دکتر سامان صادق زاده مشاور و مدرس بازاریابی هوش مصنوعی

مدرس و مشاور بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی گفت: امروز جایگاه هوش مصنوعی در تمامی صنایع بسیار استراتژیک است و می توانیم بگوییم هوش مصنوعی مهمترین تکنولوژی عصر حاضر است و در حال حاضر کاملاً قابل بهره برداری است، زیرا زیرساخت های ارتباطات، جمع آوری اطلاعات و پردازش کامپیوترها افزایش یافته است و این دقیقاً منطبق با انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال است.

دکتر سامان صادق زاده مشاور و مدرس بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره ضرورت تحول دیجیتال در صنایع تولیدی گفت: در عصر حاضر ما وقتی به دنبال افزایش بهره وری و بهبود فرآیندها هستیم باید به سمت تحول دیجیتال برویم، به خاطر اینکه تحول دیجیتال در وهله اول از داده استفاده می کند و این داده ها در بخش فرآیندی و چه در لایه های بالاتر به سمت بهبود پیش می رود.

صادق زاده در ادامه به هوشمند شدن کارخانه ها اشاره کرد و افزود: در مورد فرآیند های تولیدی می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که یک کارخانه چطور می تواند هوشمند باشد؟ یک کارخانه زمانی هوشمند است که بتواند محصول معیوب را حین فرآیند تولید تشخیص بدهد و آن را ردیابی کند یا بتواند تعمییر و نگهداری دستگاه هایش را پیش بینی کند تا کمترین زمان توقف تولید را داشته باشد. کارخانه ای هوشمند است که بتواند هوشمند و برخط نسبت به تقاضای بازار، وضعیت تامین و موجودی خودش، تولید را مدیریت کند. بتواند تولیدات بدون نقص داشته باشد، کیفیت محصولاتش را به حداکثر برساند و هزینه های خودش را  کاهش دهد و در نهایت کارخانه ای هوشمند است که بتواند رضایت کارکنانش را افزایش دهد یعنی وقتی که بخشی از کارهای روزمره یا حتی کارهای خطرناک به ماشین ها منتقل شود و ماشین ها بتوانند کار را انجام دهند. لذا در تحول دیجیتال ما در مورد این صحبت می کنیم که باید کارخانه خودمان را هوشمند کنیم تا این فرآیند ها ایجاد شود.

وی به جایگاه هوش مصنوعی در صنایع پرداخت و افزود: امروز جایگاه هوش مصنوعی در تمامی صنایع بسیار استراتژیک است و می توانیم بگوییم هوش مصنوعی یا (AI) مهمترین تکنولوژی عصر حاضر است. هوش مصنوعی از سال های 1950 تا 1955 شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است و در حال حاضر این تکنولوژی کاملا قابل بهره برداری است. دلیل آن این است که زیرساخت های ارتباطات، جمع آوری اطلاعات و پردازش کامپیوترها افزایش یافته است و این دقیقاً منطبق با انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال است.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم از دیتا در تصمیم گیری استفاده کنیم مطمئنا می توانیم به هدفمان یعنی افزایش بهره وری برسیم. شما یک فرآیند تولید را در نظر بگیرید که در آن تمامی مراحل تولید با استفاده از سنسورها و دوربین ها بازنگری می شود و اطلاعات آن ذخیره می شود. حالا حجم این اطلاعات به اندازه ای بالا خواهد رفته که توسط انسان قابل تحلیل نیست و ما برای آنکه واکنش آنی نسبت به دیتا داشته باشیم نیاز به استفاده از هوش مصنوعی داریم. لذا امروزه می توانیم از هوش مصنوعی در مدیریت عملیات، مدیریت انبار، ردیابی موجودی، کیفیت محصوات، تعمییرات و نگهداری، تامین و لجستیک، ایمنی و سلامت کارکنان و... استفاده کنیم.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =