دکتر سامان صادق زاده مشاور و مدرس بازاریابی هوش مصنوعی

یک مدرس بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی گفت: اینکه یک مجموعه بزرگی مثل فولاد مبارکه به سمت تحول دیجیتال رفته است و قرار است از هوش مصنوعی استفاده کند بسیار با ارزش است، زیرا فولاد مبارکه به لحاظ تولید و سهم بازار پیشرو است، اما اینکه مدیران ارشد این شرکت به این فکر می کنند که حتی در حالت برتری و پیشرو بودن در بازار به سمت بهبود و افزایش بهره وری بروند بسیار ارزشمند است.

دکتر سامان صادق زاده مشاور و مدرس بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد مدیریت اطلاعات در تکنولوژی هوش مصنوعی گفت: برای بهره مند شدن از هوش مصنوعی نیاز به یک ساختار داریم که لایه اول آن ساختار جمع آوری اطلاعات است. جمع آوری اطلاعات توسط سنوسورها، دوربین ها، افراد و... انجام می شود و در این قسمت ما محدود به اطلاعات صرفاً عددی یا ساختار یافته نیستیم. اینجا می توانیم از عکس، ویدئو، صدا، اطلاعات سنسورها و... استفاده کنیم. در یک لایه بالاتر ما باید مدیریت دیتا داشته باشیم و بتوانیم دیتا را آنالیز کنیم تا آن را به اطلاعات مناسب تر تبدیل کنیم و بعد در لایه های بالاتر بتوانیم از الگوریتم های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق استفاده کنیم که آنها را به راه حل تبدیل کنیم.

این مدرس بازاریابی دیجیتال و هوش مصنوعی در ادامه افزود: فرض کنید در فرآیند تولید ورق فولادی ما می توانیم با استفاده از دوربین ها، دقیقاَ کیفیت محصول را پردازش کنیم و با استفاده از سنسورها و آیوتی ها IOT در لحظه موضوعات را شناسایی کنیم که اگر محصولی تولید می شود که ازکیفیت مناسب برخوردار نیست همان لحظه از ورود به فرآیندهای بعدی حذف شود و این باعث کاهش چرخه هزینه ها خواهد شد.  

صادق زاده به کشورهای پیشرو در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: امروز کشورهایی مثل چین، آمریکا، روسیه، انگلیس، ژاپن، کانادا و... همه در تکنولوژی هوش مصنوعی پیشرو هستند و به این سمت رفته اند که هوش مصنوعی را در قوانین و استراتژی های کشورشان پیاده سازی کنند، ما حتی در همسایگی خودمان کشوری مثل امارت داریم که امروزه استراتژی ده ساله هوش مصنوعی دارد. زیرا همه این کشوها به این مسئله آگاه هستند که کشوری که زودتر از این فرآیند بهره ببرد، مطمئناً پیشروتر از بقیه خواهد بود. این موضوع در صنایع آنها نقش اساسی دارد و وقتی که مقالاتی که در این زمینه منتشر می شود را رصد می کنیم؛ مثلا در حوزه فولاد می بینیم کشورهای پیشرو در این صنعت مثل چین، اسپانیا، انگلیس، مکزیک و... با توجه به جایگاهی که در تولید فولادشان دارند به این سمت رفته اند. لذا با توجه به اینکه ما هم در این صنعت پیشرو هستیم باید به این فکر کنیم که استفاده از این تکنولوژی آنقدر مهم است که حتی دولت ها به این سمت می روند که بابت استفاده از آن قوانین وضع کنند و استراتژی استفاده داشته باشند که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی به فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت بزرگ و پیشرو اشاره کرد و گفت: ما اگر می خواهیم به سمت تولیدات باکیفیت تر پیش برویم و به همان نسبت بخواهیم هزینه را کاهش دهیم و سهم بیشتری از بازار را به دست بیاوریم؛ نیازمند استفاده از تکنولوژی نسل چهارم هستیم. لذا اینکه یک مجموعه بزرگی مثل فولاد مبارکه به سمت تحول دیجیتال رفته است و قرار است از هوش مصنوعی استفاده کند، این بسیار با ارزش است، زیرا فولاد مبارکه به لحاظ تولید و سهم بازار پیشرو است اما اینکه مدیران ارشد این شرکت به این فکر می کنند که حتی در این حالت برتری و پییشرو بودن بازار، به سمت بهبود و افزایش بهره وری بروند؛ بسیار ارزشمند است. حتی می خواهم بگویم ما نیازمند این هستیم که مجموعه هایی مثل فولاد مبارکه به فکر این باشد که بعد از انقلاب صنعتی چهارم چه اتفاقی خواهد افتاد. زیرا کشورها و شرکت های بزرگ به این سمت رفته اند و درباره انقلاب صنعتی پنجم فکر می کنند و قطعاً هوش مصنوعی مهمترین پیش برنده این موضوع است و زودتر از تصور این اتفاق می افتد. پس اینکه فولاد مبارکه امروز به این سمت می رود و شاید جزء سازمان های پیشرویی باشد که داره این کار را در کشور انجام می دهد با ارزش است و اگر بتوانیم بعد از تحول دیجیتال، به سمت تحول هوش مصنوعی هم پیش برویم قطعاً می تواند در آینده این صنعت تاثیر به سزایی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =