بازار خودرو

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: به اعتقاد بنده و شمار زیادی از همکارانم بازار خودرو در نهایت تا پایان شهریور ماه قادر به حفظ روند کاهشی یا ثبات خواهد بود. این حجم از تورمی که در بازار خودرو وجود دارد با قیمت‌های فعلی از لحاظ منطق اقتصادی هم‌خوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت خودرو از اواخر فروردین‌ماه ریزشی شد تا روند صعودی در این بازار در سال ۱۴۰۲ متوقف شود. این فاز نزولی قیمت خودرو با شروع تابستان نه تنها متوقف نشد بلکه در اولین روزهای مرداد ماه نیز شاهد نزول چشمگیر بهای برخی خودروهای تولید داخل بودیم؛ برای‌نمونه با شروع مرداد ماه تیبا هاچ‌بک حوالی هفت میلیون تومان و تارا اتوماتیک نزدیک به ۱۰ میلیون تومان افت قیمت تجربه کرد. مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو درباره روند نزولی قیمت‌ها در این بازار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: سیر نزولی قیمت خودرو از اردیبهشت سال جاری اتفاق افتاد که قسمتی از آن اصلاح قیمتی بود. ولی زمانی که اصلاح قیمت بیشتر شود، این اصلاح به ریزش تبدیل خواهد شد. افت قیمت‌ها هم در بازار خودروهای داخلی و هم وارداتی قابل مشاهده بود ولی خودروهای داخلی مصرف‌کننده بیشتری در جامعه ما دارند، لذا افزایش و یا کاهش بهای آن‌ها محسوس‌تر است.

دو دلیل عمده پشت‌پرده ریزش قیمت‌ها

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به دو دلیل عمده برای ریزش قیمت چهارچرخ‌ها، بیان می‌دارد: واقعیت این است بخش مختصر، نه قابل‌توجهی از این ریزش قیمت خودرو با نوسانات و کاهش نرخ ارز ارتباط دارد. شاید این سوال برای مصرف‌کننده پیش آید که ما از خودروی داخلی صحبت می‌کنیم، چه ارتباطی با نرخ ارز دارد؟ در پاسخ باید گفت بخش زیادی از خودروهای داخلی عملا در کشور مونتاژ می‌شوند که مواد اولیه و قطعات آن‌ها وارداتی است و درگیر نرخ ارز می‌شود.

به اعتقاد فرزانه، نوسان فعلی نرخ ارز در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان سبب شده قیمت خودرو به ریزش ادامه دهد. این کارشناس بازار خودرو با اشاره به انتشار اخبار به عنوان دلیل دوم ریزش قیمت‌ها توضیح می‌دهد: دلیل اصلی کاهش قیمت خودرو در پنج ماه اخیر پمپاژ اخبار مثبت به بازار محسوب می‌شود. همچنین انتشار اخبار واردات از ابتدای سال بازار را تحت تاثیر قرار داد؛ نگاهی به آمار تیراژی که در پروسه‌های زمانی سه و شش ماهه منتشر می‌شود از فاصله زیاد عرضه با نیاز بازار حکایت می‌کند و واردات افزایش عرضه را به همراه دارد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون از تعداد افرادی که به خودرو به دید کالای مصرفی می‌نگرند، کاسته شده و بخش عمده مردم به دید کالای سرمایه‌ای و جهت حفظ ارزش پول خود وارد این بازار می‌شوند.

 پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۲

فشرده‌سازی قیمت خودرو نهایت تا پایان شهریور

روزگذشته سوم مرداد ماه در هیچ خودرویی افزایش قیمت به چشم نمی‌خورد و بازار سرتا سر نزولی بود. برخی فعالان بازار مدعی‌اند بازار خودرو دیگر رنگ صعود را نخواهد دید و واردات سبب افت بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. درمقابل عده‌ای دیگر معتقدند روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو درحال ضعیف شدن است و به زودی شاهد انفجار در این بازار خواهیم بود. فرزانه درخصوص ادامه کاهش قیمت اتومبیل‌ها می‌گوید: بازار خودرو به اعتقاد بنده و شمار زیادی از همکارانم نهایت تا پایان شهریور ماه قادر به حفظ روند کاهشی یا ثبات خواهد بود؛ پس از آن‌ها قیمت‌ها می‌توانند به صورت مجدد و آرام آرام به روند صعودی خود بازگردند.

وی درباره علت بازگشت روند صعودی قیمت‌ها اظهار می‌کند: اکنون جدای از نرخ ارز، ما در بازار خودرو نزدیک به ۱۱۵ تا ۱۲۰ درصد تورم واقعی داریم. طبیعتا در بازارهای سرمایه‌ای مانند خودرو در کشور ما، زمانی که سوددهی کمتر از میزان تورم باشد یعنی قیمت‌ها به‌صورت دستوری کنترل می‌شوند. این اتفاق در بازار خودرو نیز رخ داد. نامه‌نگاری‌هایی که از سمت رئیس‌جمهور، شورای رقابت، وزارت صمت، خودروساز داخلی و چینی صورت گرفت یعنی یکسری تنش در این حوزه وجود دارد.

فرزانه با تاکید بر پایان روند صعودی در پایان شهریورماه تشریح کرد: به نظر بنده این حجم از تورمی که در بازار خودرو وجود دارد با این قیمت‌ها از لحاظ منطق اقتصادی هم‌خوانی ندارد؛ برای من مانند مصرف‌کنندگان قطعا باعث خوشحالی خواهد بود که قیمت خودرو کاهشی‌تر شود. ولی درحقیقت نبض اقتصاد و تورم با نرخ ارز و اخبار سیاسی ارتباط دارد.

این کارشناس بازار خودرو در انتها اضافه کرد: درنهایت پیش‌بینی می‌شود بازار تا شهریور توان این فشرده‌سازی قیمت‌ها و جمع شدن فنر قیمتی خود را داشته باشد چون در واقعیت امر تورم اجازه نزول بیشتر قیمت خودرو را نمی‌دهد. اگرچه بنده علاقه‌مندم قیمت خودرو از این نیز پایین‌تر بیاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =