خودرو

آرش راهبر، کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: احتمال ادامه نزول قیمت خودروهای تولید داخل حتی با واردات اتومبیل کم است زیرا اکنون قیمت‌ها بر مدار عرضه و تقاضا در گردش‌اند. عرضه فعلی جوابگو تقاضا در آینده نخواهد بود و من برای بازار خودرو کاهش قیمت پیش‌بینی نمی‌کنم. قیمت‌ها با شیب کندی به سمت صعود حرکت ‌خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو از سال ۹۷ زیر سایه ممنوعیت واردات، افزایش قیمت چند برابری را تجربه می‌کند. ولی این روزها زمزمه‌ واردات خودروهای دست‌دوم به گوش می‌رسد و حتی نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. آرش راهبر، کارشناس بازار خودرو درباره واردات خودروهای دست‌دوم به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه واردات خودروهای دست‌دوم به تصویب مجلس رسیده است ولی اجرای این طرح پروسه زمان‌بری خواهد بود؛ به عبارتی حداقل شش ماه زمان نیاز خواهد بود تا سفارشات ثبت و خودروها وارد کشور شوند. جدای از زمان‌بری، این طرح به منابع ارزی بزرگی نیاز دارد که تأمین آن مسئله مهمی محسوب می‌شود.

راهبر اضافه کرد: از طرفی مزیت این طرح به تعداد خودروهای وارداتی بستگی دارد و باید نه به‌صورت تک‌تک و تعداد حداقلی بلکه شمار زیادی خودرو وارد کشور شود؛ در مقابل واردات تعداد انبوهی خودرو به کشور نیز آسان نخواهد بود.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به سردرگمی بازار خودرو به دلیل اخبار پیرامون واردات، توضیح داد: وضعیت بازار خودرو به سمتی در حرکت است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و درستی از قیمت‌ها ارائه داد. اصلی‌ترین دلیل این موضوع مسئله واردات خودروهای دست‌دوم است.

برخی از فعالان بازار خودرو نیز مدعی‌اند؛ به‌طور تقریبی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و چه خریدار و چه فروشنده چشم‌انتظار به‌نتیجه رسیدن طرح واردات خودروهای خارجی هستند تا بازار روند خود را پیدا کند.

قیمت خودرو تابع عرضه و تقاضا

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو از بهار سال جاری کشیده شد و خودروها با قیمت کم‌تری نسبت به سال گذشته در بازار عرضه می‌شوند. در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا روند ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو موقتی است یا ادامه خواهد یافت؟

راهبر عرضه و تقاضا را عامل اصلی و تعیین‌کننده قیمت‌ اتومبیل‌های تولید داخل می‌داند و به این پرسش پاسخ داد: احتمال ادامه نزول قیمت خودروهای تولید داخل حتی با واردات اتومبیل کم است؛ زیرا اکنون قیمت‌ها بر مدار عرضه و تقاضا در گردش‌اند.

این کارشناس بازار خودرو درانتها در مورد پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: در شرایط فعلی متغیر تأثیرگذاری به نام نرخ دلار وجود دارد و این متغیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. من فکر می‌کنم روند نزولی در بازار خودرو به پایان رسیده است و قیمت‌ها با شیب کندی به سمت صعود حرکت‌ خواهند کرد. درواقع عرضه فعلی جوابگو تقاضا در آینده نخواهد بود و برای بازار خودرو کاهش قیمت پیش‌بینی نمی‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =