به گزارش ایراسین، زامبیا بازسازی راهآهن ۱,۸۶۰ کیلومتری تانزانیا-زامبیا (Tazara) را آغاز کرد که منطقه تولید مس این کشور در جنوب آفریقا را به یک بندر در اقیانوس هند متصل میکند. این پروژه همزمان با اولین سفر نخستوزیر چین به زامبیا طی سه دهه اخیر برگزار شد و نشاندهنده گسترش همکاریهای چین با کشورهای آفریقایی در حوزه زیرساختهای معدنی است.
همکاری سهجانبه چین، زامبیا و تانزانیا
راهاندازی این پروژه توسط هاکاینده هیچیلیما، رئیسجمهور زامبیا انجام شد و لی چیانگ، نخستوزیر چین، و امانوئل ننچیمبی، معاون رئیسجمهور تانزانیا نیز در مراسم حضور داشتند. این اقدام در پی توافق سپتامبر میان سه کشور برای بازسازی مسیری است که در دهه ۱۹۷۰ با کمک مالی و فنی چین ساخته شده بود.
لی در سخنرانی خود گفت: «راهآهن تزارا یک پروژه شاخص همکاریهای چین و آفریقا است و میتواند محرک توسعه تانزانیا، زامبیا و کل آفریقا باشد.»
اهمیت اقتصادی و مقایسه با ایران
این راهآهن به دلیل فرسودگی، تنها بخش محدودی از ظرفیت اصلی خود را دارد. بازسازی آن علاوه بر کاهش ترافیک در مرزهای منطقهای، به صادرات مس و دیگر منابع معدنی زامبیا سرعت میبخشد. این موضوع برای ایران نیز درسآموز است؛ کشوری که با معادن مس و دیگر فلزات پایه در استانهای کرمان، آذربایجان و خراسان فعالیت میکند، نیاز به توسعه زیرساختهای ریلی و کاهش وابستگی به حمل و نقل جادهای دارد تا صادرات معدنی با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شود.
این پروژه همچنین نشان میدهد که زیرساختهای ریلی میتوانند رقابت بین مسیرهای مختلف صادراتی فلزات را مدیریت کرده و به افزایش درآمدهای ارزی کشورها کمک کنند. برای ایران، سرمایهگذاری در مسیرهای ریلی متصل به بندر امام، چابهار یا بندر خرمشهر میتواند نقشی مشابه در توسعه صادرات مس و صنایع معدنی ایفا کند.
رقابت با مسیرهای جایگزین
راهآهن Tazara با مسیر دیگری به نام Lobito Corridor رقابت خواهد کرد که با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا ساخته شده و منطقه تولید مس زامبیا را به یک بندر در ساحل غربی آفریقا متصل میکند. این نکته اهمیت رقابت بین مسیرهای لجستیکی و اثر آن بر بازارهای جهانی فلزات را نشان میدهد؛ موضوعی که برای ایران نیز با توجه به صادرات مواد معدنی به آسیای میانه، اروپا و شرق آسیا، اهمیت حیاتی دارد.
ارسال نظر