رییس کنفدراسیون صادرات ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با برشمردن مشکلات عدیده ای که این روزها منجر به منفی شدن تراز تجاری کشور شده است، گفت: وزیر صمت جایگاه سازمان توسعه تجارت ایران را احیا کنید.

به گزارش ایراسین و به نقل از بازار، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در جلسه امروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: مقام معظم رهبری ۴۰ تا ۵۰ درصد مشکلات را ناشی از تحریم‌ها و باقی مشکلات را از مسائل داخلی دانستند. من هم می‌خواهم به مشکلات داخلی اشاره کنم و به تحریم‌ها نپردازم.

محمد لاهوتی خطاب به وزیر صمت گفت: صادرکنندگان از سال ۹۷ با تعهد ارزی و نرخ دستوری بانک مرکزی مواجه شدند و در شرایطی که کشورها همواره از افزایش نرخ ارز منتفع شده‌اند، متأسفانه به دلیل خود تحریمی از سال ۹۷ به بعد ما این فرصت را از دست دادیم و نتوانستیم مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز را با افزایش صادرات جبران کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ موضوع رفع تعهد ارزی برای شرکت‌های بزرگ حل شده؛ اما من می‌خواهم از طرف ۴۵۰۰ کارت بازرگانی فعال صحبت کنم که بیشترین حجم اشتغال را دارند؛ درست است که سیاست گذار ارزی نرخ دلار کانالهای تلگرامی را قبول ندارد؛ ما هم نداریم؛ اما در شرایطی که سیاست گذار برای سفره مردم هم کالاها را با ارز ارزان تأمین کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: چطور ممکن است تولیدکننده‌ای که هیچ نیاز ارزی نداشته و در مقابل افزایش حقوق و تورم دارد، ارز خود را ۱۵ درصد زیر نرخ به بانک مرکزی بدهد؟

لاهوتی گفت: حمایت از تولید لازم است اما نه از جیب صادرکنندگان؛ متأسفانه جایگزینی سیاست گذار ارزی به جای سیاست گذار تجاری سبب شد هم شاهد افزایش قیمت ارز، سرکوب صادرات و جذابیت واردات باشیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: نکته‌ای که امروز ما را رنج می‌دهد، مصوباتی است که در کارگروه‌های مختلف تصویب می‌شود اما اجرای آن زمان بر است. ۱۸ ماه است که کارت‌های واحدهای تولیدی تعلیق شده با مشکل واردات مواد اولیه مواجه هستند.

وی افزود: عوارض صادراتی و دریافت مالیات علی الحساب از ورود موقت، اتفاق جدیدی است که افتاده: این مسائل برای ما رنج آور شده است.

لاهوتی خطاب به وزیر صمت اعلام کرد: ما انتظار داریم شما جایگاه سازمان توسعه را به شرایط قبلی برگردانید و از دخالت سیاست گذار ارزی در بحث تجارت جلوگیری کنید؛ تعهد ارزی باید حذف و روشی ایجاد شود که متناسب با ۱۲ میلیارد دلار صادراتی که برای تولید کالای آن، از انرژی ارزان استفاده نمی‌کنند، واردکنندگان به سمت خرید این ارزها سوق داده شده و اجازه استفاده از ارز نیما را نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =