سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد در افتتاحیه همایش اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی انرژی راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید احسان خاندوزی در افتتاحیه همایش اقتصاد ایران، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها و نقش آفرینی نوین با تاکید بر اینکه ناترازی در اقتصاد ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد، اظهار کرد: در دوره پهلوی ناترازی‌ها با وابستگی به درآمد نفتی و کمک کشورهای غربی به ایران پوشش داده می‌شد، در دوره جنگ تحمیلی با الگوی تلفیقی کنترل دولتی و حرکت جهادی پوشش داده شد و از سال ۱۳۹۱ با تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی پرده از سیاست‌هایی که مولد ناترازی‌ها بودند، برداشته شد و ناترازی‌ها بیشتر خود را نمایان کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختارهای موجود یکی از راهکارهای از بین بردن ناترازی است، گفت: البته باید توجه داشت که این اقدام هزینه بر بوده و مخالفانی نیز خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تمرکز ما بر انتخاب الگوی بهینه در اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌هاست، تصریح کرد: انتخاب الگوی بهینه در شرایطی که اقتصاد ما چندین سال تورم را پشت سر گذاشته است، بسیار حساس است.

خاندوزی با تاکید بر اینکه ما در کشور در کنار ناترازی‌های بانکی، بودجه، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی، حقوق و دستمزد و ... ساختاری مولد ناترازی داریم، گفت: در این زمینه عواملی همچون مداخلات قوای سه‌گانه که مخل نظام تصمیم گیری بوده، رویکرد دیوان سالاری و مقاومت مدیریت اجرایی در مقابل اصلاح از جمله این عوامل است.

وی ادامه داد: همچنین ما در حوزه ایجاد ترازی‌ها با مشکلاتی نظیر ضعف مدل بومی اجرایی و همچنین ضعف پیوند سیاستگذاران و دانشگاهیان اشاره کرد، از سویی نیز باید به ضعف توان کارشناسی، ضعف سرمایه اجتماعی و تصویری که به افکار عمومی القا می‌شود نیز در زمینه ایجاد ناترازی‌ها توجه کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ایران همواره در اقتصاد جهانی نقش صادرات نفت و تضمین امنیت انرژی را داشته است، ابراز کرد: خروجی این نقش سنتی این بوده که منابع ارزی با هزینه کم در اختیار سیاستگذار بوده و انگیزه‌ای برای مازاد درآمد نبوده و سیاستگذاران دولت متمرکز بر تخصیص و دیوان سالاری برای محدود و کنترل کردن تولید داخل حرکت می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه نقش سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور که با تحولات جهان در حال تغییر است، چالش بزرگی است، گفت: باید نسبت به این تغییرات آگاه باشیم از سویی نیز باید بدانیم منابع ارزی مازاد برای توسعه کشور کاهش یافته و دسترسی اقتصاد به ارزهای جهان‌روا نیز کاهش یافته است.

خاندوزی با بیان اینکه خنثی سازی تحریم‌ها نیازمند راهی برای غلبه بر این سه چالش است، گفت: این چالش‌ها در هم تنیده‌ شده‌اند و باید برطرف شوند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم غیر از اقداماتی برای خروج بنگاه‌ها از رکود، حل معضل بیکاری، پیشبرد پروژه‌های عمرانی و … نگاهی به اصلاح عیوب ساختاری که محور گام دوم انقلاب بوده نیز داشته است، اضافه کرد: نمونه این همگرایی کاهش تراز عملیاتی بودجه سال ۱۴۰۳ که از بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به قریب به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اصلاح باگ‌های ناتراز و تصویب بندهای کاهنده ناترازی در برنامه هفتم به سرانجام رسید که نشان می‌دهد اراده مغز اقتصادی دولت بر اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها جدی است و مصوبات روی کاغذ محدود نمی‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =