دکتر مهدی شامی زنجانی بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال

بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال گفت: حرکت فولاد مبارکه به سمت دنیای دیجیتال باعث خوشحالی است و امیدوارم در این مسیر بتواند با دیدگاه ها و بینش های درست، قدم های درستی را بردارد، چون موفقیت فولاد در این حوزه می تواند آینده تحول دیجیتال در صنایع ایران را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر مهدی شامی زنجانی، مجری پروژه ملی تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال ایران (ایران دیجیتال) در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: اینکه شرکت فولاد مبارکه اصفهان سفر دیجیتال خودش را آغاز کرده است باعث خوشحالی است. فقط امیدوارم در این مسیر بتواند با دیدگاه ها و بینش های درست، قدم های درستی را بردارد. چون موفقیت فولاد در این حوزه فقط برای خودش نیست و نشان دادن راه و بازکردن مسیری برای سایر شرکت های تولیدی و B2B است تا آنها هم  بتوانند در این مسیر قدم بگذارند. لذا موفقیت فولاد می تواند آینده تحول دیجیتال در صنایع ایران را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد و برای این مجموعه آرزوی موفقیت و توفیق دارم.

بنیانگذار و دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال در ادامه به ضرورت تحول دیجیتال برای شرکت های بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: قطعاً شرکت های B2B (مدل تجارت به تجارت یا کسب و کارهایی که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است) هم به تحول دیجیتال نیاز دارند اما گاهی وقتی ها ما تحول دیجیتال را فقط از زاویه دیجیتال سازی تجربه مشتریان خرد می بینیم و این باعث می شود فکر کنیم تحول دیجیتال برای صنایعی که با مشتریان و مصرف کننده روبرو نیستند، کاربرد ندارند. در صورتی که داستان تحول دیجیتال در این صنایع هم جدی شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: همین چند روز پیش مجله فوربس مطلبی منتشر کرده بود و در آن نوشته بود شرکت های B2B تازه از خواب بیدار شده اند و فهمیده اند برای مشتریان کسب و کار خودشان هم باید تجربه خوشایند در عصر دیجیتال به وجود بیاورند. اما دیجیتالی شدن فقط مشتری بیرونی نیست و ما مشتری های داخلی و درونی هم داریم که تحت عنوان کارکنان باید تجربه آنها هم دیجیتالی شود. لذا فرآیندها باید دیجیتالی شود، بیزینس مدل سازمان باید دیجیتالی شود و دیگر فرقی بین B2B و مدل B2C (تجارت به مصرف‌کننده) وجود ندارد.

این پژوهشگر تفکر و تحول در عصر دیجیتال در خاتمه گفت: درست است که شرکت های B2B در دنیا قدری با تاخیر به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند اما این حرکت شروع شده و در سه چهار سال اخیر اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفته است. البته ما صنایعی را داریم که زودتر به سمت دیجیتالی شدن رفته اند؛ مثلا در صنعت بانکداری و صنایع هایتک شاهد این بوده ایم که زودتر به این سمت رفته اند، اما این راهی است که دیر و زود باید به سمت آن حرکت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =