دکتر مهدی شامی زنجانی مجری پروژه ملی تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال ایران

بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال گفت: همه کشورهای جهان مزیت رقابتی تحول دیجیتال را فهمیده اند و می دانند قدرت ملی کشورها در گرو این فناوری است و به کمک آن می توانند اقتصاد قوی تر و حکمرانی بهتری داشته باشند.

دکتر مهدی شامی زنجانی مجری پروژه ملی تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال ایران (ایران دیجیتال) در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره ضرورت تحول دیجیتال در سطح ملی گفت: برای درک بهتر این ضرورت من شما را به گزارش هوآوی در سال 2018 ارجاع می دهم. در این گزارش آمده است که حدود 156 کشور، راهبردها و برنامه های خودشان برای تحول دیجیتال را تدوین کرده اند که این عدد، عدد بسیار قابل ملاحظه و قابل تاملی است؛ چرا که شاید 5 الی 6 سال باشد که کشورها درگیر مفهوم تحول دیجیتال شده اند و این سطح گسترده ای از پرداختن به تحول دیجیتال در جهان، نشان دهنده اهمیت آن برای دنیاست.

وی خاطر نشان کرد: شما در این گزارش انواع و اقسام کشورها را مشاهده می کنید. از کشورهایی مثل چین و آلمان که از سال 2016 برنامه خودشان را نوشته اند و یکی از مهمترین نکات این برنامه ها تمرکز روی دیجیتالی سازی صنعتشان یعنی 4.0 Industry است تا کشورهایی مثل سوئد که خیلی جدی می خواهند رهبر تحول دیجیتال شود. از آن طرف کشورهای آفریقایی مثل کنیا که به دنبال این هستند عقب افتادگی های اقتصادیشان را با تمرکز بر روی دنیای دیجیتال برطرف کنند یا حتی جزیره کوچکی مثل موریس که ما در کتاب های تاریخیمان با آن آشنا شدیم؛ می خواهد تا سال 2030 به موریس دیجیتال تبدیل شود.

بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال در ادامه افزود: البته در همسایگی خودمان هم کشور امارات را داریم که از سال 2015 یعنی 5 سال پیش، برنامه امارات هوشمند خودش را نوشته و به دنبال این است که تجربه دیجیتال خوشایندی برای شهروندان خودش برای گرفتن سرویس ها و خدمات دولتی به وجود بیاورد. لذا همه این ها را گفتم تا بگویم از آسیا تا آفریقا و اروپا و آمریکا همه دنبال این موضوع هستند؛ از کشورهای توسعه یافته تا کشورهای درحال توسعه چون همه مزیت رقابتی آن را فهمیده اند و قدرت ملی کشورها در گرو این فناوری است و به کمک آن می توانند اقتصاد قوی تر و حکمرانی بهتری داشته باشند.

مجری پروژه ملی ایران دیجیتال در مورد برنامه کشور خودمان هم گفت: نقشه راه تحول دیجیتال ایران یا به عبارتی ایران دیجیتال به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسط دانشگاه تهران در فاصله بین سال های 97 تا 98 به نگارش در آمده است که این برنامه بعد از تایید در وزارتخانه، در حال حاضر در شورای عالی فضای مجازی است تا درمورد آن تصمیم گیری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به الگو برداری از کشورهای دیگر در زمینه تحول دیجیتال پرداخت و گفت: نکته ای که در تحول ملی دیجیتال باید به آن توجه کرد؛ مسائل و ظرفیت هایی است که در یک کشور وجود دارد و به نظر من مطالعات الگوبرداری اگر فقط بخواهد به شکل تقلیدی باشد می تواند در این مسیر به یک دام تبدیل شود، اما اگر مطالعات الگوبرداری را بخواهیم برای مطالعه تجربیات دیگران و استفاده از آن تجارب در بوم خودمان در نظر بگیریم می تواند به برگ برنده ما تبدیل شود. کاری که ما در نقشه راه ایران دیجیتال انجام دادیم و اسناد دیجیتال نزدیک به 30 کشور را بررسی کردیم اما نهایتا روی مسائل ایران تکیه کردیم و گفتیم تحول دیجیتال در صورتی محقق می شودکه مسائل کشور حل شده باشد.

این پژوهشگر تفکر و تحول در عصر دیجیتال در خاتمه به مسائل اساسی کشور پرداخت و افزود: ما دربررسی هایی که برای نقشه راه تحول دیجیتال ایران انجام دادیم؛ 10 مسئله اساسی و کلان ایران را شناسایی کردیم و بین آنها به 3 مسئله که منشا سایر مشکلات بودند رسیدیم. این سه مسئله عبارتند از ناکارامدی عملکرد، فساد اداری و ناهنجاری های اقتصادی به ویژه عدم شفافیت لذا ما اینها را مبنا قرار دادیم. چون اگر ما بخواهیم همان کاری را بکنیم که چین، آلمان، امارات یا کنیا انجام دادند باید ما هم همان وضعیت آنها را تجربه کنیم، همان ظرفیت ها و مشکلات آنها را داشته باشیم که اینگونه نیست. لذا بسیار اهمیت دارد که ما بسته به بوم یک کشور در این زمینه عمل کنیم و تصمیم بگیریم. چون یک سایز لباس نمی تواند بر تن همه بنشیند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =