دکتر محمد احمدزاده مدرس و مشاور مدیریت کسب و کار

دانش آموخته دکترای مدیریت از دانشگاه تهران گفت: اگر 5 زیرساخت آی تی، BPM، معماری، چابکی و BI در فولاد مبارکه شکل گرفته باشد آن موقع می تواند این اقدام، ارزش آفرین و یک نمونه خوب ایرانی باشد که توانسته است این 5 منظر استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار BABOK را ایجاد کند و یک گام به تحول دیجیتال نزدیک شود.

دکتر محمد احمدزاده مدرس و مشاور مدیریت کسب و کار در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص ضرورت تحول دیجیتال در کسب و کارها گفت: مشکلی که سازمان های ما دارند یک جور بی تفاوتی و وابستگی به حیات نفتی است و به فکر آینده خودشان نیستند و این می تواند منشا اتفاقات زیادی باشد. حال پرسش این است که چالش آینده چیست؟ در پاسخ باید گفت اگر ما نتوانیم خودمان را با شرایط روز دنیا تطبیق بدهیم یعنی تطبیق با جهان ووکا (VUCA world) که پر نوسان (volatility)، سرشار از عدم قطعیت (uncertainty)، پیچیده (complexity)، مبهم و رازآلود (ambiguity) است و در این صورت ما دچار مشکل خواهیم شد. جهانی که دیگر به راحتی نمی شود تصمیم گیری کرد و آن روش های قدیمی مدیریت در کسب و کارها جواب نمی دهد. لذا کسب و کارها باید به سمت روش های جدیدی از مدیریت و تصمیم گیری روی بیاورند که بستر اصلی این روش های جدید، بستر داده و تحلیل داده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای روشن تر شدن تحلیل داده در مدیریت به عنوان مثال قبلاً برای رهایی از ترافیک ما بر اساس تجربه خودمان حدس می زدیم که در این ساعت عبور از چه مسیری بهتر است اما الان با استفاده از یک اپلیکیشن مسیر یاب لحظه به لحظه با دریافت دیتای جدید با تغییر موقعیت ترافیکی، این اپ ها مسیر جایگزین و جدید به شما پیشنهاد می دهند. پس وقتی یک کسب و کاری می خواهد در یک چنین فضای ووکایی حضور پیدا کند باید با ابزارهای تحلیل داده آشنا باشد و یک ساختار دیجیتالی ایجاد کند که بر اساس تحلیل لحظه ای داده ها بتواند تصمیم گیری کند.  

این دانش آموخته دکترای مدیریت از دانشگاه تهران در ادامه به زیرساخت های مورد نیاز تحول دیجیتال پرداخت و افزود: در دنیا یکی از استاندارهای تجزیه و تحلیل کسب و کارها (چه تولیدی، چه پروژه ای و چه عملیات محور) استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کارBABOK  است که ویرایش سوم آن هم آمده است و از 5 منظر به کسب و کارها و تحول دیجیتال نگاه می کند. این استاندارد می گوید اگر می خواهید تحول دیجیتال ایجاد کنید باید 5 موضوع کلیدی را در نظر بگیرید: زیرساخت اول زیرساخت آی تی است. باید زیرساخت شما از حالت آی تی روم به حالت دیتاسنتر تغییر کند چون می خواهید تحلیل انجام دهید. باید یک زیرساخت یکپارچه ای از آی تی ایجاد کرد که این داده ها را از جاهای مختلف به شما ارائه دهد و شما آن را با فیلترهای مختلف رصد کنید مثلا ببنید در فروش چه خبر است یا پیش بینی بازار چگونه است؛ در جهان چه وضعیتی در مورد کسب و کار شما وجود دارد و رقبا چه برنامه های را انجام می دهند و... زیرساخت دوم زیرساخت BPM است یا زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار. شما اگر زیرساخت آی تی داشته باشید ولی فرآیندها  درست کار نکند و دیتا وارد این سیستم نشود و تصمیم گیری ها به لحظه انجام نشود به مشکل برخواهید خورد. عامل سوم زیرساخت معماری است. این معماری می تواند معماری داده، سازمانی، فناوری و... باشد. باید یک معماری یکپارچه شکل بگیرد و ساختارهای سازمانی جدیدی به طبع آن ایجاد شود. ساختارهای سنتی دیگر جوابگو نخواهد بود و سازمان ها باید به سمت ساختارهای سازمانی نوینی مثل ساختار شبکه ای، ارگانیک، مجازی و... برود. زیرساخت چهارم چابکی است. شما اگر بخواهید در تحول دیجیتال حرکت کنید باید چابک باشید. چابکی انتخاب من و سازمان من نیست بلکه الزام من و سازمان من است زیرا اگر شما چابک نباشید ارزش پولتان را از دست خواهید داد. باید چابک سرمایه گذاری کنید، چابک تصمیم گیری کنید، چابک فکر کنید در مورد سازمان هم همین است وگرنه به رقبا خواهید باخت. زیرساخت پنجم، BIBusiness Intelligence)یا هوشمندی در کسب و کار یا همان ) است که مهم ترین موضوع درتحول دیجیتال است. یعنی زیر ساخت داده محور یعنی تصمیم گیری داده محور اینکه همه چیز بر اساس داده پیش برود و مدیر همیشه باید این سوال را از خودش بپرسد که داده در این زمینه و رفرنس در این زمینه چیست و بر چه اساس و داده فلان موضوع مطرح شده است. لذا در مجموع اگر این زیرساخت های لازم برای تحول دیجیتال مهیا باشد سیستم کارآمد خواهد بود و البته 4 زیرساخت قبلی مقدمه ای برای زیرساخت پنجم است.

اولین ایرانی دارای مدرک مدیریت پروژه چابک در خاتمه در مورد طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه گفت: در موردتحول دیجیتال فولاد مبارکه باید بگویم اگر 5 زیرساخت آی تی، BPM، معماری، چابکی و BI در فولاد مبارکه شکل گرفته باشد آن موقع می تواند ارزش آفرین و یک نمونه خوب ایرانی باشد که توانسته است این 5 منظر استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کارBABOK  را ایجاد کند و از داده ها هوشمندانه استفاده کند و می تواند مثال خوبی برای سایر شرکت های ایرانی باشد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =