دکتر مصطفی امینی متخصص نوآوری و توسعه کسب و کار دیجیتالی

حرکت فولاد مبارکه به سمت تحول دیجیتال و حتی اتصال به نوآوری موجب می شود این تفکر دیجیتال نهادینه شود و یک داستان موفقیتی شکل بگیرد و دیگران از آن تقلید کنند و این مقدمه ای برای نوسازی و حتی بهینه سازی خطوط تولید و کسب و کارهای تولیدی شود،زیرا فولاد مبارکه یک استاندارد و خط مبنا برای سایر کسب و کارها در کشور است. 

دکتر مصطفی امینی، متخصص نوآوری و توسعه کسب و کار دیجیتالی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد طرح تحول دیجیتال در صنایع تولیدی گفت: ما در رفتن به سمت تحول دیجیتال داستان های موفقیت خوبی در صنایع خدماتی مثل بانکداری و... داریم اما در صنایع تولیدی این اتفاق کم رنگ تر است. یک دوره ای در بعضی از صنایع تولیدی بحث برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP مطرح شده بود و بعضی به سمت آن رفتند اما در این سیستم ERP نگاه غالب نگاه سیستم های اطلاعاتی بود و نه نگاه تفکر دیجیتال و داده محور؛ لذا به نظر می رسد رفتن فولاد مبارکه به سمت تحول دیجیتال و حتی اتصال به نوآوری موجب می شود این تفکر دیجیتال نهادینه شود و یک داستان موفقیتی شکل بگیرد و دیگران از آن تقلید کنند و این مقدمه ای برای نوسازی و حتی بهینه سازی خطوط تولید و کسب و کارهای تولیدی شود زیرا فولاد مبارکه یک استاندارد و خط مبنا برای سایر کسب و کارها در کشور است. 

این مشاور توسعه کسب و کار دیجیتالی به جنبه های نرم تکنولوژی های نسل چهارم اشاره کرد و افزود: با توجه به مسائلی که ما در کشورمان با آن روبرو هستیم مثل تحریم ها و تغییر استراتژی، که این استراتژی مقداری تدافعی شده است؛ به نظر می رسد در مقابل بازارهای جهانی، موضوع تحول دیجیتال می تواند در زمینه کاهش هزینه، ایجاد نوآوری های جدید و بقای مفاهیم جدید یک موفقیت بزرگی محسوب شود. چون موضوع تحول دیجیتال الزاماً یک موضوع تکنولوژیکی نیست و حتی اگر فقط تکنولوژیکی هم باشد خود تکنولوژی یک سری جنبه های نرم دارد و آن جنبه های نرم تکنولوژی می تواند در توسعه بسیار اثرگذار باشد.

این متخصص نوآوری و توسعه کسب و کار دیجیتالی در خاتمه خاطر نشان کرد: جنبه های سخت تکنولوژی با جنبه های نرم آن یک همسویی و هم نشینی دارد. یعنی در دوران انقلاب صنعتی چهارم که داده، محرک و پیشران اصلی آن است در کنار موضوعات سخت و پیشرفت های تکنولوژیکی موضوعاتی مثل تحلیل داده، هوش مصنوعی، مجازی سازی و... جنبه های نرمی دارد که طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه می تواند جنبه های نرم را بر جنبه های سخت آن غلبه دهد و از همین دارایی های موجود یا حتی دارایی هایی که می توانیم در این شرایط تحریم بدست بیاوریم و وارد کشور کنیم؛ استفاده بهتر و بهینه تری انجام دهیم.

شایان ذکر است مرداد ماه امسال طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه با همکاری شرکت ایریسا به عنوان بازوی اصلی IT این شرکت در راستای هوشمندسازی این شرکت در تمام بخش ها، کلید خورد تا شرکت فولاد مبارکه به تکنولوژی نسل چهارم مجهز شود و از فناوری های نوظهور شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین، ربات، واقعیت مجازی و خدمات ابری و ... استفاده کند. طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه منجر به خلق ارزش های جدید، تنوع در محصولات، ارزان تر شدن آنها و ارائه نوآورانه این محصولات در کشور و در عرصه جهانی خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =