دکتر مصطفی مرشدی؛ مدرس و مشاور پروژه های تحول دیجیتال

مدرس و مشاور پروژه های تحول دیجیتال گفت: نقطه تاریک و مشکل همه پروژه های تحول دیجیتال در ایران و دنیا موضوع «مدیریت تغییر» است، نکته این است که در انتهای این پروژه های تحول دیجیتال، سازمان تغییر نمی کند بلکه این افراد هستند که تغییر می کنند.

دکتر مصطفی مرشدی؛ مدرس و مشاور پروژه های تحول دیجیتال در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره هسته مرکزی تغییر در انقلاب های صنعتی گفت: در ایران چیزی که در مورد تحول دیجیتال کمتر به آن پرداخته می شود؛ موضوع «تغییر» است. اما چیزی که در مواجهه با تحول دیجیتال در ایران و حتی در دنیا به اشتباه به آن وزن زیادی می دهند بحث تکنولوژی است. در صورتی که در همه انقلاب های صنعتی که در جهان رخ داده است، همیشه در هسته مرکزی آنها موضوع تغییر وجود داشته است و این تغییر در هر انقلابی یک اسمی داشته است، مثلا در انقلاب صنعتی چهارم اسم این تم تغییر مدیریتی «تحول دیجیتال» نام گرفته است که در هر صنعتی شامل صنایع B2B، B2Cو ... یک معنی خاصی می دهد.

موسس و مدیر عامل گروه شرکت های رسیس در ادامه افزود: نقطه تاریک و باگ همه پروژه های تحول دیجیتال در ایران و دنیا موضوع «مدیریت تغییر» است. نکته این است که در انتهای این پروژه های تحول دیجیتال، سازمان تغییر نمی کند بلکه این افراد هستند که تغییر می کنند. به عنوان مثال شرکت فولاد پوسکو کره جنوبی موقعیت های خیلی قوی تکنولوژی برای تحول دیجیتال دارد اما تحول دیجیتال آنها فقط به بحث های تکنولوژیکی ختم نمی شود.

مترجم کتاب «نقشه راه تحول دیجیتال» به نرخ بالای شکست در پروژه های تغییر اشاره کرد و گفت: مدیران و مشاوران ارشد مکنزی یک کتابی را در سال 2011 نوشته بودند به نام «فراتر از عملکرد» که در ایران هم ترجمه و چاپ شده است و موضوع این کتاب این بود که چطور تغییر را در سازمان مدیریت کنیم. اما بعد از آن این افراد با توجه به اینکه بیش از 25 هزار کتاب مدیریت تغییر در دنیا نوشته شده بود به این نتیجه رسیدند که همچنان نرخ شکست سازمان ها در پروژه های تغییر حدود 70 درصد است. لذا مجددا یک کتابی را در اوایل سال 2020 منتشر کردند به نام «فراتر از عملکرد 2» که عنوان فرعی آن این است: «چطور ما تغییرات با حجم وسیع را در سازمان مدیریت کنیم» که اتفاقاً به بحث تحول دیجیتال بر می گردد. چون ما در تحول دیجیتال دقیقاً می خواهیم حجم تغییر بزرگی را در سازمان پیاده سازی کنیم و باید راهکارهایی را برای آن مد نظر قرار دهیم، نکته جالبی که رهبران مکنزی در این کتاب عنوان می کنند این است که شما باید همزمان به سلامت سازمان و عملکرد توجه یکسان داشته باشید.

مرشدی در خاتمه به ضرورت تحول دیجیتال در صنایع پرداخت و خاطر نشان کرد: ضرورت تحول دیجیتال برای صنایع به بحث تغییر بر می گردد. تغیییر همواره در طول تاریخ یک ضرورت بوده، هست و خواهد بود. از طرفی سرعت تکنولوژی در پروژه های تغییر بسیار بالا رفته است ولی آنچه آزار دهنده است و باعث شکست می شود این است که مدیران نمی توانند به خوبی این تغییر را هدایت کنند. این حتی شامل لانچ کردن یک تکنولوژی در داخل یک مجموعه هم می شود. زیرا وقتی یک تکنولوژی وارد مجموعه می شود همه فکر می کنند در بکارگیری از آن شاید کارکنان خوب کار نمی کنند یا مقاومت می کنند در صورتی که خیلی از این اشتباهات به مدیران بر می گردد که در سازمان این فرآیند را خوب انجام نداده اند و از طرفی ما لزوما قرار نیست از هر تکنولوژی در صنعت استفاده کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =