خودمان ممنون نیستیم، از مردم ممنونیم که در این رابطه خوب همکاری کردند؛ یعنی روزی مردم به دنبال واکسن می‌گشتند و اما امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند و این شرایط، شرایط خوبی است.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در ارائه واکسن خریداری شده و ایجاد صف‌های طویل برای تهیه دارو در مقابل داروخانه‌ها، خاطر نشان کرد: بنده پیرو این مسئله به داروخانه نزدیک ریاست جمهوری سر زدم؛ بعضی داروخانه‌های دیگر را هم رفتم و مشاهده کردم که صف مردمی برای دریافت دارو شکل گرفته و مردم منتظرند و خیلی متأثر شدم.

رئیس جمهور با اشاره به نشستی با مسئولین مربوطه برای حل مشکلات توزیع دارو، بیان داشت: سریعا نشستی با مسئولین مربوطه در این رابطه داشتم و گفتیم شما چند مرکز در تهران برای توزیع دارو قرار دهید و این دارو را توزیع کنید که ظرف ۲ الی ۳ روز این چند مرکز تبدیل به حدود سیصد مرکز شد و این وضعیت برطرف شد.

رئیس جمهور با اشاره اقدامات انجام شده در زمینه تهیه واکسن از کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: شخصا در رابطه با تهیه واکسن، با کشورهای مختلفی که می‌توانستند واکسن کرونا را تامین کنند تماس گرفتم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و این موضوع وضعیت را متفاوت کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به این تعبیر مجری که خودتان به نوعی پشت فرمان نشستید، گفت: دوستان ما پیگیری کردند و مسأله تأمین ارز را آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار داد و همینطور برای این کار یک قرارگاه و ستاد جدی تشکیل داده شد.

رئیس جمهور با اشاره به احساس مسئولیت وزارت امور خارجه در این موضوع، تاکید کرد: مجموعه وزارت امورخارجه هم در این بخش ستادی تشکیل دادند و پیگیری کردند که باید با کشورهای مختلف تماس بگیرند یعنی به غیر از تماس شخصی من، لذا بنده گفتم باید تماس شخصی من دنبال و پیگیری شود.

تلاش وزارت امورخارجه برای تهیه واکسن

آیت الله رئیسی با اشاره به پیگیری خود برای تهیه واکسن افزود: معاون اول، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها در این زمینه فعال عمل کردند تا واکسن وارد کشور شد. از طرفی دیگر در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونای داخلی عزیزانی دست به کار شدند و واکسن کرونا تولید کردند و از آنها حمایت می‌شد و هم اکنون هم باید حمایت شود لذا حمایت از تولید داخلی و تولید واکسن داخلی مسأله ماست که همواره باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه خود به صدا و سیما و نخبگان در زمینه اقدامات اقناعی جهت تزریق واکسن کرونا و صیانت از جان مردم، بیان داشت: بحمدالله در حال حاضر وضعیت فوتی‌هایمان ۲ رقمی است ولی باز هم یک نفر فوتی هم برای ما زیاد است لذا ما نباید به این شرایط قانع باشیم و قانع هم نیستیم بنابراین هر چه شرایط پیش می‌رود تأکید می‌کنیم که باید پیگیری بیشتری شود.

رئیسی با اشاره به فعالیت معاون اول رئیس جمهور در قالب پیگیری موضوعات مربوط به مقابله با کرونا در قالب یک کمیسیون، بیان داشت: خود بنده هم هر هفته جلسه داشته و این مسئله را دنبال و رصد می‌کنم که از این شرایط عبور کنیم.

اهمیت دسترسی یه پزشک در سراسر کشور

 رئیس جمهور در پاسخ به کمبود پزشک متخصص در کشور و مصوبه ارتقای ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی، گفت: مساله دسترسی آسان و ارزان به پزشک در سراسر کشور نکته بسیار مهمی است به ویژه پزشکان متخصص؛ در حال حاضر ما در تهران پزشک داریم اما باید در شهرستان‌ها هم داشته باشیم آن هم پزشک متخصص.

آیت الله رئیسی با طرح این سوال که در شهرستان‌ها امروز پزشک داریم اما آیا دسترسی به پزشک متخصص برای همه شهرستان‌ها و همه مردم امکان پذیر است؟، گفت: این سوال جدی است؛ در اولین جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک و به ویژه پزشک متخصص مطرح شد و ما در همان جلسه تصمیم گرفتیم که یک کارگروهی را مامور این کار کنیم تا این کارگروه طرحی را در زمینه جذب پزشکان متخصص و به ویژه دانشجویان مستعدی که امروز آمادگی فعالیت داشته و می توانند به مدارج عالی علمی برسند و متخصص شوند تهیه کند.

رئیس جمهور افزود: ما هر چه زودتر، یعنی ظرف چند روز آینده که جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می شود، این موضوع را در دستور کار قرارداده و درباره رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور، تصمیم گیری می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به اهمیت توجه به نظرات موافق و مخالف در این زمینه بیان داشت: نظرات در این باره بین پزشکان مختلف است لذا باید نظر همه شنیده شود تا یک کار و طرح جامعی تهیه شود؛ ان‌شاءالله به جوان های عزیز و مردم عزیزمان این وعده را می‌دهم که در اولین جلسه شورای انقلاب فرهنگی نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مهار گرانی‌ها و تامین کالاهای اساسی گفت: بعد از مساله مهم جان مردم، همانطور که اشاره کردید، مساله نان و معیشت مردم از دغدغه‌های اولویت‌دار دولت بوده است. شرایط و وضعیتی که کار را در دولت شروع کردیم و مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند، اقتضا می‌کرد که کارهای فوری انجام بگیرد.

میزان کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده است

 رئیسی اضافه کرد: میزان ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود. این ذخایر باید حتما به میزانی می‌رسید که رفع نگرانی کند و من امروز به مردم عزیزمان می‌گویم که تامین کالاهای اساسی به یک حد قابل قبولی رسیده که دیگر هیچ‌گونه نگرانی از جهت ذخایر کالاهای اساسی در کشور نداریم. یکی از نهاده‌هایی که حتما باید در کشور ذخیره قابل قبول داشته باشد، گندم است و امروز ذخایر کشور در حد قابل قبول است و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت ذخایر مورد نیاز تامین شده، اما آن وقت نگران بودیم چون ذخایر از آن حدی که باید باشد پایین‌تر بود و این برای ما و بسیاری از مسئولین نگران‌کننده بود. امروز نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

آیت‌الله رئیسی نکته بعدی را مساله اداره کشور عنوان کرد و اظهار داشت: یادم نمی‌رود که در روزهای پایانی مرداد ماه در دولت بحثی مطرح بود. هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با دولت گذشته کار می‌کردم. در جلسه دولت بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود. دوستان ما در دولت نسبت به تامین حقوق کارکنان دولت نگران بودند که اصلا از کدام منبع و چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی یا بدون خلق پول حقوق مرداد ماه پرداخت شود.

حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود

 رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سه ماه از کار دولت می‌گذرد و حقوق و دستمزد در کشور بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت می‌شود. غیر از آنکه شما و عزیزان اقتصادی این نکته را می‌دانید، مردم عزیزمان بدانند ما در هر ماه علاوه بر هزینه‌هایی که خودمان داریم، هزینه‌هایی هم داریم که در دولت قبل انجام شده است. قبلا خرج شده و ما باید الان پرداخت کنیم. هر ماه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت پرداخ می‌کند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که این پول شامل چه هزینه‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: این هزینه مربوط به سر رسید اوراقی است که دولت باید پرداخت کند. یعنی علاوه بر هزینه‌های جاری این دولت باید به طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان در ماه بابت فاکتورهایی که از قبل هزینه شده پرداخت کند. این هم اضافه است بر آنچه که باید پرداخت شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تاکید شده است که از بانک مرکزی استقراض نشود، گفت: اگر بخواهم روشن بگویم، استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول، یعنی آثار تورمی که مردم احساس می‌کنند. امروز آثار تورمی که مردم می‌بینند برای تصمیماتی است که از گذشته گرفته شده و امروز آثار آن در سفره و زندگی مردم مشاهده می‌شود. اگر ما امروز از بانک مرکزی استقراض داشته باشیم، حتما آثار آن بعد از چند ماه در زندگی مردم آشکار خواهد شد، لذا گفتیم که باید پرداخت‌ها بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شود.

حساسیت دولت نسبت به خلق پول

 آیت‌الله رئیسی افزود: در این سه ماه دولت در این زمینه موفق بود. بعد از این هم قرار ما این است که نسبت به خلق پول به طور جد حساس باشیم. نسبت به افزایش نقدینگی، نسبت به هر اقدامی که در جامعه تورم ایجاد کند، باید حساسیت داشت. الان بودجه ۱۴۰۱ در دولت مورد بحث است و همه تلاش ما بر این است که ساختارهای بودجه به نحوی تنظیم شود که بتواند ضد تورم باشد. گزارشی هم که در این مدت از مراکز آماری داریم حاکی از این است که تورم کنترل شده و رو به کاهش رفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این برای ما خبر خوبی است که تورم کاهش یابد اما این باید ادامه پیدا کند. یعنی اقدامات ضد تورمی باید همواره انجام شود تا بتواند هم گرانی را کنترل کند و هم تورم را کاهش دهد. این هم اقدام دوم بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مساله سوم بحث کالای مورد نیاز مردم و اصلاح نظام توزیع کالای مورد نیاز مردم است، گفت: شاهد صف‌هایی برای دریافت کالا بودیم که این با کرامت مردم هم‌سازی نداشت و از این قضیه ناراحت بودیم. الان با استفاده از خدمات و کسب و کارهای نوین اقداماتی انجام می‌شود که به صورت هوشمند توزیع این کالاها صورت بگیرد. این کار در برخی استان‌ها شروع شده و در برخی استان‌ها دارد این کار دنبال می‌شود تا هم کالاهای مورد نیاز مردم خیلی سهل به دست‌شان برسد و هم نظارت بر قیمت کالاها بشود.

رئیسی با اشاره به اینکه این کار تا حدودی موفق بوده و دولت توانسته از این طریق هم ثبات اقتصادی در کشور ایجاد کند و هم برای کنترل قیمت‌ها اقداماتی انجام دهد، اضافه کرد: این اقدامات هر روز انجام می‌شود؛ یعنی معاون اول مسئول ستاد تنظیم بازار هست که همواره وضعیت را رصد می‌کند. خودِ ما هفته‌ای دو بار جلسات ستاد اقتصادی در دولت داریم که مسئولین اقتصادی می‌نشینند و بحث می‌کنند. تمام این اقدامات برای این است که هم بشود بازار را کنترل کرد و هم کالای مورد نیاز مردم به سهولت به دست‌شان برسد. دولت این اقدام را انجام می‌دهد که مردم هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند و البته در این رابطه کار باید ادامه پیدا کند.

تلاش دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور

رئیس جمهور اقدام بعدی دولت را تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی در کشور دانست و با بیان اینکه ایجاد ثبات خیلی مهم است، اظهار داشت: وضعیت باید برای تولید کننده و مصرف کننده، خریدار و فروشنده، برای همه قابل پیش‌بینی باشد. اینکه وضعیت قابل پیش‌بینی نباشد خیلی بد است. فعالان اقتصادی باید بتوانند چند ماه آینده را پیش‌بینی کنند. دنبال تحقق چنین شرایطی هستیم و این را هم کاملاً دست‌یافتنی می‌دانیم.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به این سوال که دولت با استفاده از چه شیوه‌هایی به غیر از استقراض از بانک مرکزی توانست هزینه‌ها را تأمین کند؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم باید به شرایط و داشته‌های کشور خوب توجه کنیم و بدانیم که راه‌های مختلفی برای تأمین نیاز مالی کشور وجود دارد. یکی از راه‌های مهم، مسأله مالیات است. مالیات یکی از درآمدهای دولت است که باید درست از آن استفاده کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرار مالیاتی همه را رنج می‌دهد، خاطرنشان کرد: کسانی هستند که درآمدهای سرشاری دارند اما از دادن مالیات فرار می‌کنند. اینها باید مالیات‌شان را پرداخت کنند. دوم مولدسازی دارایی‌های دولت است. دولت یکسری از دارایی‌هایی دارد که اینها مولد نیستند و از طرف دیگر به عنوان دارایی‌های مازاد دولت تلقی می‌شوند. به هر دستگاهی نگاه می‌کنید، زمین و ساختمان و امکاناتی دارد و این امکانات را فریز کرده است. برای چه؟

رئیسی ادامه داد: هر دستگاهی نیازهایی دارد، نیازهایش را برطرف کند، ولی در قانون آمده مازاد آنچه در اختیار دولت است واگذار و تبدیل به پول شود و در اختیار مصارف دولت گذاشته شود. امکاناتی در دولت وجود دارد که در قانون مجاز هم است، لکن آنچنانی که باید مورد توجه قرار نگرفته است. مالیات و مولدسازی امکانات و دارایی‌های دولت از آن جمله است که باید نسبت به آن توجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر به این ظرفیت‌های قانونی توجه شود به نظرم می‌رسد خیلی خوب می‌توانیم کشور را بدون اینکه آثار تورمی داشته باشد، اداره کنیم، گفت: یکی از نکاتی که در دولت دنبالش بودیم و هستیم و از مجلس هم خواهش کردیم که مصوباتی در این رابطه نداشته باشد یا به حداقل برساند، مسأله هزینه‌های جدید برای دولت است. با کسری بودجه جدی مواجه هستیم و این کسری بودجه را باید تا آخر سال حل کنیم. اگر کسری بودجه حل نشود، مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند.

باید درآمدها را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: یک مسأله درآمد است و دوم هزینه، باید درآمدها را افزایش دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم. راهش این است. باید همه کمک کنند. هم دولت و هم مجلس کمک کنند که دنبال افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها برویم. دولت پرخرج، دولت قابل قبولی نیست. باید دنبال این برویم که هزینه‌مان کاهش پیدا کند. بودجه ۱۴۰۱ که این روزها مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند، در راستای این است که یک محورش عدالت باشد و توزیع امکانات واقعاً براساس عدالت صورت بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت ملاک می‌خواهد، اظهار داشت: ملاک عدالت آمایش سرزمینی است. حالا ممکن است نسبت به آمایش سرزمینی سوال و ابهامی وجود داشته باشد. اشکالی ندارد، ولی باید یک ملاکی داشته باشیم. ملاک را آمایش سرزمینی گذاشتیم و اینکه بعضی از بخش‌ها در کشور غیربرخوردار و کم برخوردار است. باید عدالت در توزیع ایجاد کنیم و این می‌تواند به رضایت همگانی بینجامد. البته ممکن است عده‌ای نارضایتی اجمالی پیدا کنند اما آنچه برای ما مهم است رضایت همگان و عموم مردم خواهد شد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت عدالت در نظام توزیع تصریح کرد: اول اینکه معتقدیم باید سامانه جامع فعال شود. بخش‌های مختلف سامانه‌هایی دارند، اما جامعیت ندارد و اینها بهم متصل نیست. نمی‌توانیم بهره‌برداری کامل از آنها کنیم. بنادر، گمرکات، بانک و بخش‌هایی مثل وزارت صمت، اینها باید با هم لینک شوند. سامانه جامع تجارت، سامانه جامع‌ای که بتواند به موقع وضعیت مالی و اقتصادی را تشخیص دهد و بتواند تبادلات را رصد کند. در این وضعیت فرار مالیاتی کمتر اتفاق می‌افتد. حقوق دولت کاملاً می‌تواند دنبال و رصد شود و بخش‌های مختلف می‌توانند ببینند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: الان یکی از کارهای با اولویتی که باید در کشور انجام دهیم و وزیر اقتصاد و وزیر صمت هم آن را اعلام کردند، بحث شکل دادن این سامانه جامع است که یکی از آرزوها برای همه مسئولین مربوطه است. به مردم عزیزمان نوید می‌دهم که به زودی این سامانه جامع ان‌شاءالله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. کارهای مقدماتی آن انجام شده و یکسری اقدامات می‌خواهد که این اقدامات با قوت در دولت انجام می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به تصویب قوانین لازم در مجلس برای رونق کسب و کارها و تاکید بر اینکه دولت برای رفع مشکلات از پیش پای تولیدکننده، کارآفرین و سرمایه‌گذار مصمم است، گفت: فکر می‌کنم در این رابطه باید دست‌های ناسالم را قطع کنیم و دولت مصمم است که به این روابط ناسالم خاتمه دهد.

کاری که به اقتصاد شوک وارد کند، انجام نخواهیم داد 

رئیس جمهور با بیان اینکه ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که قرار بود امسال برای تامین کالاهای اساسی هزینه شود، قبل از آغاز فعالیت این دولت تمام شده بود، افزود: به مردم عزیزمان عرض کرده بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نخواهیم داد و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم. در جلسات تخصصی مسأله ارز ترجیحی بررسی شده و تمهیداتی در دولت برای این قضیه اندیشیده شده است تا بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و این پول مستقیم برود در جیب مردم قرار بگیرد.

رئیسی ادامه داد: بررسی کردیم که چگونه این امکان به جای اینکه در دست دلالان قرار بگیرد و مردم از آن بهره نبرند، در نظام توزیع و در نظام تخصیص این اعتبارات به دست مردم برسد و واقعاً دست جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم. تلاش‌مان این است. قبلاً هم قول دادم و باز هم عرض می‌کنم ما در تصمیمات اقتصادی حتماً مردم را غافلگیر نخواهیم کرد. مسائل را با مردم در میان می‌گذاریم به نحوی که مردم عزیزمان در جریان باشند. ان‌شاءالله با تمهید مقدماتی که الان این مقدمات انجام می‌شود، اگر اصلاحات و اقداماتی در این رابطه کنیم، هم از نظر اقتصاددان‌ها و صاحبان اندیشه بهره‌مند می‌شویم و هم مردم عزیزمان و بازار را در جریان خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت برای هدفمندکردن یارانه بویژه مدیریت صحیح یارانه‌های مشترکان پرمصرف چه برنامه‌ای دارد؟ اظهار داشت: نسبت به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف دولت موظف بوده از اول فروردین این کار را بکند و این کار انجام نشده است. به این معنا که باید مسأله اجرای عدالت را در این رابطه کاملاً براساس قانون عملیاتی می‌کرد، اما این کار انجام نشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو را مامور کردیم که سریعاً آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و کاری کنند که عدالت اجرا شود، تصریح کرد: از وزارت نیرو و نفت خواستیم به گونه‌ای عمل کند که عدالت نسبت به مشترکان پرمصرف و کم مصرف اجرا شود.

باید فاصله‌مان را با مردم کمتر و کمتر کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که سفرهای دولت به استان‌ها چقدر نتیجه‌گرا و اثربخش خواهد بود؟ گفت: برای بنده افتخار است که بتوانم هفته‌ای یکبار به جمع مردم بروم که البته باید بیش از اینها باشد. باید فاصله‌مان را با مردم کمتر و کمتر کنیم. شخصاً به همه دولتمردان توصیه کردم باید با مردم ارتباط بگیرید و حرف مردم را بشنوید. درد و دل مردم را گوش دهید. یکجاهایی ممکن است کسی مشکلی داشته باشد و یک مقداری تن صدایش بلندتر شود، هیچ اشکالی ندارد. دولت، دولت مردمی است.

رئیسی اضافه کرد: ارتباط با مردم برای ما افتخاری است که باید همواره افزایش یابد. ان‌شاء الله سخن مردم و مشکلات‌شان را بشنویم دنبال حل آنها باشیم. قبل از اینکه به هر استان برویم، اول وضعیت استان بررسی می‌شود، مشکلات استان از زبان نمایندگان، امام جمعه محترم، اساتید، مردم و استاندار شنیده می‌شود. همه حرف‌هایشان را می‌زنند، مطالب را می‌گویند و اینجا جمع‌بندی و کارشناسی می‌شود. نیازها با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعتبارات پیش‌بینی می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: این مسائل با حضور معاون اول محترم صورتجلسه و تمام بخش‌ها امضاء می‌کنند و این می‌شود مصوبه سفر و بعد سفر انجام می‌شود. قبلاً عرض کردم که سفرها یک پیشینه و یک پسینه‌ای دارد. بعد از تهیه و تصویب مصوبات سفر، به استان سرکشی می‌کنیم و آن مصوبات اعلام می‌شود. اولین ناظر مردم هستند برای اینکه کارها انجام شود. دوم استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام استان و سوم در معاونت اجرایی ریاست جمهوری یک بخشی برای پیگیری مصوبات سفر داریم که مردم بدانند مصوبات اجرایی شده است.

آیت‌الله رئیسی با اظهارامیدواری نسبت به تداوم سفرهای استانی اظهار داشت: در سفرهای استانی که می‌رویم پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم. تعداد زیادی پروژه‌ نیمه تمام در کشور داریم. نمی‌گویم به اندازه ۱۰ سال، ده‌ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد. لذا مردم ندیدند که بنده جایی بروم و کلنگی به زمین بزنم. یک استان رفتیم سدی را دیدیم، گفتند این سد قبلاً افتتاح شده است. گفتم خود شما می‌گویید ۱۵ الی ۲۰ درصد کار این سد باقی مانده است، گفتند بله. موارد اینطوری هم داریم.

رئیس جمهور افزود: باید کارهای نیمه تمام را کامل کنیم تا مردم از مواهب این پروژه‌ها بهره‌مند شوند. لذا سفر به استان‌ها را ادامه می‌دهیم و رابطه‌مان را با مردم ان‌شاء الله بیشتر خواهیم کرد که برکات بسیاری در این ارتباط با مردم وجود دارد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: به همه دولتمردان در سراسر کشور، به استانداران، فرمانداران، بخشداران و مدیران می‌گویم، عزیزان، در ارتباط با مردم برکاتی نهفته است که هرگز با نشستن در اتاق در بسته و پشت میز کار حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره سرعت انجام سفرهای استانی رئیس جمهور و همراهی بدنه دولت با این مسئله، بیان داشت: بدنه دولت باید همراه شود زیرا ما خدمتگزار مردم هستیم؛ بدنه دولت باید خودش را برای یک کار به موقع و به هنگام برای مردم، آماده کند چرا که مردم کار با تاخیر را نمی پسندند. ممکن است درباره کاری بعداً بگوییم که انجام شد اما کی و چه زمانی باید انجام می‌شد؟ شش ماه؟ یک سال قبل؟ لذا آنچه مردم می‌پسندند و از همه بالاتر خدای این مردم می‌پسندد کار به موقع و بهنگام است و بنا داریم کار را بهنگام انجام دهیم.

هیچ کدام از کارمندان دولت حق ندارد کار امروز را به فردا بیندازد

رئیس جمهور با بیان اینکه کار به هنگام باعث افزایش اعتماد مردم شده و امید مردم را افزون می‌کند،بیان داشت: یکی از گله‌هایی که وجود دارد این است که پروژه‌ای را شروع کنیم و برای کسب مجوز دور خودمان بچرخیم و به این اداره و آن اداره مراجعه کنیم لذا این امر پسندیده نیست. بنده همین جا اعلام می‌کنم هیچ کدام از کارمندان دولت حق ندارد کار امروز را به فردا بیندازد؛ به هیچ عنوان!چراکه اصلاً مجاز به این کار نیستیم نه بنده و نه عزیزان همکارم در سراسر کشور.

رئیس جمهور با بیان اینکه افرادی که در بدنه دولت فعالیت می کنند باید فعالیت خود را به موقع انجام دهند، بیان داشت: مجاهدین، شهدا و جبهه‌ای ها به ما یاد دادند که باید روح مجاهدات و روح حرکت بسیجی داشته باشیم، یعنی کار را بسیار زودتر از آنچه که به ذهن‌ها می‌آید انجام دهیم لذا مردم باید گله‌هایشان تمام شود و نباید بگویند کاری که باید امروز انجام می شد، شش ماه معطل کردند چراکه ما نباید به هیچ عنوان با این تجمعات مواجه شویم.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در برخی از تجمعات مردمی بیان داشت: وقتی در این تجمعات حاضر می شوم می‌بینم مردم حرفی را می زنند و وقتی پیگیری می کنم، معلوم می‌شود که کاری به ناحق دچار تأخیر بی‌جایی شده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا باید برخی اقدامات صرفا با حضور رئیس جمهور پیش برود؟ حضور بنده نمادین است لذا همه دستگاه‌ها باید به خط شوند و به مردم خدمت کنند.

ارتباط با همسایگان محور سیاست خارجی ایران 

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به تقویت دیپلماسی منطقه‌ای دولت و حضور در ۲ اجلاس مهم و دستاورد عضویت در اجلاس سران کشورهای عضو پیمان شانگهای و بهرمندی فعالان اقتصادی از این موضوع، بیان داشت: سیاست ما با کشورهای جهان سیاست فعال و حداکثری است آنهم با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه. در این رابطه بنده طی این مدت ۱۰۰ روزه ارتباط حضوری و تلفنی با این کشورها داشتم، یعنی پیرو دیدار با هیأت‌های کشورهای مختلف و یا ارتباطات تلفنی با آنها، محور این بوده که اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با جهان است.

رئیس جمهور با اشاره به حضور در اجلاس شانگهای، بیان داشت: در این اجلاس ما با سران کشورها دیدار داشتیم لذا در این دیدارها تأکید شد که باید روابط ما توسعه پیدا کند چراکه هیچ کدام از این کشورها و خود ما قانع به این میزان ارتباط نبودیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به میزان تجارت خارجی ایران و تاجیکستان بیان داشت: در این بخش بنده آماری از وزارت امور خارجه گرفتم و مشاهده کردم که تا امروز که زمان زیادی از آن سپری نشده، ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین پس از موضوع عضویت ما در سازمان همکاری های شانگهای ما به فعالان اقتصادی گفتیم که باید فعال شوند و بتوانند با زیرساخت‌های اقتصادی و کل آسیا ارتباط برقرار کنند.

رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به ترکمنستان بیان داشت: ما با ترکمنستان طی ۵ سال مشکل داشتیم لذا پیرو این سفر هم ارتباط دو کشور مدنظر قرار گرفت و هم مسأله ترانزیتی ایران و هم موضوع سوآپ گازی بین ایران،ترکمنستان، آذربایجان برقرار شد که این موضوع می تواند ایران را به عنوان هاب منطقه‌ای - ترانزیت منطقه‌ای – مطرح کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وجود بنادر در کشور می‌تواند زمینه خوبی برای تعاملات با کشورهای همسایه باشد، تاکید کرد: به عنوان مثال ما در ترکمنستان با فعالان اقتصادی که در آنجا کار می کنند و دو سال است که فریادشان بلند شده، نشستی داشتیم. این فعالان اقتصادی به ما گفتند که باید فکری به حالشان شود چراکه زمینه های زیادی برای فعالیت وجود دارد لذا بنده به آنها قول دادم که احیاء قرارداد گازی را دنبال کنم که کارشان به جریان بیافتد که الحمدالله تا آخر وقتی که آنجا بودیم، با حسن نیتی که بین دو کشور بوجود آمد،بسیاری از راه‌ها باز شد. این مسئله در آذربایجان و کشورهای دیگر هم همینطوربود.

رئیس جمهور بیان داشت: ما قراردادهایی را منعقد کردیم ولی اعلام نکردیم، فقط به طور کلی عرض کنم که این موضوعات با کشورهای مختلف ظرف چند وقت اخیر اعلام می‌شود که البته مبالغ‌اش، مبالغ سنگینی است.

رئیسی با بیان اینکه قراردادهای منعقد شده با کشورهای منطقه قابل توجه بوده و می تواند به رونق اقتصادی کمک کند، تاکید کرد: فعالان اقتصادی باید در این رابطه بسیار فعالانه و امیدوارانه حضور پیدا کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات ایران و ۱+۴ بیان داشت: نسبت به مذاکرات ما دو کار را از ابتدای دولت، آغاز کردیم. یک؛ خنثی سازی‌ تحریم‌ها که قرارگاهی برای آن داریم و معاون اول رئیس جمهور در این بخش مسئول بوده و پیگیری می کنند تا تحریم‌ها را خنثی کنند. دوم؛ مساله رفع تحریم‌هاست، این موضوع هم در دستور کار دولت قرار گرفت.

به همه در دنیا ثابت شد که ایران مقتدرانه در مذاکرات شرکت کرده 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه طرف های مقابل ایران فکر می‌کردند که ما در مذاکرات شرکت نمی کنیم و حرفهای گفتنی نداریم،تاکید کرد:‌ آن‌ها فکر می‌کردند که ما ابتکار عمل نداشته باشیم الحمدالله امروز به همه در دنیا ثابت شد که ایران مقتدرانه و عزتمندانه هم در مذاکرات شرکت کرد و هم دو متن ارائه داد؛ هم نسبت به مسائل هسته‌ای و هم نسبت به تحریم‌ها، لذا کاملا منطبق با آنچه که در برجام است کارها دنبال می‌شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه موضوع رفع تحریم‌ها و خنثی سازی تحریم ها با قوت دنبال خواهد شد، تاکید کرد: ما به هیچ‌عنوان اقتصادمان را یعنی بودجه سال ۱۴۰۱ خودمان را به این مسائل ارتباط نمی‌دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بحران آب بیان داشت: مساله آب یک بحرانی است و مساله خشکسالی تنها برای یک استان نیست وحتی برای ایران نیست و برای کل منطقه و دنیاست، اما به هر حال مدیریت آب برای ما بسیار مهم است لذا در این بخش به مسئولین گفتیم که باید اقدام متفاوتی را نسبت به گذشته انجام دهند و درون مسئله قرار بگیرند، الحمدالله وزیر نیرو در این بخش به اصفهان و چهار محال و بختیاری رفت و کار را دنبال کرد،بنابراین مساله در حال بررسی است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه بحران آب در کمیسیون‌های مختلفی در دولت مورد پیگیری قرار گرفته است، تاکید کرد: همچنین این موضوع در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و در قالب کمیته ای از سوی معاون اول رئیس جمهور مورد پیگیری قرار دارد تا بتوان راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را در این بخش دنبال کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره عملکرد دولت پیرو بحران های ۱۰۰ رو اخیر و مساله حمله سایبری، بیان داشت: دشمن با فتنه خود می خواست کشور را به هم بریزد که به مدد الهی این مسئله رخ نداد لذا با اعتمادی که مردم به دولت داشتند این مسئله ظرف یک الی دو روز مدیریت شد و مردم هم دیدند که چگونه حل شد. در این زمینه ابتدا شایعاتی پخش کردند که دولت می‌خواهد قیمت‌ها را جابجا کند ولی مردم دیدند این طور نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه چه آنهایی که به بنده رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند نسبت به همه آنها احساس وظیفه می‌کنم،بیان داشت: امروز دولت خودش را دولت همه کشور و خدمتگزار همه مردم می‌داند و در این خدمت‌گذاری خود را مصمم می‌بیند تا مشکلات را از پیش پای مردم بردارد؛ یقین هم دارم که اعتماد و امید مردم روز به روز با کارهای دولت افزون خواهد شد و این پشتوانه ارزشمندی در کشور برای دولت است لذا مجلس، دستگاه قضا، قوای مختلف، نیروهای مسلح، نهادها و همه دستگاه های تحت حمایت‌ مقام معظم رهبری انشاءالله کشور را علی رغم خواست و توطئه دشمنان به پیش خواهند برد چراکه بنده بیش از همیشه به آینده کشور امیدوارم و بسیار آینده را روشن می‌بینم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه روزی نیست که من از دغدغه‌های مردم غافل شوم، بیان داشت: مبالغه نمی‌کنم ساعتی نیست که از دغدغه‌های مردم غافل شوم. بنده بعد از نماز صبح کار را آغاز می‌کنم و تا پاسی از شب پیگیر کارهای دولت هستم و دوستان ما هم همینطور.

رئیس جمهور با بیان اینکه نظرات مردم همواره در دولت مورد رصد قرار می گیرد، بیان داشت: دوست دارم که مشکلات سریعا کاهش پیدا کند و مردم احساس آرامش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =