ابراهیمی میدکو

در حالی‌که صنعت فولاد با سه فشار هم‌زمان انرژی، لجستیک و بازار روبه‌روست، علیرضا ابراهیمی، مدیرعامل هلدینگ میدکو تأکید کرد حل این چالش‌ها تنها با رویکرد جمعی و هم‌افزایی میان فولادسازان امکان‌پذیر است. او با اشاره به سهم سنگین انرژی و حمل‌ونقل در بهای تمام‌شده فولاد، گفت سرمایه‌گذاری مشترک در برق و گاز و ایجاد اتحادهای استراتژیک در حمل‌ونقل، از جمله تبادل بهینه مواد اولیه و «سواپ» منطقه‌ای، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و سودآوری کل زنجیره را افزایش دهد. ابراهیمی همکاری در بازارهای صادراتی را نیز شرط دستیابی به ارزش افزوده واقعی و جلوگیری از سودجویی واسطه‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علیرضا ابراهیمی، مدیرعامل هلدینگ میدکو، با اشاره به چالش‌های مشترک صنعت فولاد اظهار کرد: این مسائل نه تنها به میدکو و فولاد مبارکه محدود می‌شود، بلکه برای سایر شرکت‌های فولادسازی کشور نیز صادق است؛ نخستین چالش، حامل‌های انرژی شامل برق، گاز و حتی آب که نقش استراتژیک و تعیین‌کننده‌ای در فولاد دارند، سرمایه‌گذاری مشترک و متمرکز در حوزه برق و گاز می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کند.

وی سپس به دومین چالش که برای صنایع فولاد بسیار حیاتی است، اشاره کرد و افزود: فراتر از چالش‌های انرژی که به حوزه تولید و عدم تولید بازم می‌گردد، لجستیک است که تأثیر مستقیم بر سودآوری دارد، اکنون صنعت فولاد با مشکلات لجستیکی گسترده‌ای در کشور و میان شرکت‌های فولادسازی مواجه است.

با اشاره به حجم بالای حمل‌ونقل بار توسط شرکت‌های فولادسازی، بیان کرد: اگر فولادسازان بتوانند اتحاد استراتژیک شکل دهند و محصولات خود را به‌صورت بهینه مبادله یا «سواپ» کنند، می‌توانند مسیرهای حمل‌ونقل را اپتیمایز کنند؛ برای مثال به جای حمل مستقیم گندله از شرق کشور به فولاد مبارکه، شرکت‌های نزدیک‌تر می‌توانند تأمین‌کننده این مواد باشند و تحویل‌ها براساس نزدیکی جغرافیایی انجام شود، این اقدام نه تنها منافع همه شرکت‌ها را تضمین می‌کند، بلکه فشار بر سیستم حمل‌ونقل کشور را نیز کاهش می‌دهد و به بهینه‌سازی هزینه‌ها و زمان کمک می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از بهای تمام شده محصولات فولاد به لجستیک اختصاص دارد و با بهینه‌سازی این فرآیند، شرکت‌ها می‌توانند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرده و آن را به سهامداران منتقل یا در توسعه و سرمایه‌گذاری‌های آتی به‌کار گیرند.

وی افزود: در بخش فروش و بازار نیز، همکاری میان فولادسازان به‌ویژه در بازارهای صادراتی، نقش کلیدی دارد؛ اگر محصولات به شیوه‌ای صادر شوند که ارزش افزوده مستقیماً به تولیدکننده برسد و نه به واسطه‌ها و دلال‌ها، سود متقابلی برای تمام شرکت‌ها ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =