سبزواری

لجستیک اگرچه کمتر دیده می‌شود، اما نقشی تعیین‌کننده در زنجیره ارزش فولاد دارد؛ به‌گونه‌ای که از تأمین مواد اولیه حجیم معدنی تا جابه‌جایی بین واحدهای تولیدی، انبارداری، توزیع محصول نهایی و حتی بازیافت را در بر می‌گیرد. احمدرضا سبزواری، مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد، با تأکید بر اینکه لجستیک امروز هم‌سنگ تولید ارزیابی می‌شود، معتقد است بدون زیرساخت‌های کارآمد حمل‌ونقل، به‌ویژه در بخش ریلی و لجستیک هوشمند، امکان رقابت‌پذیری و حرکت به سمت فولاد سبز وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایراسین، احمدرضا سبزواری، مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد، به مناسبت روز حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین، ضمن تبریک این روز به همه دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل کشور گفت: روز حمل‌ونقل را خدمت همه فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه مهم و اقتصادی کشور تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همه این عزیزان در سلامت کامل باشند.

وی با اشاره به جایگاه هلدینگ توکا فولاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری کشور اظهار کرد: ما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری که در بخش لجستیک و حمل‌ونقل فعالیت داریم، هم در حوزه جاده‌ای و هم در حوزه ریلی، به‌تدریج شاهد پررنگ‌تر شدن نقش لجستیک در صنعت فولاد، به‌ویژه فولاد و معدن هستیم؛ نقشی که امروز به‌صورت کاملاً ارزشمند و برجسته خود را نشان می‌دهد.

لجستیک؛ از تأمین مواد اولیه تا توزیع محصول نهایی

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد افزود: لجستیک امروز هم‌سنگ تولید ارزیابی می‌شود؛ چراکه از تأمین مواد اولیه گرفته تا جابه‌جایی بین واحدها در فرآیندهای تولید، از کوره‌ها و نورد تا انبارها، همچنین در توزیع محصول نهایی برای فروش محصولات تولیدی و حتی در حوزه‌ها و دایره بازیافت‌ها، لجستیک نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کند.

سبزواری با تأکید بر الزامات توسعه لجستیک گفت: این جابه‌جایی‌ها همگی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین و زیرساخت‌های مهم هستند؛ از جمله انتقال بار از جاده به ریل و دریا. تمامی این موارد نیازمند هم‌افزایی است و در سال‌های اخیر، در حوزه‌های زیست‌محیطی نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است.

حمل‌ونقل و مسیر فولاد سبز

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که این توجه به مسائل زیست‌محیطی و حرکت به سمت فولاد سبز، در حوزه حمل‌ونقل نیز بیش از گذشته تقویت شود.

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد با تشریح چرایی اهمیت لجستیک در صنعت فولاد تصریح کرد: دلیل اینکه لجستیک برای مجموعه‌های فولادی به‌ویژه اهمیت زیادی پیدا کرده، این است که مواد اولیه مصرفی ما حجم بسیار سنگینی دارند؛ بنابراین با حجم بزرگی از بار مواجه هستیم که باید از مبادی، که عمدتاً معادن یا کارخانه‌های تولیدکننده کنسانتره، گندله یا آهن اسفنجی هستند، به مقاصدی مانند شرکت فولاد مبارکه که محصول نهایی تولید می‌کند، منتقل شوند.

جابجایی بیش از ۱۰ میلیون تن بار در سال

سبزواری ادامه داد: همین حجم بزرگ بار، به‌خوبی اهمیت لجستیک را نشان می‌دهد. در حال حاضر مجموعه توکا فولاد سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر هزینه‌های حمل‌ونقل بر قیمت تمام‌شده گفت: با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، این موضوع به‌عنوان یک پارامتر اصلی در قیمت تمام‌شده محصولات مورد توجه ویژه قرار گرفته است. به همین دلیل، انتخاب مدل حمل‌ونقل، نوع آن و محدودیت‌های موجود اهمیت زیادی دارد و ما را ناگزیر کرده است که از مدل‌های ترکیبی حمل‌ونقل استفاده کنیم.

لجستیک؛ فراتر از جابه‌جایی صرف کالا

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد، با اشاره به افزایش اهمیت لجستیک در صنعت فولاد گفت: اهمیت لجستیک برای فولاد در حقیقت روزبه‌روز بیشتر شده است. امروز روش‌های مختلف لجستیک از مدل‌های 5PL مطرح هستند که حتی حوزه‌های تأمین، حمل، ترخیص و انبارداری را در بر می‌گیرند و این‌ها در واقع یک زنجیره کامل را شکل می‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ فولادسازی دنیا مانند پوسکو، آرسلورمیتال و سایر فولادسازان مطرح جهانی، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در زیرساخت‌های لجستیکی خود انجام داده‌اند؛ از توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری گرفته تا شبکه‌های منطقه‌ای. همه این اقدامات نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای لجستیک و حمل‌ونقل در صنعت فولاد است.

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد با تأکید بر تغییر مفهوم سنتی حمل‌ونقل اظهار کرد: امروز دیگر حمل‌ونقل صرفاً این نیست که یک ماشین یا یک واگن، باری را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند. برنامه‌ریزی‌های متعدد برای کاهش قیمت تمام‌شده، مدل‌های ترکیبی حمل، مباحث انبارداری و مدیریت زنجیره تأمین، همه عواملی هستند که لجستیک را به یک حوزه پیشرو و راهبردی تبدیل کرده‌اند.

نقش فناوری‌های نوین در لجستیک امروز

سبزواری افزود: موضوعاتی مانند اینترنت اشیا (IoT) در خدمات لجستیکی امروز کاملاً فعال هستند و حوزه هوش مصنوعی نیز در لجستیک حرف اول را می‌زند. این فناوری‌ها باعث شده‌اند لجستیک به‌عنوان یک بخش هوشمند و تصمیم‌ساز در صنایع بزرگ مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در سیاست‌هایی که در مجموعه فولاد مبارکه دنبال می‌شود، با توجه به اهمیتی که این شرکت برای لجستیک قائل است و با تأکیدات مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، بتوانیم لجستیک را به‌صورت سیستمی و ساختاریافته دنبال کنیم و این رویکرد در آینده بیش از پیش تقویت شود.

نقش هلدینگ توکا فولاد به‌عنوان هلدینگ تخصصی لجستیک

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد تصریح کرد: قطعاً هلدینگ سرمایه‌گذاری توکافولاد، به‌عنوان یک هلدینگ تخصصی در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل، می‌تواند نقش عمده و اثرگذاری در این مسیر ایفا کند.

سبزواری در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر محدودیت‌های زیرساختی کشور بر عملکرد حمل‌ونقل فولاد گفت: سوال بسیار مهمی است. هرچقدر بتوانیم حمل‌ونقل را بر بستر ریل انجام دهیم، هم از نظر زیست‌محیطی و هم از نظر هزینه‌ای به نفع ماست.

وی تأکید کرد: با توجه به ماهیت صنعت فولاد که نیازمند جابه‌جایی حجم بالایی از سنگ‌آهن و مواد اولیه‌ای مانند کنسانتره و گندله است و این مواد ماهیت معدنی، حجیم و سنگین دارند، بهترین روش حمل‌ونقل آن‌ها، حمل ریلی است.

پراکندگی معادن، توسعه زیرساخت‌های ریلی را به یک ضرورت تبدیل کرده است

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد، با اشاره به چالش‌های زیرساختی حمل‌ونقل مواد اولیه فولاد گفت: متأسفانه در گذشته تعداد معادن محدود بود و عمدتاً معادنی مانند چادرملو یا گل‌گهر وجود داشت که ارتباط حمل‌ونقلی از همان نقاط برقرار می‌شد، اما به‌تدریج تعداد معادن افزایش یافته و منابع معدنی پراکنده‌تر شده‌اند.

وی ادامه داد: با افزایش پراکندگی معادن، نیاز به خطوط ریلی‌ای که امکان دسترسی واگن و قطار را تا نزدیکی معادن فراهم کند، بیش از گذشته احساس می‌شود؛ در حالی که شبکه ریلی کشور شبکه‌ای گسترده و به‌روز نیست.

مدیرعامل هلدینگ توکافولاد تصریح کرد: زیرساخت‌های ریلی کشور عمدتاً قدیمی هستند و در برخی مسیرهای بین مبدأ و مقصد فقط یک خط ریلی وجود دارد. در چنین شرایطی، وقتی یک قطار از دو سمت حرکت می‌کند، با توقف‌های طولانی و متعدد مواجه می‌شود.

سبزواری افزود: این توقف‌ها باعث می‌شود سرعت سیر واگن‌ها به‌شدت کاهش پیدا کند؛ این مسئله دو پیامد منفی دارد؛ نخست اینکه انتقال بار از مبدأ به مقصد زمان‌بر می‌شود و دوم اینکه شرکت‌های ریلی که دارایی‌های خود را در این مسیرها به کار گرفته‌اند، به دلیل طولانی شدن زمان حمل، عملاً می‌توانند بار کمتری جابه‌جا کنند.

کاهش درآمد شرکت‌های ریلی و افت توان سرمایه‌گذاری

وی تأکید کرد: هرچه بار مدت‌زمان بیشتری در مسیر بماند، درآمد شرکت‌های ریلی به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث می‌شود توان سرمایه‌گذاری آن‌ها برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها محدودتر شود.

مدیرعامل هلدینگ توکا فولاد با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: در بخش جاده‌ای نیز شرایط مشابهی وجود دارد. بحث قیمت گازوئیل یکی از موضوعات مهم است و هرگونه تغییر یا اتفاق در این حوزه می‌تواند هزینه حمل‌ونقل جاده‌ای را به‌شدت افزایش دهد و اثر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده محصولات داشته باشد؛ موضوعی که نیازمند توجه ویژه است.

سبزواری ادامه داد: فرسودگی ناوگان جاده‌ای نیز یکی از چالش‌های جدی است؛ چراکه یا محدودیت‌هایی در ورود خودروهای سنگین وجود داشته یا خودروهای واردشده بعضاً دست‌دوم بوده‌اند. از سوی دیگر، درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌گونه‌ای نبوده که بتوانند ناوگان خود را به‌صورت مستمر نوسازی کنند.

مدیرعامل هلدینگ توکافولاد در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب، زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، چه در بخش ریلی و چه در بخش جاده‌ای، توسعه پیدا کرده و اصلاح شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =